در سایه‌ی کرونا و خاموشی چراغ گردشگری؛

گوش یک نفر را در بافت تاریخی یزد بریدند/سایه ناامنی بر بافت جهانی یزد

جمعی از مردم و سکنه محله مسجد جامع واقع در بافت جهانی یزد در نشست با نماینده شهرشان از برخی مشکلات این بخش از یزد به ویژه معضل بزرگ ناامنی در این بافت تاریخی گلایه کردند.

یکی از کسبه‌ی این محله در نشست مردمی  با «محمدصالح جوکار» نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی که در محل مسجد جامع یزد برگزار شد، ضمن بیان این که اخیراً در حادثه‌ای گوش یکی از جوانان در دعوایی بریده شده است، اظهار کرد: این در حالی است که اقدامات کافی نیز در راستای پیگیری این مسئله انجام نشده است.

وی با انتقاد به وضعیت ناامنی بافت تاریخی و کوتاهی مسئولان مربوطه در تامین امنیت لازم، تصریح کرد: متاسفانه امنیت بافت تاریخی به علت وجود اتباع بیگانه و غیربومی‌ها و همچنین اراذل و اوباش، از دست رفته است و در این شرایط هیچ کسی اقدامی برای رفع مشکل نمی‌کند.

یکی دیگر از کسبه بافت تاریخی با بیان این که به جای برخورد با معضلات بافت تاریخی، کسبه و مردم ساکن در این منطقه اولین قربانیان محسوب می‎شوند، گفت: دود انتقادات و مطالبات همواره در چشم خودمان رفته و به جای برخوردهای منطقی اول با ما برخورد می‎شود.

وی با تاکید بر این که بومی‌ها و سکنه این محله تاریخی حاضر به صرف هزینه برای بافت تاریخی و تامین امنیت آن هستند، گفت: ما حاضر به جمع آوری هزینه‌ای برای ایجاد یک محل نگهبانی در ورودی بافت هستیم اما این مسئله را در صورتی انجام می‌دهیم که مجوزهای مربوطه به مردم اعطا شود و کاملاً قانونی اقدام شود.

یکی از دیگر ساکنان بافت تاریخی با بیان این که تداوم این وضعیت نه تنها برای سکنه بلکه برای گردشگران نیز خوشایند نیست، گفت: اعتبار شهر تاریخی و فرهنگی و دارالعباده یزد در مقابل گردشگران خصوصا گردشگران خارجی باید حفظ شود و این وضعیت نباید برند یزد را دچار آسیب کند.

برخی اهالی که تعدادی از آنها عضو هیات امنای مسجد جامع هستند، با اشاره به این که باید اراذل و اوباش از بافت تاریخی جمع شوند، خواستار اقدامی جدی برای نجات این میراث جهانی شدند و ایجاد امنیت برای مردم و سکنه و کسبه و گردشگران را ضروری دانستند.

البته «محمدصالح جوکار» نماینده یزد در این نشست با تاکید بر این که این جلسه به همین دیدار مردمی ختم نخواهد شد، تاکید کرد: باید جلسه‌ای با حضور متولیان امنیت بافت تاریخی در بافت به زودی برگزار و اقدامات و تدابیر لازم برای این مسئله اندیشیده شود.

البته نگرانی از ناامنی بافت تاریخی از زمان شیوع کرونا و همزمان با رکود بیش از پیش گردشگری، آغاز شد به طوری که محدودیت‌های تردد در شهر به این مسئله شدت بخشیده و هجوم اراذل و اوباش به این منطقه، مشکلات متعددی را به همراه داشته است.

منطقه تاریخی یزد که تنها تجربه کوتاهی از شلوغی، تردد گردشگران و دیده شدن در انظار دنیا و همچنین رونق اقتصادی و سکونت را داشت، در روزهای کرونایی حوادثی مانند سرقت، دست درازی، دعواهای خیابانی و ایجاد ناامنی برای سکنه و کسبه بافت تاریخی را تجربه کرده به طوری که امروز مردم نسبت به این معضلات انتقاد داشته و از وضعیت حاکم بر این بافت گلایه مند هستند.

دعواهای شبانه جمعی از جوانان و ایجاد ناامنی اراذل و اوباش خصوصاً غیربومیان برای مردم ساکن بافت باعث شده تا دوباره مردم ساکن این منطقه به فکر ترک کردن این بافت تاریخی باشند ولی با این وجود هنوز اقدامی جدی، منطقی و موثر از سوی متولیان برقراری امنیت انجام نشده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..