شناسایی ۲ مورد سرخک در استان یزد/هشدار دانشگاه علوم پزشکی یزد به خانواده‌ها

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد اعلام کرد: طی روزهای گذشته، یک مورد سرخک در شهرستان مهریز و یک مورد سرخک در شهرستان یزد شناسایی شده است.

دکتر «مسعود شریفی» به شرایط نامناسب بهداشتی در کشورهای همسایه به ویژه در مرزهای شرقی و غربی و عبور و مرور غیرقانونی افراد از مرز اشاره و اظهار کرد: متاسفانه مواردی از بیماری سرخک در سطح کشور مشاهده و در روزهای گذشته، دو مورد سرخک نیز در استان یزد شناسایی شده است.

وی ادامه داد: یک مورد قطعی سرخک در شهرستان مهریز و یک مورد قطعی سرخک در شهرستان یزد از اتباع بیگانه شناسایی شدند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان گفت: پس از شناسایی و تایید موارد سرخک در استان، خانواده مبتلا توسط تیم‌های بیماریابی مراکز بهداشت شهرستان‌ها مورد پیگیری قرار گرفتند و خوشبختانه اطرافیان مشکلی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی افرادی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده اند، بررسی محل زندگی فرد مبتلا در شعاع ۵۰۰ متری و بررسی خانواده هایی که در این فاصله کودک زیر پنج سال دارند از نظر واکسیناسیون سرخک از اقدامات انجام شده است.

شریفی به نقش فوق‌العاده واکسیناسیون سرخک در برابر ابتلا به این بیماری مسری اشاره کرد و از کلیه خانواده‌های استان درخواست کرد نسبت به واکسیناسیون کودکان عزیز خود بر علیه این بیماری در سن ۱۲ ماهگی و ۱۸ ماهگی اقدام کنند.

وی با اشاره به هشدار طغیان بیماری سرخک، تاکید کرد: افزایش پوشش واکسیناسیون کودکان در برابر سرخک، همچون سدی قدرتمند از ورود و چرخش ویروس بیماری در کشور و استان جلوگیری می‌کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان به افرادی که قصد سفر به کشور افغانستان را دارند، توصیه کرد: ضمن اطلاع از ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺳﺮﺧﮏ ﻭ ﻋﻼﯾﻢ ﺁﻥ، ﺍﺯ ﻭﺍﮐﺴﯿﻨﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻄﻤﺌﻦ شوند و ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﮏ ﺑﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻭﺍﮐﺴﯿﻨﺎﺳﯿﻮﻥ، ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﯾﮏ ﻧﻮﺑﺖ MR ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

وی در ادامه تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، گلودرد و چشم های ملتهب را از جمله علائم این بیماری اعلام کرد و افزود: این عفونت مراحلی دارد که در یک دوره ۲ تا ۳ هفته ای به ترتیب اتفاق می افتد.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از وبدا یزد، شریفی در پایان تصریح کرد: سرخک از بیماری‌های واگیردار ویروسی و به شدت مسری است که با توجه به قرار گرفتن واکسیناسیون سرخک در برنامه ایمن سازی کشوری از چهار دهه قبل، خوشبختانه میزان بروز بیماری روند نزولی چشمگیری در کشور داشته است به طوری که ایران در سال گذشته موفق به اخذ گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..