برگزیدگان اولین جشنواره ملی ادبی صابر یزدی تجلیل می‎‌شوند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برگزاری اختتامیه اولین جشنواره ملی ادبی یزد یادمان صابر یزدی و آغاز دومین دوره این جشنواره در راستای رفع مظلومیت چهره شعر و ادب فارسی خبر داد.

«مجید جوادیان زاده»  در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته شعر و ادب فارسی، شعر را زیربنای تقویت هویت و مانع گسست فرهنگی در کشورمان خواند و گفت: این که امروز گاهاً شاهد مغغول ماندن شعر در میان برخی هنرهای دیگر در کشورمان هستیم شایسته فرهنگ کشورمان نیست.

وی افزود: بر همین اساس به دنبال ایجاد برنامه‌های ریشه دار ادبی در استان بوده‌ایم و در این راستا با توجه به اینکه فعالیت‌های پراکنده‌ای انجام شده ولی جریان اثرگذاری نبوده، از سال گذشته اولین جشنواره ملی ادبی یزد یادمان صابر یزدی را راه‌اندازی کردیم و علی‌رغم وجود کرونا استقبال خوبی را نیز شاهد بودیم.

جوادیان زاده با اشاره به آغاز دومین دوره این جشنواره با فعالیت دبیرخانه آن از امروز، ابرزا ایمدواری کرد که برگزاری دوره‌های مختلف این جشنواره بیش از پیش مفاخر و چهره‌های ناشناخته فرهنگی استان را به جامعه ادبی کشور معرفی کند.

وی با اشارخ به برگزاری اولین دوره این جشنواره در قالب غزل، گفت: در این دوره ۳۵۲ نفر با یک هزار و ۲۰۰ اثر از سراسر کشور شرکت داشتند که در پایان ۱۰ برگزیده، سه اثر منتخب هیات داوران و ۲۰ نفر قابل تقدیر شناخته شدند که در مراسمی که ۲۷ شهریورماه جاری به مناسب روز ملی شعر و ادب فارسی برگزار می‌شود از آنها تجلیل خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه از فعالیت ۴۳ انجمن ادبی در این استان خبر داد و گفت: در راستای گسترش فعالیت این انجمن‌ها در قالب طرحی که توسط وزارت ارشاد اعلام شد، مققر شد که این انجمن‌ها، هویت خود را ثبت کنند تا برخی حمایت ها در این رابطه بهره مند شوند.

وی در ادامه از تدارک برگزاری ۳۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته شعر و ادب فارسی در استان خبر داد و از مهمترین آنها را شهریار خوانی، برگزاری مسابقات ادبی، حافظ خوانی، دیدار با شعرا و خانواده شعرای متوفی، رونمایی از کتب شعر شاعران استان، تجلیل از فعالان ادبی استان، برنامه‌های مشاعره، رونمایی و اهدای کتاب‌، ذکر کرد.

جوادیان زاده با اشاره به نبود بانک اطلاعاتی شاعران یزد، اعلام کرد: در همین راستا ۱۱ کتاب شعر مربوط به شاعران هر یک از شهرستانهای استان به چاپ رسیده که در طول هفته شعر و ادب رونمایی خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری اولین جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک ادب فارسی کودک و نوجوان جایزه ویژه مرحوم مهدی آذریزدی با هدف بازآفرینی متون ادب فارسی خبر داد و گفت: در این جشنواره بیش از هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب کودک که از سال ۹۴ به بعد به چاپ رسیده، شرکت کرده که ۱۲ کتاب نامزد آثار برگزیده شدند.

جوادیان زاده در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ۳۰ عنوان کتاب با موضوعات مربوط به فرهنگ و هنر یزد، مسائل دینی، رمان، داستانهای کودک و نوجوان و فرهنگ‌های عامه منتشر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پرداخت تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر در ایام کرونا گفت: در همین راستا تا پایان سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۲۶ نفر از اهالی این حوزه بیمه صندوق هنرمندان بودند که این تعداد از سال ۹۹ تاکنون به ۶۴۸ نفر افزایش یافته است.

وی از پرداخت حق بیمه صندوق هنرمندان طی سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توسط این صندوق در راستای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر در جریان خسارات وارده از شیوع کرونا خبر داد و گفت: از طریق سامانه‌های کارا و تحفه نیز تسهیلات متعددی به این بخش تاکنون پرداخت شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان در پایان با اشاره به حمایتهای صورت گرفته در قالب پرداخت تسهیلات تغییر کاربری‌ها در این حوزه، گفت: در حوزه مشاغل خانگی در این بخش نیز دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..