زمینه‌سازی یزد برای تاسیس دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین پزشکی

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد از تاسیس رشته نانوفناوری پزشکی در این دانشگاه و پذیرش دانشجو در این رشته از مهرماه خبر داد و گفت: راه اندازی این رشته، زمینه را برای تاسیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی هموار می کند.

دکتر «حسینعلی صادقیان» اظهار کرد: به استناد رای صادره در جلسه ۲۸۷ شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با پذیرش دانشجو در رشته نانوفناوری پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی یزد با ظرفیت پذیرش چهار دانشجو از مهر ۱۴۰۱ موافقت شد.

وی گفت: راه اندازی این رشته، زمینه را برای تاسیس دانشکده علوم و فناوری‌های نوین پزشکی هموار می کند.

صادقیان با اشاره به این که نانوفناوری پزشکی بهره‌گیری از فناوری نانو در علم پزشکی است، افزود: نانوفناوری پزشکی تأثیرات شگرفی در بسیاری از حوزه‌های پژوهشی همچون مهندسی بافت، حسگرهای زیستی مبتنی بر سلول، میکروآرایه‌های پرتوان و پزشکی ترمیمی داشته ‌است.

وی تاکید کرد: فعالیت در ابعاد نانومتری کلید اصلی در ساخت تکنولوژی‌های جدید برای تمامی حوزه‌های پژوهشی پزشکی است و می بایست این نکته را در زمینه فناوری نانو مد نظر قرار داد.

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: از دیدگاه مولکولی، پزشکی مدرن هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و به کمک نانوفناوری پزشکی، محصولات دارویی می‌توانند مثل ماشین‌های هوشمند برنامه‌ریزی شوند. آن‌ها به حسگرهایی مجهزند که می‌توانند قدرت تصمیم‌گیری و تأثیرپذیری از محیط را برای ماشین‌ها فراهم کنند.

وی خاطر نشان کرد: این ماشین ها می‌توانند قبل از فعال شدن دارو از آزاد شدن مقدار بیشتر از حد آن جلوگیری کنند و مانع بروز مسمومیت شوند و درمان و پیشگیری بیماری‌ها از قابلیت‌های چشمگیر نانوفناوری پزشکی به‌شمار می اید.

صادقیان گفت: ابزارهای بسیار ابتدایی نانوفناوری پزشکی می‌توانند برای شناسایی بیماری و توزیع دارو و همچنین توزیع هورمون در بیماری‌های مزمن و نقص‌های سیستم بدن به کار روند و ابزارهای بسیار پیشرفته تر، از قبیل نانو روبات‌ها هستند که به عنوان جراحان کوچک داخل بدن عمل می‌کنند.

به گزارش یزدی نیوز و به گزارش وبدا یزد، رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: در حال حاضر این دانشگاه در حال تربیت دانشجویان رشته های زیست فناوری پزشکی (بیوتکنولوژی)، دکتری پزشکی سلولی و ژنیتک و بیولوژی تولیدمثل است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..