به اهتمام فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد؛

محیط زیست یزد با مد و لباس هم گره خورد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به محیط‌زیست در حوزه مد و لباس را یادآور شد و گفت: ما در کارگروه مد و لباس زمینه‌سازی می‌کنیم که هنرمندانمان به خودباوری برسند.

«مجید جوادیان زاده» در مراسم رونمایی پوستر سومین رویداد مد و لباس یزد که با رویکرد حفاظت از محیط زیست  در گنجیه فرهنگ و هنر یزد برگزار شد، اظهار کرد: سومین رویداد مد و لباس یزد امروز در محلی که سابقاً بانک شاهی بوده و امروز به گالری و نگارخانه فرهنگی و محلی برای استقرار انجمن هنرهای تجسمی تبدیل شده است، برگزار می‌شود.

وی به اهمیت توجه به مباحث بومی و فرهنگی یزد با اشاره به مصادیقی از سبک زندگی گذشته مردم یزد، گفت: موضوع مد و لباس در سال ۹۷ با تشکیل کارگروه مد و لباس در استان هدف‌گذاری و تصمیم گرفته شد که به حوزه مد و لباس نگاهی جدی شود چرا که معتقدیم این حوزه محل ترکیب فرهنگ و هنر و صنعت است که متناسب با ذائقه امروز و با قابلیت رقابت با برندهای دیگر باشد.

جوادیان‌زاده با بیان این که بخش عمده واردات این حوزه در کشورمان مربوط به واردات مد است که این روزها به صورت غیرمجاز انجام می‌شود، گفت: این مدها و ترکیباتی که به کشور وارد می‌شود، ذوق و زیبایی‌شناسی ما را جهت می‌دهد.

وی با بیان این که حوزه مد، حوزه‌ای دولتی نیست که انتظار رقابت را در آن داشته باشیم، گفت: ما در کارگروه مد و لباس زمینه سازی می‌کنیم که هنرمندانمان به خودباوری برسند.

این مسئول از وجود بیش از ۳۰ خانه مد و لباس در یزد خبر داد و گفت: یزد امروز در این زمینه جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، البته قرار شد هنرمندان این عرصه خودباوری پیدا کنند و در این میادین و آوردگاه‌ها حضور یابند و جشنواره‌هایمان از حالت کلیشه‌ای خارج شود.

وی با بیان این که در این رویداد به زیست بوم به عنوان کسب و کار توجه شده است، گفت: حوزه محیط زیست فراتر از یک حوزه در کنار دیگر حوزه هاست و یک فرهنگ به شمار می‌رود و به طوری که حتی سازمان ملل هم بحث توسعه محیط زیست را در الزامات توسعه آورده است.

جوادیان زاده با اشاره به این که منسوجات و موادی که قابل بازیافت نیست یا به محیط زیست آسیب می‌رساند، در حوزه مد و لباس هم وجود دارد، گفت: خوشبختانه رعایت محیط زیست و حفظ آن در ناخداگاه ما یزدی ها بوده است و مصداق ان را میتوانیم لحاف های چهل تیکه ایجاد شده از دور ریختنی‌هایمان بدانیم.

این مسئول با بیان این که کمترین کار درا ین حوزه، ایجاد ساک‌های متعدد پارچه‌ای است، گفت: دوخت ساک و دیگر لوازمی که بحث هنری و فرهنگی را داشته باشیم، میتواند در این رویداد فرهنگسازی شود.

«نیره پورملایی» مدیرکل محیط زیست استان یزد با بیان این که محیط زیست به مد و لباس ربط دارد و رویکرد حفاظت در ان مطرح است، گفت: جایگزین کردن کیسه‌های خرید به جای مواد پلاستیکی را می‌توانیم در حوزه مد و لباس داشته باشیم.

وی با اشاره به این که محیط زیست متعلق به یک سازمان و بخش نیست، گفت: این مسئله به همه مردم مربوط است و پایه و محور توسعه باید باشد.

وی به مسئله اب و معضل محیط زیست در دوران کنونی اشاره کرد و گفت: حذف پلاستیک و مدیریت پسماند و کاهش و استفاده مجدد و بازیافت و در صورت عدم امکان در هر یک این مقوله‌ها، مدیریت دفن‌های بهداشتی جزو مسائلی است که اگر اولین حلقه آن را ایجاد کنیم در مدیریت پسماند موفق خواهیم بود.

«اعظم کاظمی» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد با بیان این که فرهنگسازی در حوزه محیط زیست باید مورد توجه باشد، گفت: باید هر کدام از ما محیط‌بانی خوب باشیم که توجه به این مسئله مصادف با روز محیط بان اهمیت دارد.

وی با بیان این که یزدی ها مردمانی پاسبان محیط زیست بودند، گفت: نواوری و خلاقیت امروز باید چاشنی این مقوله باشد.

گفتنی است از پوستر این جشنواره در انتهای رویداد رونمایی شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..