اولین جشنواره صنایع دستی و غذاهای سنتی میبد برگزار شد

اولین جشنواره صنایع دستی و غذاهای سنتی میبد با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد در مجموعه راسته بازار این شهر برگزار شد.

«حسین فلاح» فرماندار میبد در این باره گفت: این مراسم به منظور معرفی صنایع دستی و غذاهای سنتی مردمان شهر تاریخی میبد در مجموعه احیا شده راسته بازار میبد برگزار شد تا فرهنگ گذشتگان برای آیندگان و جوانان امروز تداعی کند.

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره احیا و رونق بخشیدن به صنایع دستی میبد نظیر موتابی، کاربافی، زیلو، سفال و سرامیک، انواع غذاهای سنتی میبد نظیر مشتوک، شولی، کماج، گندموگ، لتیروک و آش جو است تا بتوان این هنرها و صنایع پاک را در میبد برای همیشه پویا و جاودان نگه داشت.

فلاح راسته بازار میبد را یک محور بازرگانی و محلی برای خرید و فروش دانست و بیان کرد: این مسیر چون در محل گذرگاه تاریخی میبد و صنایع دستی و گردشگری شهرستان قرار دارد، قطعاً مکان و جایگاه مناسبی است که بتوان صنایع دستی میبد را در این مسیر تعریف کرد و با نگاه خوب میراث فرهنگی در این‌محل امیدواریم بتوانیم برای همیشه یک مرکز خرید و فروش دائمی ایجاد کنیم.

«علیرضا نقوی» شهردار میبد برگزاری جشنواره صنایع دستی و غذاهای سنتی بومی محلی میبد در محل راسته بازار این شهر را مهمترین اقدام با ارزش در هفته صنایع دستی نام برد.

وی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: راسته بازار میبد یکی از معبرهای اصلی و قدیمی شهر میبد است که سالیان سال مهجور مانده بود که با همکاری شهرداری و شورای شهر میبد، میراث فرهنگی شهرستان و استان یزد و پایگاه پژوهشی شهرستان میبد و اهالی و ساکنین این منطقه احیا شود.

نقوی افزود: بازسازی و احیای باغ گودالوگ با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال در این محل، بازسازی و احیای مسجد قدیمی، بهسازی و کف سازی راسته بازار، ایجاد دوشنبه بازار هفتگی در این محل، ایجاد شهرداری ناحیه تاریخی در خانه امین و برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی محل در دستور کار شهرداری میبد است که امیدواریم با همکاری اهالی این محل شاهد رونق و جریان بیشتر زندگی باشیم.

شهردار میبد در پایان خاطرنشان کرد: دروازه جنوبی منتهی به شارستان که یکی از دروازه‌های ورودی و تاریخی شهرستان میبد بود پس از مرمت، جدیداً افتتاح شده که این دروازه از دروازه‌های قدیمی و هویتی شهر بوده که منتهی به راسته بازار، شارستان و مسجد جامع می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..