بافت‌گردی‌های ابرکوهی‌ها با هدف مطالبه‌گری و حفاظت از بافت

رئیس پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی ابرکوه گفت: طرح دوشنبه‌های بافت گردی ابرکوه با هدف آشنایی با بافت ناشناخته، مطالبه‌گری و جلوگیری از تخریب با حضور کارشناسان میراث و پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی و همچنین علاقه‌مندان به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی انجام می‌شود.

«حمید مشتاقیان»  با بیان این که ۱۷۰ هکتار بافت تاریخی ابرکوه از ابتدای سال ۹۶ به ثبت ملی رسید، در رابطه با این طرح اظهار کرد: با توجه به اینکه مفهوم بافت برای بسیاری از افراد ناشناخته بود، در پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی تصمیم گرفته شد با اجرای طرح «بافت گردی»، از این مناطق به شناخت برسیم.

وی عنوان کرد: اولین هفته بافت گردی تنها با حضور پنج نفر از کارشناسان پایگاه انجام شد ولی از هفته‌های بعد علاقه‌مندان این حوزه به طرح مذکور پیوسته و در هفته‌های اخیر این تعداد به بیش از ۶۰ نفر رسیده است.

مشتاقیان با اشاره به این که در طرح بافت گردی، محدوده تاریخی از نظر معماری، گردشگری، سکونت و زنده‌ بودن بافت و غیره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این گردش‌های سه‌ساعته، علاقه‌مندان این حوزه از نزدیک مسائل و مشکلات بافت تاریخی را مشاهده کرده و در محل، راهکارها و پیشنهادات مختلفی جهت رفع معضلات مطرح می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دوشنبه‌های بافت گردی به نوعی یک کلاس درس همگانی است، ابراز کرد: بزرگان هر محله و افراد با تجربه که با مناطق مختلف آشنایی دارند، تجربیات خود را در اختیار دیگران گذاشته و در این گردش‌ها به سؤالات مختلف افراد، پاسخ می‌دهند.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی ابرکوه ادامه داد: پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی متشکل از ۱۵ کارشناس در حوزه‌های ایران‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ‌شناسی، معماری، صنایع‌دستی، طراحی و گردشگری و سایر بخشهاست که اگر در این بافت گردی‌ها هر فرد اطلاعات خود را به دیگران هم منتقل کند، هدف ما از این طرح، محقق شده است.

وی تصریح کرد: زمانی که این آشنایی با بافت رقم بخورد و حس دغدغه مندی در شهروندان ایجاد شود، خودبه‌خود موجب وقوع اتفاقات مثبتی می‌شود که می‌تواند به مطالبه گری برای رونق بخشیدن و احیاء بافت های تاریخی و کهن شده و همچنین از برخی تخریب‌ها جلوگیری کند.

مشتاقیان با تأکید بر اینکه هدف اصلی ما در حوزه بافت تاریخی، زنده و پویا نگه داشتن بافت و رونق زندگی در این مناطق است، افزود: در تمام کشور بحث بافت تاریخی یکسری معضلات و مشکلات را دارد اما باید این فرهنگ‌سازی صورت گیرد که سرمایه گذاری در بافت تاریخی بسیار ارزشمند و مهم است و نباید اجازه دهیم که مردم از جریان بافت جدا شوند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..