رئیس کل دادگستری استان یزد خبر داد؛

رسیدگی به ۴۰ درصد پرونده های یزد در شوراهای حل اختلاف

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: شوراهای حل اختلاف، بار سنگینی را از دوش دادگستری‌ها برمی‌دارند و بیش از ۴۰ درصد از پرونده‌ها به قوه قضاییه در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز، غلامعلی دهشیری در آئین بزرگداشت هفته قوه قضائیه و تقدیر از کارکنان نمونه شوراهای حل اختلاف استان یزد، اظهار داشت: یکی از ابعاد تحول و تعالی قوه قضائیه در حال حاضر «گسترش و توسعه فعالیت‌های شبه قضائی و حل اختلاف» است.

وی تصریح کرد: با توجه به تجارب نظام قضائی کشور، امروز همگان و قاطبه مسئولان به این باور رسیده اند که باید در تمام امور به ظرفیت و توان مردم تکیه نمود و دستگاه قضائی نیز با محوریت شورای حل اختلاف در مردم محوری و مشارکت جامعه در اجتماعی کردن فعالیت‌ها، پیشگام بوده که در این میان یکی از اهداف مهم تأسیس شوراهای حل اختلاف، قضا زدایی و سبک سازی بار محاکم با استفاده از مشارکت و ظرفیت‌های مردمی در قالب توسعه حل اختلاف با تکیه بر نهادهای میانجیگری، داوری و سازش توسط شوراهای حل اختلاف است.

این مقام قضائی بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تحقق اهداف دستگاه قضائی، تأکید کرد و بیان داشت: ظرفیت واقعی مردم را باید از میان ریش‌سفیدان، گیس‌سفیدان، هنرمندان، ورزشکاران، امامان جمعه و افراد دارای متنفذ و صاحب نفس در محلات جستجو کرد و مورد استفاده قرار داد.

وی کسب مقام دوم استان یزد در صلح و سازش را مرهون تلاش اثر گذار مجموعه معاونت توسعه حل اختلاف، کارکنان خدوم و ساعی شورا و مردم متعهد و دیندار یزد دانست و گفت: استان یزد پس از استان زنجان در رتبه دوم کشور در موضوع صلح و سازش قرار دارد، که این مهم ضمن تلاش مجموعه به روحیه تدین، دینداری و از خود گذشتگی مردم این دو استان بر می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد، ختم دعاوی با صلح و سازش را مانا و ماندگار ذکر کرد و اظهار داشت: وقتی با تلاش مجموعه شورا، پرونده‌ای با سازش و صلح ختم می‌شود، به طور معمول رضایت طرفین جلب شده و ختم پرونده به معنای ختم اختلاف و دعوا است.

وی ارائه آموزش و مهارت گفتگو و فن مذاکره به اعضای شورای حل اختلاف را ضروری برشمرد و گفت: در مسیر تعالی صلح و سازش، باید کسب و ارتقا دانش و مهارتهای اعضا از طریق آموزش‌های مستمر مورد توجه قرار گیرد که در این میان ایجاد انگیزه، ترسیم چشم انداز مطلوب، حمایت از کارکنان و فعالان عرصه حل اختلاف اقدامی دارای اهمیت است.

دهشیری، از تلاش مجموعه شوراهای حل اختلاف که ایثارگرانه در مسیر اصلاح ذات البین تلاش می‌کنند، تقدیر کرد و ابراز داشت: امید است با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته وضعیت جذب کادر افتخاری شورا روشن، و با حمایت مقامات مسئول زمینه جذب آنان در شورای حل اختلاف فراهم شود.

منبع:خبرگزاری  مهر

بخش نظردهی بسته شده است..