تشدید نظارت شبکه دامپزشکی ابرکوه در عید قربان

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: در راستای حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت قربانی و تأمین بهداشت عمومی، اکیپ های نظارت و بازرسی شبکه دامپزشکی در روز عید قربان ضمن نظارت ویژه ای که بر کشتارگاه سنتی و فرآورده های خام دامی دارند، با کشتارهای غیر مجاز نیز قاطعانه برخورد می کنند.

«سعید امیدسالاری»از تشکیل دو اکیپ نظارتی به صورت ثابت و سیار خبر داد و گفت: با توجه به شرایط حاد کرونا حاکم بر فضای سلامت جامعه و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام و با توجه به حجم قابل ملاحظه نقل و انتقال دام خصوصاً دام سبک جهت کشتار در عید قربان، تیم های نظارت دامپزشکی بر مواردی همچون ذبح با رعایت اصول فنی، بهداشتی و شرعی، نظارت دارند.

وی با تأکید بر این که کشتارگاه دام سنتی شهرستان از ساعت چهار بامداد تا ۱۳:۰۰ روز عید قربان به صورت رایگان پذیرای متقاضیان جهت کشتار قانونی است، افزود: اکیپ های سیار کنترل بهداشتی شبکه دامپزشکی با عوامل کشتار دام و عرضه و فروش گوشت در خارج از مراکز عرضه مجاز (قصابی‌ها) در روز عید قربان و کشتارهای سیار و خانگی که در معرض دید عموم باشد، برخورد قانونی کرده و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارسال می شود.

امیدسالاری تصریح کرد: دام‌هایی که برای ذبح در سطح شهرستان و استان جابجا می شوند باید مجوز بهداشتی مبدأ را اخذ و پلاک کوبی شده باشد، در غیر اینصورت دامپزشکی از جابجایی دام بدون هویت ممانعت بعمل خواهد آورد. لذا شهروندان برای تأمین دام مورد نیاز عید قربان به مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی مراجعه نمایند.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه همچنین در توصیه به شهروندان خاطرنشان کرد: گوشت قربانی حتما به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود، همچنین برای تکه کردن گوشت خام حتما از دستکش استفاده و از خرید دام های دارای علائم بیماری و کنه جدا خودداری شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..