نخستین نشست بین‌المللی اندیشه‌های آبی در یزد برگزار شد

نخستین نشست از سلسله نشست‌های بین المللی اندیشه‌های آبی با محوریت آب، صلح و توسعه پایدار با مشارکت وزارت نیرو، دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و مرکز بین المللی قنات و سازه های آبی یزد برای اولین بار در یزد برگزار شد.

«عباس فقیه خراسانی» پژوهشگر ارشد مرکز بین المللی قنات و دبیر این نشست در ابتدا با بیان این که مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آب، یک مرکزمطالعاتی و پژوهشی در حوزه سیستم های سنتی انتقال آب است، هدف این مرکز را انتشار یک نگاه تازه به محیط زیست دانست و اظهار امیدواری کرد که این نشست نقطه عطفی در اندیشه و نوع عمل ما در باره محیط زیست باشد.

وی با اشاره به تاریخ گذشته یزد و تمدنی بر مبنای بی آبی در آن و مشارکت مسالمت آمیزی که برای بدست آوردن،نگهداری و توزیع آب در این تمدن همراه بوده است گفت:مرکز بین المللی قنات آمادگی خود را برای مشارکت با اصحاب اندیشه از حوزه و دانشگاه و کمکهای فکری بین المللی اعلام می دارد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد با تقدیر و تشکر از حضور فرهیختگان در این برنامه گفت:امروزه انسان، سرگشته و نگران از غرور ناشی از پیشرفت های یک سده گذشته بیش از هرچیز خود را محتاج خرد جمعی و صدای واحد دانسته و بر اثر نابخردی های دیروزو امروز خویش فردایش را بسیار تاریک می بیند و قهر مادر طبیعت را به انتظار نشسته است.

وی با اشاره به دست اندازی هایی که بشر در چند دهه گذشته درطبیعت ایجاد کرده و امروزه با عواقب سخت آن روبروست افزود: امروز بر آن شدیم بعنوان بخش کوچکی از جامعه بزرگ دغدغه مندان و در چارچوب ماموریت های مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی رویدادی را با عنوان اندیشه های آب برنامه ریزی کرده تا فرصتی باشد برای گفتگو در باره باید ها و نبایدهای بشر در مواجهه با طبیعت و محیط زیست و به طور خاص فضایی برای پرداختن به موضوع مدیریت منابع محدود آب.

جوادیان زاده به پیوند بین کلمات آب، صلح و توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: اندیشمندان توسعه پایدار را استفاده بهینه از کلیه منابع برای توسعه نسل امروز با حفظ حقوق نسل های آینده تعریف می نمایند و اگر آب را زنده گرداننده هرچیزی و در نتیجه محور توسعه بدانیم می توان نتیجه گرفت که اگر آب باشد توسعه و ترقی هم خواهد بود ولی این ترقی و توسعه لزوما پایدار نخواهد ماند و بی صلح و سازش نمی تواند ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بدون سازش با طبیعت، با زمین و آنچه در آن هست نمی توان به توسعه پایدار دست پیدا کرد گفت:آرزویمان این است که کاش می‌شد در امر توسعه، جوامع و دولت‌ها، حقوق مردم امروز و فردا را حفظ می‌کردند و مردم نیز مسئولیت های جدیدی برای استفاده از آب و خدمات مرتبط با آب را پذیرا باشند.

جوادیان زاده با اشاره به چشم انداز جهانی آب برای مدیریت آب در قرن بیست و یک که توسط شورای جهانی آب تدوین شده است، خاطرنشان کرد: تنها با همکاری تمامی ذینفعان در سایه صلح و سازش و درک متقابل می توان به تحقق این چشم انداز امید بست.

آیت الله «سید مصطفی محقق داماد» حقوقدان، مجتهد و استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری اینگونه جلسات با نگاه ویژه به محیط زیست بحث را با موضوع الهیات محیط زیست ادامه داد و افزود: مسئله امروز ما جدا شدن از مبانی دینی است که بر گناه بودن اسراف و احترام به محیط زیست تاکید دارد و هرآنچه که ما با آموزه های دینی فاصله بگیریم دغدغه های زیست محیطی به همان اندازه بیشتر خواهد شد.

وی پیوند دادن ایمان و محیط زیست را مهم دانست و گفت:انسان مومن انسانی است که دغدغه محیط زیست برایش آشکار است و سعی بر هموار کردن این دغدغه را دارد.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای یزد، «سواتان سوتکوفسکی» رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران هم با تبریک روز جهانی صلح و آمیخته بودن صلح و سازش با توسعه و حفاظت محیط زیست، اظهار امیدواری کرد که دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران بتواند مسیر حضور اندیشمندان و علاقه مندان محیط زیست را در فضای فرهنگی و بین المللی هموار کند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..