مدیر کل اوقاف یزد در جمع خبرنگاران خبر داد

ثبت هر ۹ روز یک موقوفه در یزد/افتتاح ۴ طرح سرمایه‌گذاری همزمان با دهه وقف

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به وجود ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری با سرمایه ۱۲۱ میلیارد تومان در حوزه موقوفات استان، از افتتاح چهار طرح سرمایه‌گذاری آماده بهره‌برداری در این حوزه با سرمایه ۲۴ میلیارد تومان همزمان با دهه وقف خبر داد.

حجت اسلام «حسین زارعزاده» ضمن گرامیداشت دهه وقف(دوم تا یازدهم مهرماه)، به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف اشاره و از این حیث تلاشهای اهالی رسانه را قدر دانست و در این زمینه از رسانه‌ها خواست تا وقف را به عنوان ترویج اقدامی خیر و خوب در برنامه‌های خود بگنجانند.

وی وقف را یک سنت حسنه تاثیرگذار خواند که می‌تواند بسیار در رفع مشکلات جامعه نقش ایفا کند، هرچند به اعتقاد این مسئول، هنوز بر عمده مسئولان کشورمان مشهود نبوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به وجود ۱۴ هزار و ۴۷۳ موقوفه و ۴۵ هزار و ۴۳۴ رقبه وقفی در این استان، جایگاه یزد را در تعداد موقوفات پنجم کشور و به لحاظ رقبات وقفی، استان دهم کشور ذکر کرد.

وی با بیان این که ۸۷ درصد موقوفات استان توسط اداره اوقاف و ۱۳ درصد توسط متولیان مدیریت می‌شود، افزود: ۱۰ هزار و ۳۳۹ موقوفه استان از نوع منفعتی و مابقی انتفاعی هستند.

زارعزاده از نکات حائز اهمیت در مورد موقوفات استان را موضوعیت کشاورزی ۷۴ درصد از ۳۰ هزار و ۵۴۲ مورد رقبه متصرفی منفعتی استان ذکر و تصریح کرد: علاوه بر ۲۲ هزار و ۲۴۱ رقبه کشاورزی از این تعداد، سه هزار و ۴۳۳ رقبه مسکونی، سه هزار و ۶۶۷ رقبه تجاری و ۹۷۱ رقبه نیز در سایر کاربری‌هاست.

وی خرد بودن را ویژگی دوم موقوفات استان خواند و گفت: ۳۴ درصد موقوفات استان یزد یعنی یک سوم آنها کمتر از ۲۰۰ مترمربع مساحت دارند و براساس اسناد تک برگی درج شده در سامانه اطلاعات موقوفات استان تنها یک درصد موقوفات استان وسعتی بیش از پنج هزار مترمربع دارند.

وی در مورد دیگر ویژگی موقوفات استان عنوان کرد: سندهای مالکیت صادر شده برای موقوفات استان به طور میانگین برای تنها ۱.۳ رقبه ثبت شده در سامانه متصل است.

به گفته این مسئول، در باب سند مالکیت در یکسال گذشته ۶۳۳ جلد سند اولیه و ۵۱۷ سند دفترچه‌ای به سند تک برگ تبدیل شده که جمعاً به بیش از ۱۵۰۰ رقبه متصل شده که از این حیث رتبه چهارم را در کشور از آن استان یزد کرده است.

وی با اشاره به اختصاص تاکنون دو میلیارد تومان از اعتبار منظور شده در سفر ریاست جمهوری به استان یزد برای سنددار کردن رقبات، گفت: تنها طی شش ماهه اول امسال ۴۲۶ جلد سند اولیه صادر و ۳۲۶ جلد سند دفترچه‌ای به سند تک برگ تبدیل شده که در مجموع به ۷۰۱ رقبه متصل هستند و برآورد می‌کنیم تا پایان سال تا سه برابر میانگین سالهای گذشته و حدود ۱۷۰۰ جلد سند اولیه برای رقبات استان اخذ شود.

زارعزاده در خصوص مشکل جمع آوری اسناد وقفی نیز گفت: یکسری وقف‌نامه‌ها به هر دلیلی نزد مردم نگهداری و از تحویل آنها به اوقاف پرهیز می ‌شود در حالی که بعضاً به عنوان میراث تاریخی ارزشمند و نگهداری نامناسب در معرض آسیب دیدگی قرار دارند و با توجه به این که سند مالکیت محسوب می‌شوند، گاهاً خطر خروج ملک وقفی و بروز فساد وجود دارد.

وی با بیان این که ۳۶۰ مورد پرونده حقوقی در مورد موقوفات استان تشکیل شده که عمدتاً کیفی است، تصریح کرد: ۱۵ درصد پرونده‌ها در مورد اثبات وقفیت و حفظ موقوفات است و این در حالیست که معتقدیم در استان یزد به اندازه موقوفات ثبت شده در سامانه، موقوفات ثبت نشده به ویژه در مناطق روستایی استان داریم.

این مسئول دلایلی مانند اوقاف گریزی را از علل ثبت نشدن برخی موقوفات عنوان و آن را تهدیدی برای ملکی شدن موقوفات خواند و گفت: البته در این رابطه شناسایی روستا به روستا را در حال انجام داریم.

وی از دیگر طرحهای مدنظر اداره کل اوقاف استان در راستای اوقاف گریزی را واگذاری موقوفات به مردم در قالب بلوکهای وقفی به عنوان امین موقوفات برشمرد و افزود: در این رابطه تاکنون ۱۰۰ مورد احکام صادر شده و در دست اقدام است.

وی ضمن اشاره به تنظیم ۶۱۶ سند اجاره جدید و تجدید چهار هزار و ۳۲۹ سند اجاره طی یکسال اخیر، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه ه تفویض اختیار مرکز به استان یزد در خصوص زمینهای وقفی که بدون اجازه اوقاف روی آنها ساخت و ساز اعیان شده است، با پرداخت حداقل ۳۵ درصد قیمت ملک، مجوز رسمی برای دریافت سند برای اعیان و پرداخت اجاره عرصه به اوقاف صادر می‌شود که در این رابطه تاکنون ۱۷۵ مورد گزارش شده که بیش از ۷۵ درصد مسکونی بوده است.

زارعزاده در بخش دیگری از سخنانش نظارت بر ساخت و سازهای حوزه موقوفات در امامزادگان و بقاع متبرکه و نیز فعالیت در زمینه طرحهای سرمایه گذاری را از وظایف معاونت اقتصادی اوقاف و امور خیریه خواند و اضافه کرد: در همین راستا طی سالهای اخیر ۲۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان در بقاع استان طرحهای عمرانی در ۳۷ قالب طرح در ۴۰ بقعه استان هزینه شده است که شاخص ترین آنها امازاده قاسم ساغند، امامزاده جعفر یزد و امامزاده عبدالله بافق هستند.

وی با اشاره به کمکهای خیرین در حوزه‌های مختلف وقفی اعم از عمرانی و مراسم‌ها و برنامه‌های فرهنگی با عنوان طرح مودت، گفت: به عنوان مثال در حوزه عمرانی از ۲۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار طرحهای عمرانی، مگر دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، مابقی توسط خیرین هزینه شده است.

وی همچنین اعلام کرد: اکنون ۲۲ طرح در دست اقدام داریم که سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در تعمیر و بازسازی موقوفات استان هزینه شده است.

مدیر کل اوقاف استان یکی از روشهای موثر احیای موقوفات استان را طرحهای سرمایه گذاری خواند و تصریح کرد: ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری با سرمایه ۱۲۱ میلیارد تومان در حوزه اوقاف استان وجود دارد که ۹ طرح از آنها هم آکنون فعال و بعضاً اماده بهره برداری است.

وی در همین رابطه به چهار طرح سرمایه گذاری مربوط به موقوفات زرگران و بهرام در یزد، مسجد جامع میبد و باغ علینقی خان تفت در حوزه های تجاری، گردشگری و رفاهی اشاره و اعلام کرد: این طرح با سرمایه گذاری ۲۴ میلیارد تومان آماده بهره برداری در دهه وقف است.

وی همچنین از کلنگ زنی دو طرح سرمایه گذاری در بخش مسکن در این ایام خبر داد و گفت: در مجموع هفت طرح سرمایه گذاری با سرمایه ۲۰۹ میلیارد تومان در بخش های مختلف وقفی استان آماده کلنگ زنی هستند.

زارعزاده با بیان این که هر ۹ روز یک وقف جدید در حوزه فرهنگی اجتماعی استان ثبت می شود، به درامدهای موقوفات استان اشاره و در این باره از کمک قریب به پنج میلیارد تومانی به چهار هزار نیازمند استان طی هشت ماه گذشته خبر داد.

این مسئول در پایان نیز ضمن تاکید بر این نکته که فعالیتهای فرهنگی اوقاف بیشتر در بستر امامزادگان و بقاع متبرکه انجام می شود و امور داخلی مساجد یبه هیچ وجه ارتباطی با این اداره کل ندارد، از برنامه‌های فرهنگی اوقاف که به مناسبتهای مختلف در این اماکن مذهبی برگزار می شود به طرحهای آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی و امثالهم اشاره کرد که بنا به گفته وی، در دوره جدیده مدیریت اوقاف، اهتمام بیشتری به این حوزه با اختصاص بخشی از درآمد موقوفات و بقاع به آنها شده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..