ساخت مسکن‌های مهر و اقدام ملی ابرکوه در مسیر سیل

رییس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه گفت: مسکن مهر ابرکوه یکی از طرح‌های اجرا شده در مسیر رودخانه بوده که با جانمایی اشتباه، ساکنان آن را دچار مشکل کرده است.

«سیدعلی مشکات» در این باره اظهار کرد: شهر ابرکوه همواره در معرض تهدیدات و مخاطرات سیل بوده و از دیرباز، ساختمان‌ها روی مناطق مرتفع بنا شده است.

به گفته وی، در سال های اخیر و افزایش شهرنشینی و نیاز مبرم و روزافزون به مسکن در این شهر و سایر شهرهای کشور، متاسفانه با نادیده گرفتن پیشینه سیلاب، اقدام به ساخت و سازهایی در مسیل ها و حریم رودخانه‌ها از سوی مردم و ارگانهای ذیربط شده که با وجود اخطارهای متعدد و اقدامات قضایی شرکت، کماکان این روند اشتباه ادامه دارد.

وی افزود: مسکن مهر ابرکوه، یکی از پروژه های اجرا شده در مسیر رودخانه بوده که با جانمایی اشتباه و عدم استعلام از شرکت، ساخته شده و هرسال با عبور سیل، مشکلاتی را برای ساکنین منطقه ایجاد می کند.

این مسئول اظهار کرد: سایت طرح اقدام ملی مسکن ابرکوه نیز علیرغم درک مشکلات و با وجود استعلام از شرکت و پاسخ منفی، در سال های اخیر آغاز شده و اخطارهای صادره از سوی شرکت نیز تاثیری در توقف روند نداشته و نیاز به اقدام قضایی جدی در این مورد می باشد و بعلت اینکه در تنها مسیر باقیمانده ورود آب به شهر اقدام به احداث شده و مسیر را مسدود نموده است قطعا در آینده هرساله مسائل خطرناکی را بهمراه خواهد داشت.

مشکات گفت: بلوار ابوریحان نیز با انسداد مسیر رودخانه عبوری ابرکوه هر ساله موجب تخریب منازل و باغ‌های اطراف خود می شود و با وجود اخطارهای متعدد و پیگیری قضایی هیچ اقدامی جهت رفع مشکل این بلوار و رفع انسداد مسیر رودخانه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در انتهای مسیر رودخانه آبهای ناشی از سیلاب به محلی به نام گود تعزیه وارد شده و مسیر خروجی این محل در سالهای گذشته مسدود شده و آب سیل توسط چندین پمپ طی چندین روز تخلیه و به خیابانهای اطراف ریخته شده تا از شهر خارج شود.

وی افزود: راهکار حل مشکل بارها در جلسات متعدد ذکر شده و شهرداری موظف شده تا طرح جامع جمع آوری، هدایت دفع آبهای سطحی شهر را به کمیته طرحهای آب منطقه ای یزد ارائه کند که متاسفانه پس از یکبار تشکیل جلسه و الزام به تصحیح و بروزرسانی طرح تا پایان سال ۱۳۹۹ ،هیچ اقدام و یا ارائه طرحی از سوی شهرداری انجام نشده و در سیلاب های سال های اخیر همیشه مشکلات عدیده ای را برای مردم و مسئولین بوجود آورده است. همچنین آبگرفتگی معابر در سایر نقاط سطح شهر نیز همواره موجب تخریب ساختمانها و خیابانها شده که عزم جدی تر شهرداری را در رفع مشکل مذکور طلب می کند.

رییس اداره منابع آب ابرکوه افزود: علاوه بر مشکلات ذکر شده در این شهر، ایجاد خاکریزهای حفاظتی چاههای کشاورزی که یکی از معضلات عمده در شهرستان ابرکوه است، در مناطق بالادست این شهر و عمدتا در غرب، جنوبغرب، شمال و شمالغرب موجب تجمیع و تغییر مسیر رواناب های موجود شده و باعث مشکلاتی از قبیل انسداد راههای ارتباطی ابرکوه به مهردشت و همچنین مهردشت به مروست و راههای بین روستاهای بخش بهمن، آبگرفتگی معابر در این شهر و روستاهای بخش بهمن و حتی تخریب براثر ورود آب به مناطق مسکونی شده است.

وی اظهار کرد: برای حل نسبی این مشکل در مواقع بحران با اخذ حکم دادستانی و استفاده از ادوات راهسازی موجود در شهرستان، اقدام به بازگشایی مسیرهای آب و تخریب بخشی از این خاکریزها شده و مشکل بصورت موقت مرتفع شده و اداره منابع آب ابرکوه درصورت گزارش و ادعای هرکدام از ارگان های ذیربط و بروز مشکل با استفاده از ظرفیت قانونی نسبت به رفع موانع موجود اقدام نموده و می‌کند.

این مسئول در مورد اقدامات انجام شده در رابطه با سیل مونسون گفت: با توجه به هشدارهای اعلام شده از چند هفته قبل از ورود سامانه و پیش بینی بارش های سنگین، قبل از بارندگی جلسات زیادی با محوریت بحران در فرمانداری و بخشداری بهمن برگزار شد و تمامی دستگاههای اجرایی با همدلی و دلسوزی تمام و با به کارگیری تمامی امکانات وارد عمل شده و احتمال خطرات موجود را کاهش دادند.

وی با تشکر از همه ارگان های متولی و مردم شهرستان که همراه و همگام با هم در مهار سیل همکاری داشتند، گفت: دهیاریهای بخش مرکزی و بهمن با پاک سازی مسیل ها و هماهنگی و نظارت منابع طبیعی و اداره منابع آب اقدام به تقویت خاکریزهای حفاظتی از روستا ها نمودند. شهرداری مهردشت نیز با چندین دستگاه لودر و با اخذ حکم دادستانی از سوی اداره منابع آب اقدام به تخریب بخشی از خاکریزهای مخاطره آمیز نمود و احتمال آبگرفتگی معابر را کاهش دادند. همچنین شهرداری های ابرکوه و مهردشت با تقویت خاکریزهای حفاظتی نیز احتمال خطر در برخی نقاط را به صفر رسانده و با هشدار به برخی مناطق اقدام به تخلیه منازل مسکونی و اسکان در سالن های چندمنظوره کردند.

مشکات افزود: تهیه کیسه شن، خرید مواد غذایی، آماده سازی پمپ های کف کش و توربینی و استفاده از آن در منازل و مناطق آب گرفته، شکافت آسفالت و ایجاد مجرای موقت آب در برخی خیابان ها و مناطق و همچنین بیمه کلیه منازل در روستاها و شهرها در مقابل سیل نیز از اقدامات انجام شده توسط ارگانهای متولی بود.

وی بررسی و آماده سازی بندهای تغذیه مصنوعی و بازگشایی کلیه مجاری ورودی آنها را از اقدامات اداره منابع آب و منابع طبیعی برشمرد که موجب مدیریت بسیار عالی سیل در شهرستان شد و اقدامات هماهنگ و شبانه روزی مسئولین شهرستان موجب شد تا در سیل اخیر تلفات انسانی به صفر رسیده و اماکن مسکونی نیز در حداقل خطر قرار گیرند.

رئیس اداره منابع آب ابرکوه خاطرنشان کرد: چهار بندخاکی ایجاد شده توسط شرکت آب منطقه‌ای یزد در این شهرستان حجمی معادل ۱۲.۳ میلیون متر مکعب دارد که باتوجه به تحویل بند کاسه رود به اداره منابع طبیعی در حال حاضر ۷.۳ میلیون مترمکعب حجم بندهای در اختیار شرکت بوده که در سیلاب اخیر حدود ۵ میلیون مترمکعب آب در آنها ذخیره شد. بندهای ایجاد شده و در اختیار اداره منابع طبیعی نیز حجمی معادل ۱۱ میلیون مترمکعب داشته که در سیلاب اخیر حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آن آبگیری شد که حجم کل آبهای کنترل شده در بندهای شهرستان را به مجموع حدود ۱۵ میلیون مترمکعب می رساند که کم و بیش در حال تخلیه آرام در مسیرهای اصلی رودخانه ای است.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، شهرستان ابرکوه با اقلیم گرم و خشک و میانگین بارندگی ۶۶ میلیمتر در سال در جنوب غربی استان یزد قرار گرفته و آبهای استحصالی آن از سفره های آب زیرزمینی و عموما چاههای عمیق است؛ این شهرستان فاقد منابع آب سطحی دائمی بوده اما بعلت موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن در پایین دست ارتفاعات استان فارس همواره در معرض خطر سیل بوده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..