دبیر کل بنیاد جهانی انرژی در ایران:

نخستین کارخانه ساخت ممبران اسمز معکوس کشور در یزد افتتاح می‌شود

دبیر کل بنیاد جهانی انرژی در ایران گفت: نخستین کارخانه ساخت ممبران اسمز معکوس کشور با مشارکت بنیاد جهانی انرژی و بخش خصوصی در کمتر از سه ماه دیگر در یزد به بهره‌برداری می‌رسد.

«هادی هزارخانی» در حاشیه بازدید از برخی طرح‌های دانش بنیان  با اشاره به اینکه یکی از مهمترین رویکردهای بنیاد جهانی انرژی در کشور، وارد کردن دانش تکنولوژی‌های جدید به ایران است اظهار کرد: یکی از تکنولوژی‌های بسیار مهم روز دنیا در حوزه تصفیه آب، اسمز معکوس یا RO است که با هماهنگی بنیاد جهانی انرژی، دانش این تکنولوژی و فناوری به کشور وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اسمز معکوس یا RO یک فرآیند تصفیه آب است که با استفاده از یک غشای نیمه نفوذ پذیر مولکول‌های ناخواسته و ذرات بزرگ مانند آلاینده‌ها و رسوباتی مانند کلر، نمک و خاک را از آب آشامیدنی فیلتر می‌کند.

دبیرکل بنیاد جهانی انرژی در ایران تصریح کرد: علاوه بر حذف آلاینده‌ها و رسوبات، اسمز معکوس می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را نیز از بین ببرد که مطمئناً همه افرادی که به سلامت خود می‌اندیشند به هیچ عنوان تمایلی به نوشیدن آن ندارند.

هزارخانی با بیان اینکه این مکانیسم آب را تا سطح مولکولی تمیز می‌کند و فقط H۲O خالص را تحویل مصرف کننده خواهد داد که برای آشامیدن، پخت و پز و سایر کاربردها قابل استفاده است، گفت: امروزه ضرورت استقلال و تولید بومی کالاهای استراتژیک و اساسی همچون فیلترهای غشاء اسمز معکوس بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: این کالا با توجه به اینکه در فرآیند تصفیه آب و پساب در هر صنعتی مورد نیاز است و هچنین بدلیل اینکه قلب سیستم RO این نوع غشاء‌ها هستند ضرورت ایجاد سیستم‌های تصفیه پساب و استفاده مجدد از آب در صنایع و همچنین احداث پلنت‌های نمک‌زدایی آب دریا هر روز بیشتر از پیش نمایان می‌شود.

دبیر کل بنیاد جهانی انرژی در ایران با بیان اینکه در سالیان گذشته ابر پروژه‌های زیادی در حوزه نمک‌زدایی آب دریا در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان به منظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی تعریف و اجرا شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط تحریم، واردات این محصول به کشور بسیار سخت و گران است و برخی محصولات وارد شده موجود هم از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب بدون این محصول عملا بی استفاده است، تاکید کرد: با تولید میزان مورد نیاز ممبران اسمز معکوس در داخل کشور آن هم با بروزترین تکنولوژی جهانی و بالاترین کیفیت ممکن، زمینه جلب اطمینان خاطر مسئولان نسبت به تولید این محصول فراهم شده و طرح‌های انتقال آب در کشور با جدیت امکان انجام دارند.

هزارخانی با تاکید بر اینکه به واسطه مشکلات بین المللی واردات صرف ممبران‌های اسمز معکوس موضوعی سخت و گران است، گفت: از این رو و برای رفع مشکل انتقال ارز، خرید این تکنولوژی به وسیله رمز ارز بنیاد جهانی انرژی SGCf صورت گرفته و به این ترتیب علاوه بر رفع این مشکل، ضمانت‌های طرفین به واسطه قراردادهای هوشمند مبتنی بر این ارز به خوبی در مرحله اجرا قرار گرفت.

وی گفت: در حال حاضر با انتقال این دانش به کشور، واحد تولید ممبران‌های اسمز معکوس در استان یزد، توان تولید سالانه ۲۰ هزار ممبران آب دریا و ۲۰ هزار ممبران آب شور را در فاز اول خود دارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بر اساس شواهد موجود از واردات این محصول و بررسی‌های میدانی انجام گرفته از بازار مصرف این نوع ممبران ها، ظرفیت مورد نیاز ممبران‌ها در داخل کشور در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به میزان ۳۵ هزار عدد آب شور و ۱۵ تا ۲۰ هزار عدد آب دریا برآورد می‌شود.

دبیر کل بنیاد جهانی انرزی در ایران با بیان یانکه این واحد تولیدی با حمایت بنیاد جهانی انرژی و با مشارکت بخش خصوصی و شرکت اتریشی در ایران در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: آغاز فرآیند انتقال تکنولوژی فروردین ماه ۱۴۰۱ بوده و تا به امروز احداث این کارخانه با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه شده و طبق برنامه زمان‌بندی محصولات این کارخانه از دی ماه‌ امسال وارد بازار می‌شود.

هزارخانی افزود: بی شک تولید این محصول در ایران تحت لیسانس اروپا، در شرایط تحریم‌های ظالمانه اقدامی بسیار ارزشمند است و ضمن تامین نیاز داخلی با قیمتی نازلتر، امکان ارز آوری با فروش در کشورهای منطقه را هم میسر می‌کند.

به گفته وی، حجم سرمایه‌گذاری این واحد تولیدی در فاز نخست خود حدود چهار میلیون دلار است که بخش خصوصی تامین شده و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دستگاه‌های مورد نیاز این کارخانه تا آبان‌ماه به کشور وارد می‌شود؛ راه‌اندازی این مجموعه تولیدی با این هزینه در حالی انجام می‌شود که برخی از شرکت‌های خارجی صرفا برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی محصول به کشور برآورد هزینه‌های ۶۰ میلیون یورویی اعلام کرده بودند.

هزارخانی از مشارکت یک شرکت اروپایی در ساخت این محصول و تولید تحت لیسانس اروپا خبر داد و بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های تولید داخل این محصول کیفیت قابل رقابت و هزینه بسیار پایین‌تر آن نسبت به نمونه‌های خارجی است که می‌تواند نیاز داخل را بدون هیچ مشکلی تامین کند.

دبیر کل بنیاد جهانی انرزی در ایران تصریح کرد: سیستم‌های RO تقریبا در تمامی صنایع به منظور تصفیه آب، استفاده مجدد از پساب و نیز نمک‌زدایی و حذف آلاینده‌های میکروبی و شیمیایی از آب‌ها به منظور تامین آب مورد نیاز شرب، صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هزارخانی از جمله صنایع عمده مصرف کننده این تکنولوژی را شامل صنایع نفت و گاز، پالایشگاهی و پتروشیمی، صنایع تولید مس و فولاد و ذوب‌آهن، صنایع تولید فرآورده‌های دارویی و شیمیایی، معادن، صنایع تولید مواد غذایی و نوشیدنی، نیروگاه‌های تولید برق و شرکت‌های آب منطقه‌ای و روستایی دانست و ادامه داد: این مجموعه تولیدی صنعتی در شهرک صنعتی مهریز در حال ساخت است و در آینده ای نزدیک شاهد ورود محصولات آن به بازار خواهیم بود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..