پای خشکسالی بر گلوی حیات وحش بافق

رئیس اداره محیط زیست بافق: بیش از ۶۰ درصد میش‌ها و بز‌های وحشی، بره و بزغاله ندارند که علت آن افزایش خشکسالی سال‌های اخیر است.

به گزارش یزدی نیوزسید جلال موسوی گفت: خشکسالی که می‌شود، زایمان به شدت کاهش پیدا می‌کند و از طرف دیگر حیوان برای بقای خود، به بزغاله هاو بره‌های خود رسیدگی نمی‌کند و آن‌ها تلف یا به وسیله حیوانات گوشتخوار مانند عقاب طلایی دریده می‌شوند که این‌ها در زاد و ولد سال بعد نیز تاثیر می‌گذارد.

 

وی گفت: چند سال پی در پی خشکسالی است، اما خشکسالی امسال نسبت به سال‌های گذشته به شدت بحرانی‌تر است و اکثر مراتع در بهار هیچ تولیدی نداشته و گیاهی سبز نشده است.

موسوی گفت: اکثر چشمه‌ها و آبشخور‌های طبیعی یا کم شدند یا خشک شدند، ولی در سال‌های گذشته، اقداماتی برای تامین آب صورت گرفت و این چشمه‌ها و آبشخور‌ها بازسازی شدند و یا یک آبشخور یا منبع جدیدی اضافه شده است.

وی گفت: در هشت سال گذشته، ۹ منبع ذخیره آب در مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌ها و مناطق آزاد نصب، شش آب انبار ساخته و حدود ۱۹ چشمه و آبشخور مرمت و بازسازی شده است.

رئیس اداره محیط زیست بافق گفت: سرشماری‌ها نشان می‌دهد به علت انجام این اقدامات، کاهش جمعیت کم بوده و اغلب جمعیت رو به رشد بوده است، ولی امسال مشاهدات نشان می‌دهد اکثر زاد و ولد‌های امسال موفق نبوده و بیشتر بره‌ها و بزغاله‌ها در همان روز‌های اول تلف شدند.

وی گفت: اکثر NGO‌های محیط زیستی شهرستان، کمک و حدود ۱۰۰ نفر به صورت داوطلبانه با محیط زیست در گروه‌های کوچک و بزرگ در توزیع علوفه و آبرسانی همکاری می‌کنند.

مدیر حفاظت منابع طبیعی بافق گفت: فشار خشکسالی به حدی بوده است که کلیه دامداران مراتع زمستانه خود را زودتر از موعد رها کرده و به مراتع تابستانه رفتند .

زینلی گفت: امسال چرای غیر مجاز حدود ۶۰ درصد بیشتر شده است وفشار خشکسالی همچنین باعث گران شدن سامانه‌های عرفی شده است که مردم قدرت خرید آن را ندارند.

وی گفت: از اثرات دیگر خشکسالی، خشک شدن چشمه‌های عمومی مراتع و حرکت حیات وحش به سمت روستا‌ها است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..