میرمحمدی تشریح کرد

آخرین وضعیت خسارات ناشی از سیل در تفت و میبد

نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارات ناشی از سیل در حوزه انتخابیه اش گفت که بیشترین آسیب ناشی از سیل اخیر مربوط به استان یزد بوده، بطوریکه بیش از ۱۰۰۰ خانه باید بازسازی شود و آسیب هایی به شهرهای مختلف استان وارد شده است.

سید جلیل میرمحمدی، در تشریح آخرین وضعیت خسارات ناشی از سیل در تفت و میبد، گفت: با کسانی که بیش از ۸۰ سال سن داشتند صحبت کردم که همگی متفق القول می گفتند که سیل اخیر بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه میزان میانگین باران سالانه در استان یزد تقریبا ۵۰ میلیمتر است، افزود: در سیل اخیر در برخی از روستاهای حوزه انتخابیه بنده طی دو ساعت بیش از ۷۵ میلیمتر باران باریده و سیل آسیب وحشتناکی وارد کرده است، چون هم از شهرستان های کوهستانی است که نزدیک به ۳۵۰ روستای دارای سکنه دارد. حیات آبی روستایی ها وابسته به قنات است و بیش از ۱۰۰۰ رشته قنات در روستاهای شهرستان تفت وجود دارد. این قنات ها آب های زیرزمینی را روی زمین آورده و برای کشاورزی مصرف می شود. قنات مسیر آبراهی زیرزمینی است که سیل در پوکه قنات عبور کرده و باعث ریزش چاهها و قنات شده بطوریکه در چند کیلومتر قنات از بین رفته و کور شده و در برخی جاها، چاه های قنات به واسطه رسوبات کاملا محو شده است.

میرمحمدی با اشاره به وضعیت دام ها بعد از وقوع سیل، گفت: با نفوذ سیل در آغل، دام ها خفه و تلف شدند، همچنین بخش قابل توجهی از رسوبات ناشی از سیل به زمین های حاصلخیز کشاورزی مردم منتقل شده و درخت هایی با قدمت ۵۰ ساله را از بین برده است. نفوذ رسوبات ناشی از سیل بعضا نیم متر تا ۷۵ سانتیمتر بوده و باعث نابودی زمین های حاصلخیز کشاورزی شده است.

وی با بیان اینکه جوی های انتقال آب بطور کامل تخریب شده است، گفت: مسیر انتقال آب توسط آبیاری کم فشار است که در طول سالیان گذشته جهاد کشاورزی با مشارکت کشاورزان از این مسیر استفاده می کرده است. سیل در بخش اعظمی از روستاها باعث شده که لوله های انتقال آب از بین برود. همچنین استخرهای محل ذخیره آب کاملا محو شده است. در این استخرها آب قنات جرعه جرعه وارد می شد و مصرف دو یا سه روز آبیاری بوده است. سیل باعث شده که بخش اعظمی از استخرها به دلیل وارد شدن رسوبات صاف شده و عملا دیگر استخری وجود ندارد.

نماینده تفت و میبد با بیان اینکه پل های بین روستاها از بین رفته، گفت: راه های دسترسی داخل روستا و بین روستایی به واسطه سیل تخریب شده و بعضا راهی وجود ندارد. بطوریکه سنگ های پنج و ۱۰ تنی از قله کوه داخل روستا شده اند.

وی افزود: در کنار این وضعیت تعداد قابل توجهی از خانه ها خراب شده و مجبوریم از نو بسازیم. وسایل و حتی جهاز دختر مردم زیر گل و لای رفته است که قرار شد در این مورد کمیته امداد و بنیاد مسکن ورود کنند. همچنین خودروی مردم را سیل برده و عملا غیر قابل استفاده شده است.

به گفته میرمحمدی عمده خسارات در تفت بوده و همین خسارات در بافت قدیمی شهر یزد و شهرهای مهاباد، بافق، ابرکوه و خاتم هم رخ داده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان یزد با بیان اینکه بیشترین آسیب ناشی از سیل مربوط به استان یزد بوده است، گفت: طبق صحبت هایی که با استاندار یزد داشتم بیش از ۱۰۰۰ منزل باید در این استان بازسازی شود که برای جبران خسارت بخشی از کمیته امداد و بنیاد مسکن گرفته می شود اما بطورکلی باید ستاد بحران در وزارت کشور خسارات سیل را جبران کنند. متاسفانه در سیل اردیبهشت ماه امسال بخش اعظمی از شهر یزد زیر آب رفت که قول پیگیری داده شد اما هنوز یک ریال هم پرداخت نشده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..