متولی بازار سنتی ولی ناایمن و حادثه‌ساز یزد کیست؟

بازار سنتی یزد که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده و قدیمی شهر میراث جهانی یزد به حساب می‌آید ولی در عین حال بنا به اظهارات کارشناسان ایمنی شهر یکی از اماکن عمومی ناایمن و غیر استاندارد یزد محسوب می‌شود که احتمال وقوع هرگونه حادثه‌ای در آن وجود دارد.

این بازار دارای چندین ورودی است که دو ورودی اصلی آن به نام‌های خان و زرگرها در خیابان قیام و ورودی دیگر آن با نام شاهزاده فاضل در خیابان امام خمینی(ره) واقع شده است که هیچ کدام از این ورودی‌ها، استانداردهای لازم برای ورود ماشین‌های امدادی از جمله خودروهای آتش نشانی حتی از نوع سبک را هم ندارد.

سیستم برق رسانی ناایمن، سیم های آویزان برق، وجود سیم‌های برق در کنار ویترین‌های چوبی جواهرفروشی‌ها و پارچه فروشی‌ها، وجود سیستم برق بازار در زیر حفره‌های سقف‌های قدیمی بازار که در موقع بارندگی می‌تواند حادثه آفرین باشد.

حوادثی که با توجه به تنگی معابر بازار و وجود حجم انبوهی از موتور سیکلت‌ها و راه بندهای ورودی بازار، می‌تواند کار امداد رسانی را برای مدت زمانی طولانی به تاخیر بیاندازد و باعث تبدیل شدن یک حادثه کوچک به فاجعه‌ای عظیم برای این بازار و شهر شود.

شواهد و گزارشات میدانی ایسنا، حکایت از آن دارد که به تازگی نیز مشکلی جدی و جدید برای بخش‌های از سقف قدیمی این بازار پس از بارندگی شدید تابستانه یزد ایجاد شده و خطر ریزش سقف‌ها را دوچندان ساخته که این خطر فعلا به طوری که تنها صورت مسئله خطر پاک شود، توسط مسئولان امر رفع خطر شده است.

اینکه متولی مرمت و ایمن سازی این بازار نوستالژی یزد کدام یک از ارگان‌های شهر اعم از شهرداری، میراث فرهنگی و فرمانداری است، گویا بعد از وقوع یک حادثه مشخص می‌شود چرا که در آن زمان مصداق بارز ضرب المثل توپ را در زمین یک دیگر انداخت، میان این ارگانها هویداست.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..