مدیر عامل توزیع برق یزد خبر داد

مصرف زیر الگوی ۷۵ درصد مشترکان خانگی یزد/ صدور تاکنون ۵۰ اخطار به ادارات پرمصرف

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان یزد از رعایت الگوی مصرف در ۷۵ درصد از قریب به ۶۰۰ مشترک خانگی برق در این استان خبر داد و گفت: مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، ۵۰۰ تومان تشویق می‌شوند.

«علی جم» همزمان با سومین روز هفته مدیریت مصرف برق در جمع خبرنگاران، به اهمیت موضوع صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق برای گذر از پیک ۱۴۰۱، اظهار کرد: استان یزد با جمعیت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارای بیش از ۷۴۰ هزار مشترک است که ۸۱ درصد آنها معادل ۵۹۹ هزار و ۱۵۱ مشترک مربوط به بخش خانگی و در جایگاه بعدی ۱۳.۵ درصد مشترک تجاری هستند.

وی بیشترین مصرف برق مشترکان توزیع برق استان در پیک تابستان را به ترتیب مربوط به بخش خانگی با ۵۴ درصد، صنعتی با ۳۳ درصد و بخش کشاورزی به میزان هشت درصد ذکر کرد و افزود: از مجموع ۱۰۳۰ روستای استان، ۹۹.۷۴ درصد روستاها و ۹۷ درصد از چاه‌های کشاورزی یعنی ۲۲۱۳ حلقه چاه از نعمت برق برخوردار هستند.

جم در ادامه میزان فروش برق این شرکت را در سال گذشته ۶۰۸۱ میلیون کیلووات ساعت ذکر کرد و گفت: عمده میزان فروش برق در استان مربوط به بخش صنعتی است.

وی به ناترازی تولید و مصرف برق در کشور طی سالهای اخیر اشاره و تصریح کرد: وزارت نیرو برای چهار سال آینده تولید ۶۹ هزار مگاوات برق را برنامه ریزی کرده ولی ظرفیت عملی نیروگاه‌های کشور در حال حاضر ۵۸ هزار مگاوات است لذا امسال با ۱۱ هزار مگاوات کسری مواجه هستیم که باید برای پیشگیری از خاموشی اقدامات مدیریتی در مصرف را جدی بگیریم.

به گفته وی، وزارت نیرو در زمینه افزایش تولید برای ایجاد ۳۵ هزار مگاوت برق طی چهار سال برنامه ریزی دارد که ۱۰ هزار مگاوات آن از طریق انرژی خورشیدی تامین خواهد شد و سهم استان یزد از این بخش دو هزار مگاوات است.

مدیر عامل توزیع استان در این خصوص به فعالیت ۳۷۰ نیروگاه کوچک خورشیدی با قدرت ۹ مگاوات در استان، افزود: در حال حاضر ۱۰ نیروگاه تولید پراکنده با مجموع ظرفیت ۴۶ مگاوات نیز در استان فعالیت دارند که از سه مورد آنها خرید تضمینی برق داریم.

وی پیک برق مصرفی شرکت توزیع برق استان را در سال گذشته ۱۱۷۰ مگاوات خواند و با بیان این که این میزان برای امسال ۱۲۳۵ مگاوات پیش‌بینی شده است، از اصلاح تعرفه‌های برق و اعمال مشوق‌هایی در بخشهای مختلف برای صرفه جویی برق خبر داد.

وی عنوان کرد: الگوی مصرف ایام گرم سال در مناطق غیرگرم و عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت است و مشترکانی در مصرف برق صرفه جویی و الگوی مصرف را رعایت کنند به ازای هر کیلووات ساعت به طور متوسط ۱۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد ولی همین مشترکان در صورت صرفه جویی، به ازای هر کیلووات ساعت ۵ برابر این مبلغ یعنی ۵۰۰ تومان تشویق می‌شوند.

وی ادامه داد: این مشترکان اگر تنها ۵۰ کیلووات صرفه جویی کنند یعنی امسال ۲۵۰ کیلووات مصرف داشته باشند، هیچ پولی بابت برق پرداخت نخواهند کرد.

به گفته‌ی این مسئول، در حال حاضر ۷۵ درصد از مشترکان خانگی توزیع برق استان که حدود ۶۰۰ مشترک را شامل می شود، زیر الگو مصرف برق دارند.

جم در مورد اصلاح تعرفه‌ها نیز بیان کرد: مشترکینی که تا سقف الگو مصرف کنند، هیچ افزایش تعرفه‌ای در قبض برق نخواهند داشت ولی مشترکانی که بیش از الگوی مصرف داشته باشند، باید هزینه مازاد مصرف برق خود را به قیمت آزاد پرداخت کنند و در مواردی که مصرف دو برابر الگو باشد نیز اخطار و در صورت بی توجهی قطع برق را خواهیم داشت.

وی با اشاره به ارائه خدمات غیرحضوری شرکت توزیع برق با نصب نم افزار «برق من»، گفت: این خدمات شامل ۴۰ مورد است که از جمله آنها مشاهده قبض برق و سوابق مصرف مشترکان در سالهای گذشته است.

وی در مورد مشوقهای صرفه جویی در بخش عمومی و اداری گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، ادارات باید در ساعات اداری ۳۰ درصد و در خارج از وقت اداری ۶۰ درصد کاهش مصرف نسبت به سال گذشته داشته باشند، البته مصرف برق ادارات به صورت روزانه نیز پایش خواهد شد و در صورت بی توجهی اخطار دریافت یا برق این مشترکان قطع می‌شود.

به گفته جم، خوشبختانه طبق پایش‌های صورت گرفته اکثر ادارات استان طی این مدت کاهش مصرف برق داشته اند و اخطارهای صادر شده طی این یکی دو هفته ناچیز یعنی شامل حدود ۵۰ مورد اخطار و دو یا سه مورد قطع برق بوده است.

مدیر عامل توزیع برق استان از اجرای رزمایش صرفه جویی در مصرف آب و برق از اول تیرماه تا پایان شهریوماه در سطح ادارات استان خبر داد و در ادامه در بخش صنعتی نیز برای مشترکان توزیع برق که مصرف کمتر از ۴۵۰ مگاوات دارند مقرر شد تا یک روز در هفته همکاری و مصرف برق خود را ۹۰ درصد کاهش دهند.

وی در مورد مشترکان بخش کشاورزی شرکت توزیع برق استان که مصرفی حدود ۸۰ مگاوات دارند نیز گفت: برق مصرفی مشترکان این بخش در صورت خاموشی از ساعت ۱۲ تا ۱۷ رایگان خواهد بود و در بخش تجاری نیز به مشترکان نامتعارف اخطار و در صورت بی توجهی قطع برق اعمال می شود.

وی در بخش روشنایی معابر شهر گفت: در استان یزد ۲۸۵ هزار شعله چراغ روشنایی معابر وجود دارد که اخیراً تعویض ۲۰۰ هزار لامپ گازی به ال ای دی در دستور کار قرار گرفته است.

جم به برخی اقدامات فرهنگسازی در این زمینه از جمله برگزاری نخستین جشنواره فرهنکی، هنری و دانش‌آموزی «فردای روشن» با همکاری آموزش و پرورش و نیز برگزاری جشنواره «آب، برق، زندگی» ویژه روابط عمومی ادارات استان اشاره و در پایان تاکید کرد: خاموش کردن تنها یک لامپ توسط هر هموطن می‌تواند معادل تولید یک نیروگاه هزار مگاواتی باشد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..