پرونده ثبت جهانی سرو کهنسال ابرکوه به یونسکو ارسال می‌شود

رئیس میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه گفت: پس از پیگیری‌های متعدد، پرونده ثبت جهانی درخت کهنسال سرو ابرکوه تهیه و جهت پیگیری‌های بعدی به سازمان یونسکو ارسال می‌شود.

«حمید مشتاقیان» اظهار کرد: به دنبال درخواست‌های مکرر مردم ابرکوه، دوستداران میراث و محیط زیست و همچنین پیگیری مسئولان شهرستان و استان، به منظور ثبت جهانی درخت کهنسال سرو ابرکوه، این اقدام نتیجه داد و پرونده ثبتی آن نیز تهیه شد.

وی تصریح کرد: در همین راستا نیز «محمدحسن طالبیان» معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور طی‌ نامه‌ای اذعان کرد که در خصوص ثبت جهانی درخت کهنسال سرو ابرکوه، به استحضار می رساند بر اساس فرمت یونسکو قابل پیشنهادی ثبت جهانی درختان کهنسال ایران برای درج در فهرست موقت ایران در یونسکو تهیه و تکمیل شده و به زودی به همراه چند اثر تاریخی به دبیرخانه یونسکو ارسال خواهد شد.

مشتاقیان خاطرنشان کرد: این سرو زیبا با نام علمی «cuppresus sempervirens»، به بلندی ۲۸ متر و قطر تنه چهار متر و قطر تاج ۱۱.۵ متر، نه تنها یک اثر طبیعی و جاذبه گردشگری محسوب شده بلکه پیوندی ناگسستنی با فرهنگ و باورهای مردم ابرکوه و حتی تمامی ایران دارد.

وی یادآور شد: تلاش و پیگیری برای این رویداد مهم از سال ۹۸ توسط میراث فرهنگی آغاز شد و در تیر ماه همان سال جلسه‌ای با حضور معاون و برخی مسئولین سازمان میراث فرهنگی کشور تشکیل و مقرر شد در اسرع وقت پرونده ثبت جهانی درختان دیرزیست کشور با محوریت درخت سرو ابرکوه توسط اداره کل میراث فرهنگی استان یزد تهیه و برای پیگیری‌های بعدی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شود.

این مسئول عنوان کرد: هر چند پس از گرفتن این مصوبه مهم، برای مدتی مفاد آن مسکوت ماند اما پیگیری‌ها از طریق مکاتبه با مسئولان شهرستان، مدیر کل میراث استان و نماینده مرم ابرکوه در مجلس پیگیری شد تا سرانجام این موضوع به نتیجه رسید و به زودی این پرونده به دبیرخانه یونسکو ارسال خواهد شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..