امام جمعه بخش مرکزی یزد تاکید کرد؛

لزوم انتخاب استانداری جوان، متعهد و مجرب برای یزد

امام جمعه بخش مرکزی یزد در بخشی از خطبه‌های خود انتخاب استانداری جوان، متعهد و مجرب را برای استان ضروری خواند.

آیت الله «سیدمحمدکاظم مدرسی» در نماز جمعه این هفته بخش مرکزی یزد که در روستای خویدک برگزار شد، در بخشی از خطبه‌های خود به هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ما آغازگر جنگ نبودیم و به همین منظور دفاع مقدس مینامیم، اما چرا مقدس؟ به خاطر اینکه انگیزه‌ها قوی و اسلامی بود و جنگ بین اسلام و کفر بود و جنگ جنگی بین حق و باطل بود و معنویت در این جنگ معنویت صادقانه همراه با امامت راستین موج می‌زد.

وی با تکیه بر این مسئله، تصریح کرد: در مورد مسئله انتخاب استاندار، استانداری را لازم داریم که نکات ضعف و قوت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان را کاملا بشناسد و هیچ گونه حاشیه‌ای به همراه نداشته باشد و متهم به ترجیح دادن منافع شخصی بر منافع اجتماعی نباشد.

وی افزود: جدیت و تلاش کاملا از او مشاهده شده باشد، جوان، متعهد و مجرب نیز باشد.

وی با بیان این که استان یزد جزو ۱۰ استان برتر مالیات دهنده در کشور است، گفت: با این وجود جزو آخرین استان‌های دریافت کننده بودجه است و اولین استان از جهت معادن و باب تنوع و دومین استان از جهت غنای معدنی است با این وجود، سرمایه‌ها فقط از استان خارج می‌شود.

مدرسی با بیان این که نظارت بر منابع طبیعی و حفظ محیط زیست و رعایت عدالت اجتماعی و بازگرداندن مطالبات از معادن از اصول است، گفت: مطالبه مردم از ما ائمه جمعه این است که حفظ محیط زیست باید از لحاظ اکوسیستمی کاملا درست باشد و این معادن چنانچه آمارها نشان می‌دهد، حراج کرده‌اند که فقط برای اکوسیستم استان بسیار ضرر داردو هم از لحاظ آب و هوایی هم از لحاظ اجتماعی باید این موضوعات به شکل ویژه مورد توجه باشد.

وی با بیان این که تقوای بدون پیشوای صادق سر از انحراف و کجی در می‌آورد، اظهار کرد: همراهی و معیت با صادقین، شهدا و ابرار از نیازهای دنیا و آخرت ما در مسیر تقواست و پیوسته هم ما از خدا در قرآن مجید و روایت‌ها این موضوع را طلب می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در زیارت عاشورا هم چندجا ما مطالبه معیت با حضرت سیدالشهدا (ع) را داریم از این جهت است که گفته می‌شود اگر انسان با پیشوای صادق همگام نباشد، سعی و تلاشش هیچ ارزشی ندارد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این که «گاهی سئوال می‌کنند چرا نمازها موثر نیست؟» تصریح کرد: حتی کسانی که در روز عاشورا در مقابل امام حسین بودند نماز می‌خوانند، این نماز چون با همراهی و شناخت نسبت به امامت همراه نبود و جلوداری کامل و جامع را برای خود انتخاب نکرده بود بی‌تاثیر و حتی مشکل‌ساز بود لذا تقوای بدون پیشوای راستین کارساز نیست.

وی با بیان این که از سوی مردم گلایه‌مندی‌هایی نسبت به حضور در عراق و مراسم‌های اربعین از باب عرض ارادت به صاحت قدس سیدالشهدا وجود دارد، گفت: گرچه مردم برای حفظ سلامت و موضوعات بهداشتی تابع هستند و در این زمینه احساس مسئولیت می‌کنند اما در عین حال گله‌مندند از طرفی جریان اربعین جریانی استثنایی است، کتابی در غرب به نام گینس وجود دارد که برای برترین اتفاقات دنیا در نظر گرفته شده است که البته مسلمانان و شیعیان بیشترین سابقه را در تدوین برترین داشته و در ردیف پیشگام ترین‌ها بوده‌اند.

این مسئول افزود: کتاب‌های الاوائل که از زمان شیخ مفید و قبل و بعد از آن نوشته شده است گویای اهمیت این مقوله برای مسلمانان و شیعیان در این زمینه است.

وی در خصوص جایگاه اربعین در جامعه بشری تصریح کرد: اربعین بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین گردهمایی جهان است که تمام گردهمایی‌های دنیا را تحت الشعاع خود قرار داده است و طولانی‌ترین و پرجمعیت‌ترین راهپیمایی تاریخ بشریت به شمار می‌رود و بزرگ‌ترین مجلس عزاداری تاریخ بشریت است.

مدرسی با بیان این که اربعین طولانی‌ترین خیمه خدمت‌رسانی در طول تاریخ است، اظهار کرد: از بصره تا کربلا از نجف تا کربلا از حله تا کربلا در این مرسام حاضر می‎شوند و بیشترین و بالاترین افراد داوطلب برای خدمت رایگان و تامین نیازهای اولیه را در پیاده‌روی اربعین حضور دارند.

وی با بیان این که اربعین بیشترین انفاق و خدمت رسانی به مردم را دارد، گفت: همچنین کمترین حضور نیروهای دولتی و پلیسی در این گسترده‌ترین جمعیت و راهپیمایی را شاهد هستیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این که هرچه شرایط امنیتی بدتر شود افراد با انگیزه تر و بیشتری در این مراسم حضور پیدا می کنند، گفت: این در حالیست که گفته می شود حدود ۶۰ درصد شرکت کنندگان را بانوان تشکیل می‌دهند و بیشترین ملیت ها را در کنار یکدیگر در پیاده روی اربعین مشاهده می‌کنیم، همچنین پرسابقه‌ترین مراسم آئینی است که روز به روز پرشورتر و با شعورتر و دارای پیام‌های سیاسی، عبادی، اجتماعی، ارزشی و انقلابی است.

وی در بخش دیگری با اشاره به بازگشایی مدارس و آموزشگاه‌ها تصریح کرد: در استان یزد ۲۶۲ هزار دانش آموز ما در سال تحصیلی جدید وجود دارند و در این عرصه با کمبود نیروهای آموزشی، معلم و فضای آموزشی به ویژه در بخش مرکزی از جمله حسین آباد، خویدک، اکرمیه و اکرم‌آباد روبرو هستیم.

مدرسی تصریح کرد: البته در این شرایط فعلی بعید می‌دانم که بیش از ۵۰ درصد از اهدف آموزشی در سال قبل و بیش از ۲۰ درصد از اهداف پرورشی در سال گذشته محقق شده باشد و باید راه های جبران کاستی در آموزش و پرورش بنا به شرایط کرونایی و سایر موضوعات شناسایی و جبران شود.

وی تاکید کرد: باید تدبیری اتخاذ شود تا دانش آموزان در چهار حلقه منزل، مدرسه، مسجد و بسیج قرار گرفته و این چهار حلقه را با هم داشته باشند که اگر چنین موضوعی صورت بگیرد ما بین ۸ تا ۱۰ میلیون نوجوان مومن، انقلابی و پای کار خواهیم داشت.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان این که بعد از ۲۷ سال، ما متاسفانه در سال جاری رتبه‌ مطلوبی در کنکور اخذ نکردیم، گفت: شاید این موضوع به دو جهت باشد یکی تعطیلی بیش از اندازه حضور دانش آموزان در مدارس و کتابخانه‌ها در راستای حفظ سلامت که شاید استان های دیگر تدابیر بهتری را سنجیده بودند و ما باید تدابیر و شیوه‌هایی در کنار سلامت و اولویت است، برای ارتقای سطح آموزش و پرورش نیز بسنجیم.

وی افزود: همچنین پایین آمدن سطح معنویت در میان دانش آموزان نیز یکی دیگر از عوامل مورد توجه است و مسئله دیگر جدی گرفتن واکسیناسیون دانش آموزان است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..