کاهش ۲۰ متری سطح آب زیرزمینی در دشت یزد ـ اردکان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد: با توجه به افت شدید منابع آبی در دشت یزد ـ اردکان به ویژه در منطقه چرخاب ، مدیریت مصرف باید به عنوان یک ضرورت مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش یزدی نیوز مهدی جوادیان زاده در دومین رویداد آبی شهرستان اشکذر ضمن تاکید بر مدیریت صحیح منبع آب چرخاب در این شهرستان به عنوان یکی از منابع آب واقع در دشت یزد – اردکان گفت: در طول دوره برداشت در سال های گذشته بیش از ۲۰ متر از سطح منابع آب زیرزمینی در این منطقه پایین رفته که به طور متوسط سالانه میزان ۴۵ سانتیمتر بوده است.

وی بر لزوم برنامه ریزی برای جلوگیری از تداوم کاهش تأکید کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد از مصرف آب در اشکذر به حوزه کشاورزی و بعد از آن هم بخش صنعت و شرب خانگی اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به نصب کنتور‌های هوشمند در بخش کشاورزی و صنعت اشکذر اظهار داشت: بیش از ۹۴ درصد از کنتور‌های آب بخش کشاورزی و ۶۳ درصد بخش صنعت، هوشمند بوده و امیدواریم این آمار تا پایان سال جاری به ۱۰۰ درصد برسد.

جوادیان زاده تاکید کرد: با تحویل حجمی آب به بخش کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۵ به دنبال این هستیم که شاهد توقف افت سطح آب زیرزمینی در دشت یزد ـ اردکان به ویژه منطقه چرخاب باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه سازگاری با کم آبی که افق اول آن تا سال ۱۴۰۵ محسوب می‌شود، دیگر افتی نداشته و کسری مخزن منابع آبی به عدد صفر برسد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..