برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی در استان یزد

مدیرکل دامپزشکی استان: نیرو‌های جهادی در ۱۰ اکیپ برای پوشش ۹ منطقه محروم استان ساماندهی شده اند.

به گزارش یزدی نیوز، فاتحی نیا گفت: اردوی جهادی با هدف خدمت رسانی به مناطق محروم و مبارزه با بیماری‌های دامی، با همکاری گروه جهادی اداره کل دامپزشکی استان یزد برگزار و دام‌های این مناطق تحت واکسیناسیون پاستورلوز، تب برفکی و همچنین سمپاشی قرار می‌گیرند.

وی افزود: بیماری پاستورلوز یک بیماری عفونی واگیردارست که به دو شکل حاد و ریوی بروز می‌کند و در دام با علائمی، چون تب بالا، سرفه، ریزش شدید بزاق، تورم دردناک ناحیه کتف و گردن و زیر جلد نواحی گلو، سینه و شکم، پریکاردیت همراه است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

فاتحی نیا ادامه داد: تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیردار است که موجب کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از آن است.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: واکسیناسیون نقش مهم در کاهش رخداد این بیماری دارد که در کنار آن رعایت اصول قرنطینه‌ای، ضدعفونی مداوم دامداری‌ها و جلوگیری از جابجایی غیرضروری دام‌ها کمک شایانی به اثربخشی هرچه بهتر واکسیناسیون خواهد نمود.

وی برنامه سمپاشی بدن دام‌ها در مناطق محروم استان را از راهکار‌های موثر در پیشگیری از ایجاد آلودگی دام‌ها به بیماری‌های انگل عنوان کرد و گفت: انگل‌های خارجی با تغذیه از بدن حیوانات موجب ایجاد بیماری‌های پوستی، کم اشتهایی، ضعف و کم خونی در دام شده که این موضوع باعث کاهش تولید شیر، گوشت و پشم در آن‌ها و خسارت به صنعت دامپروری می‌شود.

فاتحی نیا گفت: انجام این عملیات با حضور ۳۰ نفر از نیرو‌های بخش دولتی شامل دکتر دامپزشک و سایر رده‌های و همچنین نیرو‌های جهادی در ۱۰ اکیپ برای پوشش ۹ منطقه محروم استان ساماندهی شده است.

وی خاطرنشان ساخت: اردو‌های جهادی دامپزشکی در مناطق محروم که دسترسی به دامپزشک به آنجا کمتر است، زمینه ساز ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و ارائه آموزش‌های لازم به بهره برداران می‌باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: محرومیت زدایی از دامداران عزیز در سراسر استان یزد، اولویت‌های اصلی این حرکت جهادی است و نقش بسزایی در کمک به فعالان حوزه دام و طیور و کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی دارد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..