سرقت در رأس جرائم استان یزد/۵۱۶ پرونده کثیر الشاکی مختومه شد

رئیس کل دادگستری استان یزد، سرقت مستوجب تعزیر را در صدر جرائم استان یزد اعلام کرد و گفت: توهین، ضرب و جرح عمدی، تهدید و ایراد صدمه بدنی ناشی از تصادفات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش یزدی نیوز، غلامعلی دهشیری،  در نشستی خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با بیان اینکه ملاک عمل در دستگاه قضایی، سند تحول قوه قضائیه است، اظهار داشت: این سند، دو هدف اجرای عدالت و رضایتمندی مردم را دنبال می‌کند.

وی افزود: امیدواریم این سند که در تدوین آن، خرد جمعی دخیل است، بتواند به طور کامل در دستگاه قضائی استان یزد به اجرا درآید.

دهشیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در استان یزد در سال ۹۸ به ازای هر هزار نفر، ۱۲۴ فقره پرونده در دستگاه قضائی تشکیل می شود، عنوان کرد: این آمار در سال ۹۹ به ۱۲۳ نفر رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان یزد بیان کرد: در طول یک سال گذشته ۷ هزار و ۴۶۲ پرونده وارد دستگاه قضائی یزد شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن افزایش ۳.۹ درصدی داشته است.

وی، همچنین از افزایش ۸.۴۱ درصدی آمار پرونده های رسیدگی شده در طول یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

سیر رسیدگی به پرونده‌های قضائی یزد ۹۸ روزه شد

دهشیری، مانده پرونده‌های استان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری را ۳۹ هزار و ۳۷۷ فقره اعلام کرد و افزود: زمان رسیدگی به پرونده ها در استان به طور میانگین ۹۸ روز است که در صدد کاهش این زمان هستیم.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه شعبه هایی که بیش از ۲۰۰ پرونده داشته باشند، شعب نامتعارف نامیده می‌شوند، عنوان کرد: سال قبل، ۶۴ شعبه نامتعارف در استان یزد وجود داشت که ۵۰ شعبه از شعب متعارف استان کم شده است.

وی همچنین از وجود تعداد زیادی پرونده کثیر الشاکی در دستگاه قضائی یزد خبر داد و گفت: طی یک سال گذشته ۵۱۶ مورد از این پرونده‌ها مختومه شده است.

دهشیری در مورد پرونده‌های مسن نیز بیان کرد: پرونده‌هایی که از زمان تشکیل آنها در شعب یک سال بگذرد، پرونده‌های مسن به شمار می روند که آمار این پرونده ها در طول یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، کاهش ۵۵.۲ درصدی داشته است.

حذف پرونده‌های کاغذی از شهریورماه امسال

رئیس کل دادگستری استان یزد از تلاش برای حذف پرونده های کاغذی در دستگاه قضائی یزد خبر داد و گفت: تلاش ما اجرای این مهم از اول شهریور ماه سال جاری در سطح استان است.

وی از افزایش تعدادی دادرسی‌های الکترونیکی در یزد خبر داد و اظهار داشت: تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۶۲ اتاق دادرسی الکترونیکی در استان دایر شده که ۱۶ اتاق آن در زندان‌های استان دایر است و تاکنون نیز ۷ هزار جلسه دادرسی الکترونیک در یزد برگزار شده است.

دهشیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به سمت کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان حرکت کرده‌ایم، افزود: آمار مجازات‌های جایگزین حبس در طول یک سال گذشته در استان نسبت به سال قبل از آن، ۷۱ درصد افزایش داشته و به این ترتیب آمار ورودی زندان‌های یزد کاهش یافته است.

وی با اشاره به پرشمارترین پرونده‌های استان یزد اظهار داشت: سرقت مستوجب تعزیر، توهین، ضرب و جرح عمدی، تهدید و ایراد صدمه بدنی ناشی از تصادفات، بیشترین آمار جرائم استان را تشکیل می دهد.

گلایه از بانک‌ها در زمینه رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی یزد

دهشیری افزود: یکی از اقدامات دستگاه قضایی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، رفع موانع از مسیر تولید است و در این راستا به پرونده های بسیاری رسیدگی شده است.

وی با ابراز گلایه از برخی بانک‌ها یادآور شد: بانک‌ها در طول یک سال گذشته، ۲۲۳ مورد اجرائیه صادر کردند که ۱۲۷ مورد آن غیرمجاز بوده است.

رئیس کل دادگستری استان یزد ادامه داد: واحدهای صنعتی و تولیدی استان یزد ۲۲۶ درخواست برای حمایت حقوقی و قضایی داشتند که برای رسیدگی به مشکلات آنها، ۲۲ جلسه برگزار و ۱۹۱ مصوبه صادر شده که اغلب آنها اجرا شده است.

معاون دادستان یزد در شهرک صنعتی مستقر شد

دهشیری با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۴۷۰ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل در استان یزد وجود دارد، افزود: ۷۰۳ واحد نیز نیمه فعال هستند که برای رسیدگی به مشکلات آنها، معاون دادستان در شهرک صنعتی یزد مستقر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد رفع تصرف از اراضی ملی نیز اظهار داشت: با همکاری ادارات راه و شهرسازی و منابع طبیعی، ۴۶۱ هزار و ۹۲۸ مترمربع از اراضی ملی و دولتی استان یزد رفع تصرف شد که ارزش این میزان زمین، ۹۷۹ میلیارد و ۶۳ میلیون تومان برآورد شده است.

رسیدگی به تخلفات مدیران و کارمندان دستگاه‌های دولتی یزد

دهشیری در مورد جرائم انتخاباتی استان یزد نیز بیان کرد: با هماهنگی بسیار خوبی که بین دستگاه‌های قضائی، امنیتی و انتظامی استان وجود داشت، پیشگیری از بروز تخلفات انتخاباتی در دستور کار قرار گرفت و به جز چند مورد شکایت در مورد سرقت و آتش زدن بنر در اردکان و یک مورد سرقت بنر در یزد همچنین شعار نویسی در مورد عدم مشارکت مردم، موضوع جدی در استان گزارش نشد.

وی در مورد تخلفات کارمندان و مدیران دولتی نیز بیان کرد: اختلاس ۵.۷ میلیارد تومانی کارمند شهرداری، ارتشاء معاون شرکت برق منطقه ای، تخلف ۶۳۰ میلیون تومانی مدیر سابق یکی از بانک‌ها، کلاهبرداری و ادعای نفوذ در بین مقامات کشوری توسط یک فرد عادی، اختلاس ۱.۲ میلیارد تومانی کارمندان یکی از بانک‌های استان، تسهیل مال غیرمشروع توسط یکی از کارمندان علوم پزشکی و ده‌ها مورد دیگر از جمله تخلفات است که به تمام آنها رسیدگی و احکام آنها صادر شد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..