راه اندازی مزارع انرژی خورشید توسط مددجویان یزدی

دوازدهمین نشست مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد پیرامون نحقق برنامه های تحولی حوزه انرژی خورشیدی برگزار شد.

«محمد زاده رحمانی» مدیر کل امور اقتصادی استانداری یزد در این نشست که در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تولید ۲۳۰ مگاوات انرژی خورشیدی از افق دو هزار مگاواتی منظور شده برای استان یزد را در دست اجراست و مجوز ۵۰۰ مگاوات دیگر نیز برای برگزاری مناقصه به ساتبا ارسال شده و از این حیث استان روند رو به جلو و مطلوبی دارد.

وی همچنین در خصوص مصوبه نصب پنلهای خورشیدی در گلخانه‌ها نیز گفت: تاکنون یک متقاضی در اشکذر در این باره اعلام آمادگی کرده و امیدواریم با دریافت مجوزهای لازم هم در بخش گلخانه و هم در تولید انرژی، شاهد شروع عملیات آن در اوائل شهرویور سالجاری باشیم.

زاده رحمانی اظهار کرد: با رایزنیهای صورت گرفته با کمیته امداد موضوع تامین تسهیلات لازم برای راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی خانگی در دستور کار قرار گرفته تا براساس آن به صورت تجمعی، گروه‌های چند نفره مددجویان اقدام به ایجاد مزرعه انرژی خورشیدی کنند.

به گفته وی، در این باره شرکت توزیع برق استان موظف به تامین ترانس برق برای این واحدها شده است.

«محمد شجاعان» مدیر کل کمیته امداد استان نیز در این رابطه طی سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر برای دو هزار مددجو این امکان دیده شده که در مرحله نخست در نظر داریم ۴۰ مزرعه خورشیدی با ظرفیت هر کدام پنج مگاوات ایجاد شود.

«ابوالفضل اسدی» مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز در این نشست از میزان پیشرفت برنامه‌های تحولی حوزه انرژی خورشیدی در استان گزارشی ارائه کرد و گفت: برنامه استان برای افق ۱۴۰۴، افزایش ظرفیت تولید انرژی خورشیدی از ۸۵۴ مگاوات کنونی به ۱۸۵۰ مگاوات است.

وی افزود: در همین راستا ۹۰۰ مگاوات از مجموع ۴۰۰۰ مگاوات برنامه پیشنهاد شده به ساتبا برای یزد منظور شده که در این رابطه ۵۰۰ مگاوات به مناقصه گذاشته شده است و علاوه بر این نیز مجوز ۲۳۰ مگاوات خارج از مناقصه اخذ شده است.

اسدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۸۴ مگاوات در استان فعالیت دارد و ۲۳۰ مگاوات نیز در دست اجراست.

وی همچنین از انجام اقدامات و تامین زیرساختهای لازم برای تحقق برنامه تحولی حوزه اندرژی خورشیدی نیز خبر داد و توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه علاوه بر پتانسیلهای طبیعی یزد برای توسعه انرژی خورشیدی، بسترهای لازم و تسهیل امور نیز برای جلب سرمایه گذاری در این بخش در استان فراهم شده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..