جشنواره ملی کاجینو در اردکان برگزار می‌شود

رئیس آموزشکده فنی و حرفه ای اردکان از برگزاری جشنواره ملی کاجینو با هدف ارائه ایده‌های استفاده بهینه‌تر از میوه درخت کاج خبر داد.

«هادی سازگاری» در جمع خبرنگاران و فعالان رسانه در خصوص چگونگی شکل‌گیری جشنواره ملی کاجینو اظهار کرد: ایده جشنواره کاجینو از طرف یکی از کارشناسان آموزشکده فنی و حرفه‌ای اردکان ارائه شد که این ایده در کمیته علمی ویژه‌ای بررسی و پرورش یافت و تصمیم بر آن شد تا جشنواره در سطح ملی به منظور جمع‌آوری ایده های عملی در خصوص استفاده از میوه کاج برگزار شود.

وی محورهای جشنواره را طراحی و ساخت المان شهری، طراحی و ساخت دکوراسیون داخلی (آباژور) و بخش آزاد و ایده برتر برشمرد و افزود: اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی یزد، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر اردکان و همچنین جمعی از اساتید دانشگاه‌های هنر سراسر کشور از جمله معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای جزو حامیان معنوی جشنواره و شرکت‌های چادرملو و ایفا سرام اردکان از حامیان مالی جشنواره هستند.

خانم «چادر کافور» ایده پرداز و دبیر علمی جشنواره ملی کاجینو نیز در این نشست خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که به واسطه پژوهش‌هایی که در قالب این جشنواره انجام خواهد گرفت، از میوه کاج استفاده‌ی بهینه‌تری شود.

وی با بیان این که در این جشنواره به دنبال جمع‌آوری ایده‌های تازه و علمی درباره فرآوری میوه کاج هستیم، عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که میوه کاج خاصیت دارویی و غذایی دارد. همچنین عصاره میوه کاج در قالب دارو در دانشکده دارو سازی مشهد برای درمان بیماران کلیوی تولید می‌شود و در کشور روسیه از میوه کاج، چای و از میوه‌های نارس کاج مربا تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: هنرمندان علاقه‌مند می‌توانند در کارگاهایی که با حضور اساتید مدعو سرآمد کشور در زمینه های مفاهیمی چون تجاری سازی، رقابت پذیری و کمک به اکوسیستم کارآفرینی و همچنین کاج المان رشد و پایداری در روزهای ۲۰ تا ۲۵ آذرماه همزمان با هفته پژوهش به صورت آنلاین برگزار می‌شود، شرکت کنند.

چادرکافور با اشاره به جوایز این جشنواره نیز گفت: در بخش المان شهری نفر اول ۱۲ میلیون تومان، نفر دوم ۹ میلیون تومان و نفر سوم ۶ میلیون تومان، در بخش آباژور نفر اول ۷ میلیون تومان، نفر دوم ۵ میلیون تومان و نفر سوم ۳ میلیون تومان و در بخش آزاد نفر اول ۵ میلیون تومان، نفر دوم ۳ میلیون تومان و نفر سوم ۲ میلیون تومان، دریافت می‌کنند.

وی اظهار کرد: علاقه مندان به شرکت در این جشنواره ملی تا دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ می‌توانند از طریق سایت www.Kajinofestival.ir در این جشنواره ثبت نام کنند.

«فتاحی» دبیر اجرایی جشنواره ملی کاجینو نیز در ادامه افزود: از یازده ماه پیش فعالیت این جشنواره کلید خورد و طی جلسات متعددی با شرکت اساتید دانشگاه و بسیاری از چهره های علمی مورد بارش فکری قرار گرفت.

وی بیان کرد: همه علاقه مندان می توانند آثار عملی و پژوهشی خود را در قالب طرح و اجرا به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به گفته‌ی وی، از سوی تیم داوری جشنواره از میان طرح های ارسالی به دبیرخانه در بخش المان شهری، ۱۰ گروه یا فرد برتر برگزیده می‌شوند که به صورت حضوری در آموزشکده فنی شهید بهشتی اردکان با در اختیار گذاشتن تمام امکانات وتجهیزات به آنان؛به اجرای آثار خود می پردازند که در نهایت سه طرح رتبه های اول تا سوم را کسب و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت .

فتاحی خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در بخش آباژور و بخش آزاد باید اصل آثار خود را تا ۱۸ بهمن ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی در پایان یاداور شد: تمام شرکت کنندگان آثار پژوهشی و عملی خود را باید در قالب فایل و با فرمت جشنواره، از طریق سامانه جشنواره به دبیر خانه ارسال کنند تا مورد داوری جشنواره قرار گیرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..