مدیر کل اقتصاد و دارایی یزد:

یارانه نان به صورت هوشمند پرداخت می شود

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی یزد با اشاره به سیاست دولت در عادلانه کردن پرداخت یارانه ها، گفت: در اجرای این سیاست یارانه نان به صورت هوشمند پرداخت می شود و قیمت آن هیچ تغییری نخواهد کرد.

“محمد دهقان منشادی” در این باره افزود: در این طرح، یارانه‌ها به جای اینکه به تولیدکننده پرداخت شود به مصرف‌کننده یعنی مردم داده می شود.

وی با بیان اینکه هوشمند سازی یارانه‌های نان سنتی به معنای حذف یارانه یا ایجاد محدودیت در مصرف نان برای‌عموم مردم نیست، گفت: در طرح هوشمندسازی یارانه های نان، نانوایی‌ها دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ بلکه آنها با استفاده از آرد آزاد نان پخت می کنند و بر مبنای فروش نان، یارانه دولت به آنها پرداخت می شود.

به گفته مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان، در اجرای طرح یاد شده کارتخوان مخصوصی به صورت برخط و انلاین در واحدهای نانوایی نصب و بر امر فروش نان نظارت می شود و تدابیر لازم برای مشکلات و سوء استفاده های احتمالی اندیشیده شده و همه سیستم ها تحت نظارت و کنترل هستند.

وی گفت: با این فرآیند از نانوایی‌ها، قاچاق آرد صورت نمی‌گیرد و به ازای نان‌هایی که پخته می‌شود و به مردم تحویل می شود و یارانه به نانوا تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: تعدیل قیمت آرد منجر به کاهش قاچاق شده و جلو رانت سودجویان و قاچاقچیان را خواهدگرفت و در داخل کشور نیز منجر به کاهش ضایعات آرد خواهد شد.، زیرا با این سیاست جدید دولت بهره‌وری در واحدهای نانوایی ارتقا پیدا می‌کند و نانوایی‌ها با توجه به شرایط جدید تلاش می‌کنند تا به دنبال جلب رضایت مشتری و افزایش کیفیت نان تولیدی باشند.

دهقان منشادی اظهار کرد: بر اساس آمارهای در سال‌های گذشته بخشی از کالاهای اساسی نظیر آرد به‌صورت قاچاق ازکشور خارج می شد و این اتفاق باعث شده یک کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی که در حال حاضر قیمت آن در سطح شهر حدود ۳۸ هزار تومان است در مرزهای کشورمان با قیمت نجومی و نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی یزد اضافه کرد: این اختلاف قیمت، ظرفیت قاچاق بسیار بالایی ایجاد می‌کند که اگر این فرآیند کنترل و اصلاح نشود می‌تواند در آینده تأمین نان مردم را در کشور با مشکل مواجه کند.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی اقتصاد و دارایی استان، بر اساس آمار هر فرد ایرانی روزانه حدود ۳۰۰ گرم نان مصرف می‌کند که با توجه به جمعیت ایران، سالانه حدود ۹ و نیم میلیون تن گندم در کشور نیاز است اما در حال حاضر بیش از ۱۱ و نیم میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود که این شکاف مصرفی، حکایت از قاچاق وضایعات گسترده نان دارد و موجب هدر رفت بیش از دو میلیون تن گندم در کشور می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..