در موج پنجم:

واکسیناسیون مهم ترین عامل کاهش مرگ و میر در استان یزد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد: در موج پنجم مهم‌ترین عامل پیشگیری کننده‌ی بدحالی و فوت بیماران انجام واکسیناسیون است.

به گزارش یزدی نیوز سلمانی اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده، استان یزد بر اساس تعداد افراد بستری به جمعیت در پنج ماهه اول سال جاری، در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت.

 

وی با اشاره به درصد کشندگی بیماری کرونا ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده براساس شاخص نسبت بیماران فوتی به افراد مبتلا شده، استان یزد رتبه ۲۵ کشوری را از آن خود کرد که این مهم، با همکاری و مراجعه زودهنگام بیماران، رصد، ردیابی و شناسایی به موقع بیماران توسط نیرو‌های بهداشتی، کادر مجرب درمان و واکسیناسیون گروه‌های پرخطر از ابتدای سال در استان یزد محقق شد.

 

سلمانی افزود: میانگین سنی افراد بستری شده در استان یزد ۵۰ سال گزارش شده است، این در حالی است که در کشور متوسط سنی افراد بستری شده ۴۷ سال بوده است.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد: میانگین سنی مبتلایان فوت شده در کشور ۶۵ سال به ثبت رسیده است، اما در استان یزد میانگین سنی مبتلایان فوت شده، پایین‌تر از میانگین کشوری و ۶۸ سال گزارش شده است.

 

این مقام مسئول مهم‌ترین تغییر در پیک پنجم کرونا که منجر به بهبود شاخص‌ها شد را واکسینه شدن افراد پرخطر و بیماران زمینه‌ای از ابتدای سال در استان دانست و گفت: در موج‌های قبلی، مهم‌ترین عامل بدحالی و فوت بیماران کرونایی سن بالا بود، اما در موج پنجم مهم‌ترین عامل پیشگیری کننده‌ی بدحالی و فوت بیماران انجام واکسیناسیون است.

 

وی با بیان این که درصد بدحالی و بستری و فوت افراد واکسینه نشده افزایش می‌یابد اظهار داشت: در حال حاضر بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه استان یزد به دلیل عوارض کرونا بستری هستند متاسفانه هیچ کدام واکسن کرونا را دریافت نکرده اند.

 

سلمانی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده، سه دهم درصد افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده بودند در پیک پنجم کرونا فوت شدند که از گروه افراد با سنین بالا بودند که به دلیل عوارض و بیماری‌های زمینه‌ای جان خود را از دست دادند.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: همچنین درصد افراد مبتلا که اینتوبه شدن پایین‌تر از میانگین کشوری بود و استان یزد در این شاخص در رتبه هفدهم قرار گرفت.

 

سلمانی با اشاره به افزایش تخت در بیمارستان‌های استان تصریح کرد: براساس شاخص تعداد تخت‌های اشغال شده به تعداد تخت‌های تجهیز شده، استان یزد در جایگاه ۲۳ کشوری قرار گرفت و این بدان معنی است که مشکلی در تأمین تخت و بستری بیماران کووید-۱۹ در استان وجود ندارد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..