رونمایی اولین پلتفرم تخصصی برنامه‌نویسی کودکان در یزد

اولین پلتفرم تخصصی حوزه برنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان در کشور به همت یکی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری یزد تهیه و رونمایی شد.

به گفته‌ی «الهه نخعی» مدیر عامل شرکت داده‌پردازان ورتا(WORTA) یزد، «بی‌کد» اولین وتنها شبکه اجتماعی برنامه‌نویسی کودک و نوجوان در کشور است و با استفاده از آن، برای اولین بار کودکان و نوجوانان ایرانی در یک بستر امن و علمی با هم به تبادل اطلاعات در حوزه فناوری اطلاعات خواهند پرداخت و به طور مستقیم با مراکز آموزشی فعال و معتبر در این حوزه ارتباط خواهند داشت.

وی اظهار کرد: تیم بی‌کد فعالیتش را از سال ۱۳۹۵ با تحقیق در مورد آموزش برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان شروع کرد و در سال ۱۳۹۶ آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان را شروع کرد و توانست در کمتر از یکسال بیش از ۱۵۰۰ دانش‌آموز و مربی علاقمند را اموزش دهد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ بی‌کد به دنبال بستری برای به اشتراک گذاری دانش و تجربیات دانش‌اموزان و مربیان فعال در حوزه برنامه‌نویسی و تشکیل شبکه‌ی اجتماعی برنامه‌نویسان کوچک بود که در همین راستا بی‌کد را در فرودین ماه ۱۳۹۹ به طور کامل راه‌اندازی کرد.

نخعی با بیان این که شبکه اجتماعی بی‌کد برای تمام کودکان در رده سنی ۶ تل ۱۶ سال پیش‌بینی و طراحی شده است، خاطرنشان کرد: در این شبکه اجتمای والدین و فعالان حوزه آی‌تی کودک و نوجوان با هم به طور مستقیم در ارتباط هستند.

وی معرفی انواع زبان‌های برنامه‌نویسی کودکان، شبکه‌سازی شرکت‌های مرتبط با این حوزه، فروش و تبلیغات سخت افزارها را از رسالت‌های این شبکه اجتماعی خواند و گفت: هدف ما این است که همه دانش‌اموزان، معلمان و والدین با دنیای برنامه‌نویسی آشنا شوند و بتوانند تجربیات و دانششان را با بقیه به اشتراک بگذارند. از طرفی با ساده‌ترین راه ممکن و بدون پرداخت هزینه‌های بالا به روزترین آموزش‌ها و محصولات کمک آموزشی را تهیه کنند و دانسته‌ها و مشکلاتشان را با بقیه در میان بگذارند.

وی افزود: از این طریق عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان ایرانی برقرار می‌شود و همه بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی می‌توانند برنامه‌نویسی را از ساده ترین روش‌های ممکن یاد بگیرند و پیشرفت کنند.

مدیر عامل این شرکت فناور در پایان ضمن تشریح بخش‌های مختلف این پلتفرم، از ویژگی‌های آن را یادگیری برنامه‌نویسی با زبانی ساده و محیطی جذاب، به اشتراک گذاری طرح‌های ساخته شده توسط همه دانش‌اموزان، پرسش و پاسخ در انجمن توسط بهترین مربیان کشوری، فروش محصولات تخصصی آموزشی برنامه‌نویسی کودک و نوجوان، انتشار مقالات و آشنا شدن بیشتر با زبان برنامه‌نویسی کودک و نوجوان و معرفی آموزشکده‌های فعال در حوزه آموزش برنامه‌نویسی کودک و نوجوان، نام برد.

«محمد مهدی لطفی» رئیس پارک علم و فناوری یزد در مراسم رونمایی از این پلتفرم که در محل این مجموعه برگزار شد، این محصول را از چند جهت قابل ستایش خواند و اظهار کرد: فعالیت این شرکت روی گروه سنی کودک و نوجوان به لحاظ شکل‌گیری شخصیت آنان در این محدوده سنی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نقش تاثیرگذاری روی این گروه آینده‌ساز کشورمان داشته باشد.

وی با بیان این که تکنولوژی همواره به معنی پیچیدگی نیست بلکه می‌تواند به منظور تسهیل امور و دسترسی بهتر به برخی خدمات باشد، گفت: این محصول نیز با وجود برخوداری از تکنولوژی با هدف همگانی‌تر کردن آموزش‌های برنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان تولید شده که بسیار باارزش است.

لطفی با بیان این که همیشه ارتباط بیشتر پارک علم و فناوری با مجموعه آموزش و پرورش و تعامل بیشتر با دانش‌آموزان از دغدغه‌های این مجموعه بوده است، این اقدام شرکت ورتا را در تقویت باورهای این رده سنی موثر خواند و ابراز امیدواری کرد که بعدها با ورود این قشر به دانشگاه، سرمایه‌های انسانی گرانقدری به عنوان مخاطبان جدید پارک فناوری را شاهد باشیم.

«محمدرضا پاکدل» مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد نیز با اشاره به ظرفیت‌ها و شاخص‌های برتر استان یزد در حوزه آی سی تی، به دیدار اخیر خود با وزیر جدید ارتباطات اشاره کرد و گفت: روکیدر جدید وزارت اراتباطات ارائه خدمات باکیفیت‌تر به مردم و چشاندن طعم فناوری اطلاعات به مردم است و محصول امروز این شرکت فناور در راستای همین رویکرد است.

«امیر جهانگرد» مدیر پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری یزد نیز در این مراسم با اشاره به شیوع کرونا و تاثیر آن بر برخی تابوشکنی‌ها در حوزه استفاده از زیرساخت‌های فضای مجازی به وی‍ژه در حوزه اموزش‌های مجازی، گفت: امروز استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی به ویژه گروه‌های سنی کودک و نوجوان را در معرض آسیب‌هایی قرار داده است و این در حالیست که با هدایت‌ مناسب این قشر در همین بستر می‌توان آینده و زندگی این قشر را متحول کرد.

این مسئول پلتفرم بی‌کد را بستری کنترل شده و پاک برای آموزش کودکان و نوجونان در حوزه برنامه‌نویسی خواند و اظهار کرد: قطعاً شغل آینده بسیاری از فرزندان ما مشاغلی خواهد بود که اکنون شناختی از آن نداریم و چنین اقداماتی می‌تواند ضمن توسعه صنعت به سمت آی تی، کمبود نیروی انسانی در این بخش برای آینده کشور و استان را فراهم کند.

منبع:ایسنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..