برگزاری همایش ادبیات در گردشگری با محور «رضا پهلوان نصیر» در یزد

به مناسبت بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی، همایش ادبیات در گردشگری شب با محوریت شعر و سفرنامه خوانی در هتل کاروانسرای مشیر برگزار شد.

در این مراسم که  چهارشنبه شب  برگزار شد، «رضا پهلوان‌نصیر» شاعر و فرهیخته یزدی به عنوان مهمان ویژه، ضمن شعرخوانی، خاطراتی از هم نشینی خود و استاد شهریار شاعر ایرانی تعریف کرد.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز در این مراسم با بیان این که یزد جایگاه مهمی در حوزه ادبیات دارد، اظهار کرد: یزد با داشتن شعرای برجسته ایرانی مانند وحشی بافقی، فرخی یزدی، ریاضی یزدی و دیگر شعرا و نویسندگان برجسته و مفاخر و مشاعیر بزرگ می‌تواند در حوزه گردشگری ادبی حرف زیادی داشته باشد.

وی با بیان این که گردشگری ادبی تلفیق دو موضوع ادبیات و بهره آن در حوزه گردشگری است، تصریح کرد: زمانی می توانیم از این نوع گردشگری صحبت کنیم و بگوییم در شهر ما جاری و ساری است که گردشگران با نگاه به ادبیات و مفاخر و شعر ما به یزد سفر کنند.

این مسئول با بیان این که سفرهای زیادی به شیراز، همدان، تبریز و دیگر استانها با هدف زیارت مفاخر وجود دارد، گفت: هنوز یزد نتوانسته از گردشگری ادبی استفاده کند و اصولاً المان‌های باقی مانده از آنها در شهرمان چیست؟

وی با بیان این که آذریزدی جزو آخرین مفاخر ادبی یزد بود، تصریح کرد: اکنون وضعیت مقبره‌ آذریزدی چیست و خانه‌اش کجاست؟ و اگر تلاش دوستداران این حوزه نبود امروز نمی‌توانستیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

فاطمی به برخی از شعرای بزرگ یزد مانند «مجد» نیز اشاره کرد و گفت: دیوان این شاعر یزدی در استانبول به چاپ رسیده و مقبره‌اش در اصفهان است ولی چند نفر، این فرد یزدی فاخر را می‌شناسند؟

وی با بیان این که در حق مفاخر ادبی یزد کوتاهی شده است، گفت: در قرن هفتم، معلم یزدی که مقبره‎اش در مسجدی در اهرستان یزد است و ما باز هم نسبت به او بی تفاوت هستیم، همراستا با حافظ و معلم شاه شجاع‌الدین بوده است.

«حسین مسرت» نویسنده، «سامان قاسمی» اسطوره شناس و ایران شناس و عضو هیات علمی دانشگاه نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..