خیرین استان یزد ۲۰۰میلیارد تومان در ساخت مدرسه مشارکت داشتند

مدیر کل نوسازی مدارس استان یزد با بیان اینکه "۱۴۴ پروژه جدید خیری در استان داریم" گفت: خیرین استان سال گذشته در ۷۸ پروژه مشارکت داشتند و شاهد کمک ۲۰۰ میلیارد تومان خیران در امر مدرسه‌سازی بودیم.

به گزارش یزدی نیوز، جواد ذاکر در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان یزد که با حضور ویدئو کنفرانسی مخبر معاون اول رئیس جمهور و خیرین استان یزد برگزار شد اظهار داشت: در سال گذشته شاهد افزایش و رشد مشارکت خیرین بودیم و امسال نیز تاکنون در حدود ۲.۳ برابر تعهد سال ۱۴۰۰ شاهد مشارکت و یاری خیران در امر مدرسه‌سازی بودیم.

وی گفت: فرهنگ‌سازی خوبی در طرح آجر به آجر اتفاق افتاد و این اقدام سال گذشته در استان سبب شد پروژه‌های خیری ۱۰۰ درصد افزایش داشته باشد که با حضور و مشارکت خیرین این اقدام به وقوع پیوست.

مدیر کل نوسازی مدارس استان یزد تصریح کرد: پروژه‌های نیمه تمام به مناقصه گذاشته شد و با کمک خیران بار مالی خوبی ایجاد شد تا پروژه‌های مشارکتی انجام شود و بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام به اتمام رسیده و یا در حال انجام است.

ذاکر ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۴ پروژه به صورت خیری و مشارکت خیرین به صورت ۱۰۰ درصد، ۶۰ درصد و ۳۰ درصد در روستایی با مشارکت در حال انجام است و امید داریم که پروژه‌ها را هر چه زودتر به بهره‌برداری برسانیم و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به بحث تورم و تخصیص اعتبارات و قیمت‌های بالای موجب شد مشکلاتی ایجاد شود و کار را سخت کند اما با تمام تلاش پروژه‌ها را با ۶۰۰ میلیارد تومان تکمیل می‌کنیم.

مدیر کل نوسازی مدارس استان یزد بیان کرد: تا پایان سال ۹۷ در حدود ۳۵ درصد فضاهای آموزشی استان یزد فرسوده و تخریبی بودند که با اقدامات انجام شده تا پایان سال گذشته این عدد به ۲۲ درصد رسید در واقع ۱۳ درصد تعداد مدارس تخریبی کاهش یافتند.

ذاکر اظهار داشت: در مدت سه تا چهار سال آینده کل مدارس تخریبی استان را بازسازی می‌کنیم و پرونده مدارس تخریبی را می‌بندیم و مدارس نو در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم.

رادمنش، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان یزد در این نشست با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز کشور سال گذشته سه هزار میلیارد تومان در بخش مدرسه سازی کمک کردند اظهار داشت: در سال ۹۹ خیرین استان در ۷۸ پروژه مشارکت داشتند و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال ۳۵ پروژه خیری با کمک ۱۵۰ میلیارد تومانی توسط خیران پرداخت شده است گفت: از مجموع ۱۰ هزار کلاس درسی که داریم ۳۵ درصد تخربی بودند که اکنون به ۲۲ درصد رسیده است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز تصریح کرد: خیرین در بخش سلامت دانش‌آموزان، مدارس و امکانات مدارس استثنایی، چند معلولیتی، اوتیسم، معلولان، نابینایان و ناشنوا و ساخت کلینیک‌های درمانی اقدام داشتند.

رادمنش با اشاره به اینکه مجتمع‌های مسکونی باید مدرسه هم بسازند اما نمی‌سازند گفت: در برخی مناطق شهر اگر خیرین ورود نمی‌کردند مدرسه‌ای وجود نداشت، علاوه‌ بر این رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی دانش‌آموزان اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ پروژه خیران ما طبق قرارداد سهم خود را پرداخت کردند اما هنوز مدرسه به اتمام نرسیده است و در برخی موارد تجهیزات مدرسه تأمین نشده است.

مقاوم سازی مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است و شنیده‌های حاکی از این است که در حدود یک میلیون دانش‌آموز به دلیل نداشتن امکانات ترک تحصیل داشتند که ۲۲۰ هزار نفر آن دانش‌آموز ابتدایی و مابقی برای دوره‌های متوسطه بودند.

خوشبختانه خیران استان یزد همچنان که در مدرسه‌سازی جایگاه خوبی را برای استان رقم زدند در بخش تأمین امکانات آموزشی هم اقدامات قابل تقدیری را ارائه دادند تا تجهیزات در حد نرمال و مناسب مدرسه باشد.

کمک‌های خیرانِ مدرسه‌ساز به سمت هنرستان‌سازی هدایت شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد نیز گفت: مجمع خیرین به سمت مجمع تخصصی در حوزه هنرستان سازی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برود و خیران مدرسه‌ساز در بخش هنرستان‌سازی هم ورود کنند.

احمد ترحمی اظهار داشت: ما دولتی‌ها از هر ساعت نشست و برخواست‌های خود حقوق می‌گیریم اما خیران آن چه را که با زحمت به دست آوردن بی‌منت و بی‌دریغ در راه آموزش و پرورش و خدمت به فرزندان این مرز و بوم هزینه می‌کنند.

وی گفت: با توجه به تجربه سال‌های اخیر و کمک‌هایی که خیرین داشتند انتظاراتی که داریم این است که کمک‌های خیرین را ساماندهی و جهت‌دهی کنند، قطعا خیران واقف مشکلات ریز و درشت آموزش و پرورش هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد افزود: بنابراین نیازسنجی و ساماندهی کمک‌های خیران امر مهمی است که بر عهده مجموعه تخصصی خیران است و باید به صورت ویژه برای هدایت و برقراری توازن منطقی کمک‌های خیران در مناطق اقدام شود.

ترحمی گفت: خیران بسیاری هستند که در شهر یا منطقه‌ای نذر و نیت برای انجام خیر ندارند، این توازن منطقه‌ای می‌تواند از سوی مجمع خیرین برقرار شود و مناطقی که کمتر برخوردار هستند و خیر کمتر دارند، مناطق حاشیه‌ای شهر مدنظر باشند و قطعا خیران با سخاوت ما در ترسیم این امکان‌سنجی و سامان‌دهی کمک خواهند کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد گفت: انتظار می‌رود علاوه بر امر خیر مدرسه‌سازی به سنت حسنه وقف هم توجه شود و خیران تشویق و ترغیب شوند تا یک درآمد ماندگاری برای آموزش و پرورش و امر تعلیم و تربیت کمک کنند، برخی وقفیات می‌تواند بلند مدت کمک کند و کمک کار آموزش و پرورش شود.

ترحمی خاطرنشان کرد: خیرات فقط ساخت مدرسه نیست، تداوم فعالیت‌های مدرسه و آموزش و پرورش در مدارس و کمک به هزینه‌های جانبی کار خیری است که باید مدنظر خیرین باشد چه بسا هزینه‌های بعدی در مدرسه بیش از هزینه ساخت باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه سیاست‌های راهبردی آموزش و پرورش است و تربیت افراد ماهر و مورد نیاز جامعه مجمع خیرین به سمت مجمع تخصصی در حوزه هنرستان سازی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برود و به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان که به سمت کارهای فنی و حرفه‌ای است کمک کند.

ترحمی تصریح کرد: با توجه به نیازی که کشور دارد و نیاز آموزش و پرورش در این بخش می‌توان کمک‌ها را با سمت هنرستان‌سازی هم هدایت نمود تا افراد بیشتر با مهارت‌های مورد نیاز جامعه آشنا شوند و نیروی متخصص تربیت شود.

وی عنوان کرد: از کمک خیران در بخش‌های مختلف و تمام خیران استان که در جای جای استان کمک کردند تقدیر و تشکر می‌کنیم و از این قشر در حضور دانش‌آموزان مدارس تجلیل شوند تا این امر درسی برای دانش‌آموزان باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد اظهار داشت: علاوه بر این دانش‌آموزان بی‌بضاعت، محروم و مناطق حاشیه‌ای فراموش نشوند، هستند دانش‌آموزان که به خاطر فقر مالی ترک تحصیل کردند و باید به سمتی بروند که دانش‌آموزی به دلیل کمبود امکانات احساس شرم و حیا در مدرسه داشته باشد.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..