۱۴ نکته از ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ یزد

محمدرضا حدادزاده دادستان یزد
انتخابات شوراها و ریاست جمهوری امسال، به دلایل مختلف دارای اهمیت بسیاری بود و با برگزاری و پایان آن، می توان از منظرهای گوناگون آن را مورد تحلیل قرار داد. به عنوان یک مسئول قضایی در یزد که انتخابات استان را از نزدیک دنبال و در مواردی مطابق با وظایف دادستانی، ایفای نقش کردم، مایلم نکاتی را پیرامون آن بیان کنم . تصورم این است که توجه به آن از سوی منتخبین شوراها، فعالین ستادهای انتخابات ریاست جمهوری و کنشگران اجتماعی و سیاسی استان، مسئولین امر و حتی عموم مردم خالی از فایده نباشد.
۱- دادگستری استان از طریق ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، تلاش کرد تا انتخابات با کمترین حاشیه برگزار شود. رویکرد ما، تذکر و پیشگیری به جای برخورد و بازداشت بود و به لطف خدا این رویکرد موثر واقع شد.
۲- برگزاری انتخابات، امری ساده و بی دردسر نیست. پیش بینی و برنامه ریزی برای ثبت نام حدود ۴۰۰۰ نفر داوطلب شورا، تدارک ۹۶۶ شعبه اخذ رای، آموزش و به کارگیری قریب ۱۰۰۰۰نفر نیروی اجرایی ، تدارک امکانات و سیستم ارتباطی و مدیریت آن ، جز با همت و برنامه ریزی و پشتکار حاصل نمی شود. لذا متولیان ستاد انتخابات استان را از این حیث باید ستود. از میان انبوه زحمت کشان این عرصه، به طور ویژه شایسته است از پیگیری و امانت داری و صبوری برادران دلسوز ترحمی، شاحسینی و رستگاری یاد کنم. همچنین از همت و امانت داری هیات های نظارت. همه ماجور باشند.
۳-چون حادثه ای رخ نداد و واقعه ای علنی نشد، تصور نشود که تامین امنیت این انتخابات در استان کار ساده ای بود. تلاش های مخلصانه هزاران مامور انتظامی در گوشه و کنار استان، شب بیداری و اشراف اطلاعاتی صدها نفر از سربازان گمنام امام زمان در اداره اطلاعات و تلاش و همت پاسداران عزیز در سپاه و سازمان اطلاعاتش، شایسته یادآوری است. محفوظ باشند.
۴-صدا و سیمای یزد مثل همیشه در تشویق مردم به مشارکت و امیدآفرینی و اعتماد بخشی، خوب عمل کرد. در افزایش سرمایه اجتماعی در استان موفق باشند.
۵-فعالین رسانه ای استان، چه رسمی ها و نامدارها و چه غیررسمی های فعال در توییتر و اینستاگرام و تلگرام، عموما نقش سازنده و مثبتی ایفا کردند. چه در اطلاع رسانی و چه در افزایش مشارکت. به پاس این همت، جز چند تذکر پیشگیرانه، مانعی برایشان ایجاد نکردیم. همیشه قدردانشان باشیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم و معدود بی اخلاقی ها و بی انصافی ها را تعمیم ندهیم.
۶-دعوت کنندگان به مشارکت در تعیین سرنوشت (در مقابل انبوه تبلیغات منفی و ناامید کننده) طیف وسیعی بودند. از علمای بزرگ و مقامات فعلی و سابق استان گرفته تا نوه شهید محراب. می توانند حلقه وصل دیدگاههای مختلف باشند و در افزایش امید و اعتماد نقش آفرینی کنند. قدردانشان باشیم که :
دوام دولت اندر حق شناسیست
زوال نعمت اندر ناسپاسی است
۷- مشارکت قریب ۶۰ درصدی استان که بسیار بالاتر از میانگین کشور بود، پدیده خجسته ای بود که معلول عوامل ۶ گانه فوق از یک سو، و امید به تغییر و اعتماد مردم از سویی دیگر بود . امید که شورای شهر و دولت جدید چنان کنند که ۴ سال دیگر این میزان بالاتر رود.
۸-به احترام انبوه مشارکت کنندگانی که با وجود گلایه ها آمدند، کلاه از سر بر می داریم، اما رای نداده ها نیز ، نه کافر و بی دین هستند و نه ( به موجب قانون اساسی و اصول حقوقی) حقی کمتر از رای داده ها دارند. برخی ناخواسته نتوانستند، برخی ناامید و سرخورده اند و برخی حرف داشتند. واکاوی دلایل آن موضوع سخن نیست. سخن، توجه به آنها و تلاش برای جلب اعتمادشان است. خوش بختانه منتخب ملت نیز در پیامش نشان داد از آنها غافل نیست.
۹- برخی، از نحوه احراز و اعلام صلاحیت ها در انتخابات شوراها گلایه داشتند. در مذاکره با نمایندگان محترم، منتقل کردم و برخی موارد نیز مرتفع و موجب بازگشت افراد به عرصه رقابت شد، اما مشکل از فرآیند قانونی موجود است که سازوکار روان و قابل دفاعی ندارد. وگرنه اعضای هیات های نظارت حسن نیت داشتند و مراجع استعلام شونده نیز، به وظیفه قانونی عمل کردند. قانون باید اصلاح شود تا رد شدگان حق دفاع بیشتر و محسوس تری داشته باشند و به راحتی برچسب نخورند و سرمایه های انسانی نادیده گرفته نشود. خوب است پیشنهادهای اصلاحی به نمایندگان محترم داده شود.
۱۰- برخی از مشمولین بند فوق، نجیبانه قانون را پذیرفتند و حتی دعوت به مشارکت کردند. ماجور باشند. عامل به این بیت بودند که:
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافری است رنجیدن
۱۱-ضمن تبریک به منتخبین شوراها در یزد، سخنی صریح با آنها داشته باشم. قدر این اعتماد را بدانید و بدانید دیگر منتخب مردم هستید نه وامدار تهیه کنندگان لیست. ملاکتان قانون باشد و مصلحت شهر. شورای فعلی، خوب و بد دارد. خوبی هایش را ادامه دهید و کژی ها را اصلاح کنید. شایستگان بسیاری با برنامه در این رقابت حضور داشتند که به هر دلیل (از جمله نبودن در لیست) از شورا جا ماندند. با آنها بنشینید و از ظرفیتشان استفاده کنید. یزد، پر از مساله است و مواجه با انبوهی آسیب و حتی بحران . گویی، یزد ما نیز پرشتاب، به سمت شهر پرتشویش توصیف شده در “رهش” رضا امیرخانی پیش می رود . از مهاجرت و تعارض فرهنگی تا شهرسازی بی ضابطه ، از زنان بزهکار و در معرض آسیب تا بی نشاطی متاثر از کرونا، طیفی از مسائلی هستند که باید دیده شوند. در این فرصت با قیمانده تا شروع کار ، نیکوست بیشتر به این مسائل بیندیشید و برای شهرداری این شهر پر مساله، قلندری کاردان انتخاب کنید و صد البته :
نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست کلاه داری و آیین سروری داند
هزار نکته باریکتر ز مو این جاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند
۱۲-ضمن تقدیر از همه فعالین ستادهای نامزدهای ریاست جمهوری در یزد، به برادرانم در ستاد استانی رییس جمهور منتخب عرض می کنم، چنانکه مشی رییس جمهور منتخب است ، در استان نیز بر مدار مدارا و عقلانیت حرکت کنند ، چنانکه در این چندماه نیز چنین بودند.
۱۳- استانهای بسیاری در انتخابات شوراها درگیر اختلافات شدید برخی کاندیداها بودند که منجر به منازعات متعدد شد. ایضا پول خرج کردن های آن چنانی. یزد از این کژی ها تا حدود زیادی مبرا بود. غنیمت شمریم. ارتزاق برخی رسانه های مکتوب و مجازی از بابت تبلیغات انتخابات شوراها در یزد نیز امری نامتعارف نبود و نمی توان بر آن خرده گرفت.
۱۴-و در پایان، به خودم و دیگر متولیان و تریبون داران استان عرض می کنم، شهروندان و گروههای مختلف انتظار دارند پذیرش حداکثری تفاوت سلایق و علائق و تسامح با آنها ، منحصر به ایام انتخابات نباشد. جز آنجا که مسلمات و امهات دین و قانون منع کرده ، راه برای استمرار این تسامح باز است اگر وسعت نظر داشته باشیم.
دوستان در پرده می گویم سخن
گفته خواهد شد به دستان نیز هم!
بر روان پاک شهیدان و مدافعان وطن، به ویژه شهید باغبان زاده که در حادثه سقوط بالگرد حامل آراء مردم روستاهای صعب العبور دزفول، فدای وطن و سند دیگری بر اهمیت رای در نظام اسلامی شد، درود می فرستم.

بخش نظردهی بسته شده است..