فرار سرمایه‌گذاران ماحصل اقدام خلاف شعار سال صندوق احیا میراث فرهنگی

در حالی سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در این شرایط نابسامان اقتصادی و کرونایی از سرمایه‎گذاری در این صنعت توبه کرده و یکی یکی از این ورطه خارج می‌شوند که صندوق احیای میراث فرهنگی با فشار مضاعف به این قشر، طاقت فعالان این حوزه را طاق کرده؛ اقدامی که به نظر برخلاف شعار امسال و دستورالعمل‌های حمایتی وزارت...

مشکل از آنجا شروع شد که گردشگری از اولویت‌ها خارج شد و با تبدیل به شعاری برای مسئولان و سیاسیون، به حاشیه رفت؛ هرچند گردشگری همیشه متضررترین بخش کشور در قبال مسائل متعدد کشور از سیاسی و اقتصادی تا بحران کرونا بوده ولی انتظار داشت دولت در بحران کووید ۱۹ واقعاً دست یاری به سوی گردشگری دراز کند، انتظاری که در مواقع بروز بحران‌ها کمتر از دولت‌ها دیده شده بود و این بار هم گردشگری از این نگاه مستثنی نبود.

البته ماجرای حمایت نکردن‌های دولت از صنعت سبز و درآمدزای گردشگری به همین‌جا ختم نمی‌شود بلکه فعالان این بخش مدام با سنگ‌اندازی‌ها و برخوردارهای سلیقه‌ای مدیران مواجه هستند به نحوی که اخیراً طی اقدامی عجیب و خلاف دستورالعمل‌های حمایتی ستاد کرونا، صندوق حفظ و احیا با صدور دستورالعمل جدیدی خطاب به یکی از سرمایه‌گذاران گردشگری چنین آورده است؛

«به آگاهی می‌رساند؛ جنابعالی تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ مبلغ … به این صندوق از بابت تکالیف قراردادی خویش بدهکار می‌باشید، به عنوان آخرین اخطار مقتضی است ظرف مدت ۴۸ ساعت مبلغ بدهی خود را به حساب شماره … نزد بانک مرکزی به نام صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی واریز نموده و اصل فیش را به این موسسه ارسال نمایید؛ بدهی است در صورت عدم توجه به این اخطار از طریق مراجع ذی‌ربط قانونی اقدام و این مبلغ به انضمام کلیه خسارات اعم از تاخیر تادیه اخذ خواهد شد.»

«امیرحسین دهقانی» این سرمایه‌گذار بخش گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص می‌گوید: از این که دستورالعمل‌های حمایتی وزارت میراث فرهنگی در مورد تعویق پرداخت اجاره‌ها از سوی خود وزارت رعایت نمی شود، ناراحت نیستم بلکه از این ناراحتم که نه تنها اجاره سال قبل بلکه اجاره سال جدید را به اضافه نرخ تورم محاسبه و ابلاغ کرده‌اند و این در حالیست که به دلیل شیوع کرونا و کرود و تورم ناشی از آن، تمام فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری بیشترین ضرر را در کسب و کارشان متحمل شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: اگر همین سود محاسبه شده از سوی صندوق را به اضافه سرمایه اولیه من در این قرارداد به من بازگردانند، حاضرم پس از چندین سال تلاش سرمایه‌ام را بردارم و ملک‌شان را به خودشان تقدیم کنم.

یک سرمایه‌گذار: عملکرد صندوق احیا برخلاف سیاست حمایتی وزارت میراث، غیرقابل تصور و شگفت‌انگیز است.البته این گلایه‌ها، حرف‌های نه فقط این سرمایه‌گذار بلکه جمع دیگری از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری نیز هست که طی دو سال اخیر به واسطه مسائل متعدد متضرر شده‌اند و امروز در نبود حمایت‌های دولت و انتظاراتی که از دولت می‌رفت، از سوی وزارتخانه خودشان که متولی و حامی آن‌ها باید باشد، مورد ظلم قرار گرفته‎اند.

دهقانی همچنین اظهار می‌کند: این اقدام صندوق احیا در حالی که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قبلا بر وصول نشدن مبالغ اجاره تصمیم‌گیری کرده، غیرقابل تصور و شگفت انگیز است چرا که به جای حمایت متضرران امروز، آنها را تحت فشار قرار می‌دهند و ضرب‌العجل می‌دهند.

وی با اشاره به ضررهایی که طی این چند سال داشته است، تصریح می‌کند: جالب است که با وجود زیان‌هایی که داشتیم، صندوق احیا هزینه‌ی سند تک برگ املاک اجاره‌ای خود را به هزینه های ما اضافه کرده و در قبال این عمل، برخوردهای نامناسبی در پاسخ به اعلام ناتوانی در پرداخت این هزینه‌ها دارد.

وی به چک‌های برگشتی و بروز مشکلات متعدد در حساب‌های بانکی سرمایه‌گذاران در اثر نوع عملکرد این صندوق اشاره می‌کند و می‌گوید: وصول نشدن به موقع چک از سوی صندوق باعث مشکلات متعدد مالی و برحساب شدن برخی سرمایه‌گذاران شد ولی باز هم سکوت کردیم.

دهقانی که با سرمایه‌گذاری یکی از زیرساخت‌های صنعت گردشگری یزد را ایجاد کرده است، می‌گوید: گردشگری کشور این روزها اصلاً حال و روز خوبی ندارد به طوری که در این بازار و در این وضعیت، حتی با اضافه کردن قیمت‌ها هم نمی‌توانیم هزینه خود را تامین کنیم.

وی که چندین نیروی شاغل در مجموعه خود دارد، برای مصداق آوردن در خصوص وضعیت مالی این روزهای گردشگری می‌گوید: حداقل بین ۱۲ تا ۱۵ نیرو در یک مجموعه سفره‌خانه باید شاغل باشند که با در نظر گرفتن پایه حقوق و بیمه باید به ازای هر نفر پنج میلیون تومان حقوق پرداخت شود که با احتساب سایر هزینه‌ها و امکانات و مواد اولیه و مخارج حداقل ماهیانه ۷۵ میلیون تومان هزینه برای ان مجموعه در برخواهد داشت.

دهقانی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذار باید سود درآمد ماهانه‌اش را به ۷۵ میلیون تومان برسانم تا بتوانم صرفاً هزینه مجموعه‌ی خود را تامین کند، حالا با شرایط کنونی تصور کنید چطور می‌توان سود دخل خود را به ۷۵ میلیون تومان در ماه برسانیم؟

وی به نوسانات قیمت‌ها، تورم و مشکلات کشوری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: متولیان نمی‌دانند شرایط بد است و با این مشکلات باز هم ما را در مضیقه می‌گذارند؟

دهقانی که امروز نماد بسیاری از سرمایه‌گذاران گلایه‌مند یزدی است، با اشاره به این که صندوق احیا بازگشت سرمایه در بنا را در بازه سه ساله تعریف کرده است، می‌گوید: در این سه سال نه تنها سرمایه من برنگشته بلکه مدام درگیر تورم و مشکلاتی مانند تروم نیز بوده‌ام و این درحالیست که کف اجاره‌های صندوق احیا یک میلیون و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که در اجاره امسال تا سه برابر این میزان محاسبه شده است.

دهقانی خاطرنشان می‌کند: باید متولیان امر با این روند ظالمانه در عین این که خود وزارت در خصوص آن تعیین تکلیف کرده و ابلاغ شده که نباید اجاره‌ای دریافت شود، برخورد کنند؟

اقدام صندوق احیا برای تخریب وجه دولت

«تقی اکبرپور» یکی دیگر از فعالان و سرمایه‌گذاران گردشگری نیز در این باره به ایسنا می‌گوید: معتقد هستم که این اقدامات صندوق احیا، رویکردی به قصد تخریب وجه کلی دولت و ناامید کردن مردم و سرمایه‌گذاران دارد.

مدیر بزرگترین اقامتگاه بومگردی تاریخی روستایی ایران، خاطرنشان می‌کند: وزارت گردشگری همواره اذعان کرده که اهرم موثری برای تمکین دستگاه‌های اجرایی از مصوبات قانونی دولت را ندارد، ولی انتظار می‌رفت که خود وزارت گردشگری حمایت بیشتری برای زیرمجموعه‌ی آسیب دیده‌ی خود داشته باشد ولی اخیراً وزارت گردشگری و صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، چک‌های اجاره‌ی بناهایی که حتی بعضاً مخروبه بوده و غالبا با تلاش و هزینه‌کرد بخش خصوصی راه اندازی شده‌اند را به اجرا گذاشته است.

به نظر می‌آید امروز که وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور به وی‍ژه در صنعت گردشگری بسیار ضعیف شده، نباید دولت با سنگ‌اندازی مانع جذب سرمایه‌گذاران شود چرا که گردشگری نیز به نوعی تولید داخلی محسوب می‌شود و با توجه به شعار سال مبنی بر مانع زدایی، ایجاد مانع برای فعالان گردشگری و سرمایه‌گذاری که نه صرفاً با هدف توسعه اقتصادی بلکه با رویکرد ارتقای فرهنگ و میراث فرهنگی کشورمان فعالیت می‌کنند، تخطی و خلاف اهداف تبیین شده در شعار سال است.

شاید لازم باشد که وزیر گردشگری خود به این مقوله ورود کند و در روزهای پایانی دولت دوازدهم، با این مسئله به جد برخورد کند و اجازه ندهد چنین اقداماتی، بخش خصوصی را در این شرایط بحرانی آزرده‌خاطرتر و وجه‌ی دولت را برای مردم مکدرتر کند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..