مدیر کل هواشناسی یزد:

مردم هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/سامانه بارشی قدرتمندی تا ۱۰ روز آینده نداریم

مدیر کل هواشناسی استان یزد ضمن تاکید بر جدی‌ گرفته شدن هشدارهای هواشناسی به عنوان یک اطلاعیه برای آماده‌باش مردم نسبت به مخاطرات جوی، موضوع ورود قریب الوقوع سامانه جدید بارشی مشابه سیل اخیر به استان حداقل طی ۱۰ روز آینده را تکذیب کرد.

«رضا برهانی» در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه بارش‌های روزهای اخیر در ۷۰ سال گذشته، شایعات مربوط به ورود سامانه بارشی قوی دیگری به استان حداقل طی ۱۰ روز آینده را تکذیب کرد و گفت: مگر در روز سه شنبه آینده که شاهد بارشهای پراکنده و خفیفی را در برخی نقاط استان خواهیم داشت، پدیده غالب استان به ویژه تا پایان هفته را وزش باد نسبتاً شدید خواهد بود.

وی با هشدار به تاسیسات موقت ایجاد شده به خصوص در رابطه با خیمه‌های عزداداری دهه اول ماه محرم، گفت: احتمالاً با توجه به گل و لایی ناشی از سیل در معابر سطح شهر شاهد گرد و غبار شدیدتری در اثر وزش باد خواهیم بود.

وی یادآور شد: پیش‌بینی‌های تابستانی شرایط جوی دارای پیچیدگی‌های خاص خود است و معمولاً تا چند روز پس از ورود به سامانه به استان نمی‌توان پبش بینی دقیقی داشت.

مدیر کل هواشناسی استان بیشترین بارشهای تابستانی طی سالهای گذشته را ۳۴ میلی‌متر در یک شبانه مربوط به ایستگاه کهدوئیه بوده که قابل قیاس با بارشهای اخیر در استان نبوده است چرا که در بارشهای اخیر طی ۲.۵ ساعت شاهد بارش بیش از ۷۰ میلیمتر در شهرستانهایی مانند تفت، یزد و بافق بودیم و اکثر شهرستانهای یزد بارش بیش از ۵۰ میلیمتر را تجربه کردند.

وی ضمن قدردانی از اطلاع رسانی و پوشش اخبار این حوزه توسط رسانه‌ها، زمینه وقوع بارشهای سیل آسا را تبخیر شدید آب اقیانوس‌ها در مناطق استوایی و مکیده شدن این رطوبت بالای دریا به سمت خشکی‌ها ذکر کرد و افزود: در صورت تشکیل ابر شاهد بارندگی‌های شدید و سیل آسا خواهیم بود ک معمولاً هر ساله نیز رخ می دهد با این تفاوت که در صورت قدرتمند بودن تا نواحی مرکزی کشور مانند استانهای کرمان، یزد، اصفهان و فارس نیز کشیده می شود.

وی با بیان این که خوشبختانه هواشناسی استان از قبل شروع فعالیت این سامانه به صورت مداوم پایش و رصد مدل‌های هواشناسی را در دستور کار داشت، عنوان کرد: اولین هشدار در این زمینه شنبه اول مردادماه به مسئولان استان داده شد و روز دوشنبه هشدار نارنجی در این خصوص صادر شد و علاوه بر این از چهارم مردادماه با تشکیل کمیته بحران در هواشناسی استان، تمام اطلاعات و الگوهای هواشناسی به صرت مستمر و در حالت آماده باش مورد بررسی قرار گرفت و هر گونه تغییر و پدیده خطرناکی را از طریق کانالهای مربوطه به مسئولان استان گوشزد کردیم.

برهانی خاطرنشان کرد: حتی ایستگاه‌های ۱۲ ساعته استان به صورت شبانه روزی طی این مدت فعالیت کردند و چندین مصاحبه از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه ملی انجام شد و هشدارهای لازم به صورت دقیق به اطلاع مردم و مسئولان رسانده شد و برای اولین بار طی چند سال گذشته هشدار سطح قرمز در استان صادر شد.

وی با اشاره به شروع بارندگی‌های پراکنده از سه‌شنبه در نواحی شرقی استان مانند بافق و اردکان، گفت: این بارشها از روز چهارشنبه و پنجشنبه قوت گرفت و بارش سنگین را در بامداد روز جمعه هفتم مردادماه شاهد بودیم ولی به رغم اعلام آمادگی متأسفانه نبود باورپذیری چنین بارشی در فصل تابستان برای یزد گاهاً خساراتی را به همراه داشت.

برهانی بارش نرمال شهر یزد در طول سال را ۵۰ میلی‌متر ذکر کرد و گفت: این در حالیست که طی دو ساعت و نیم افزون بر ۷۹ میلی متر بارندگی در شهر یزد به ثبت رسید که امیدواریم با تدابیر لازم از سوی مسئولان و انجام اقدامات آبخیزداری از این آورده و نعمت خدادادی در جهت جبران بحران کم آبی استان بیشترین بهره گرفته شود.

«محمد دهقانی» معاون فنی هواشناسی استان نیز با اشاره به نبود ایستگاه هواشناسی در برخی از مناطق استان، ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبار لازم و توجه مسئولان استان به این حوزه شاهد ایجاد این ایستگاه‌ها و نیز خودکار شدن ایستگاه‌های دستی موجد در استان باشیم.

وی نیز خواستار اعتماد بیشتر مردم به هشدارهای نارنجی و قرمز هواشناسی شد گفت: این هشدارها به معنای آمادگی برای مقابله با بحرانهاست و شاید گاهاً با اشتباهاتی نیز همراه باشد ولی قطعاً در هنگام حوادث کاهش خسارات را از این ناحیه شاهد خواهیم بود.

دهقانی در پایان نیز به شرایط تغییر اقلیم در استان اشاره گفت: در سالهای اخیر طوفانی با سرعت ۱۰۸ کیلومتر در میبد، موج‌های سرمایی و گرمایی و بارش‌های سنگین را شاهد خواهیم بود لذا باید این تغییرات را جدی‌تر بگیریم و مردم و مسئولان در ساخت و سازهایشان نیز اهمیت بیشتری به این تغییرات اقلیمی بدهند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..