رئیس جهادکشاورزی یزد خبر داد

ایجاد سامانه صادارتی تولیدات گلخانه‌ای در یزد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با بیان این که ۴۵ درصد تولیدات کشاورزی یزد با اختصاص تنها چهار درصد آب استان در قالب تولیدات دامپروی و گلخانه‌ای، تولید می‌شود، از پیگیری ایجاد سامانه صادراتی محصولات کشاورزی استان خبر داد.

«سید ابوالفضل وکیلی»به مناسبت هفته جهادکشاورزی در نشست با خبرنگاران خوشبختانه علی رغم شرایط اقلیمی استان یزد و کمبود منابع آبی و محدودیت‌هایی که حتی در خاک داریم، در تولید بسیاری از محصولات رتبه‌های قابل توجهی در کشور داریم.

وی میزان تولیدات کشاورزی استان را بالغ بر ۱.۸ میلیون تن به ارزش تقریبی ۱۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد: ۴۵ درصد تولیدات کشاورزی استان با اختصاص تنها چهار درصد آب استان در قالب تولیدات دامپروی و گلخانه‌ای، تولید می‌شود.

وکیلی از اولویت‌های این سازمان در استان یزد را سوق یافتن به توسعه گلخانه‌ها با لحاظ تنوع رشد، سازگاری با کم آبی با جایگزینی کشت‌های کم آبخواه، افزایش بهره وری از آب موجود با استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین و حتی کاهش آب بخش کشاورزی از این طریق، ذکر کرد.

وی با اشاره به وابستگی کامل استان به واردات نهاده‌های دامی، گفت: هر چند از یک طرف شاهد واردات آب مجازی و اشتغالزایی و تولیدات مناسب در بخش‌ تولیدات دامی به عنوان یک مزیت هستیم ولی از سوی دیگر در صورت بروز مشکل در تامین آنها به دلیل مشکلاتی مانند خشکسالی، یکسری مشکلات بروز می‌کند.

این مسئول افزود: در همین راستا با همکاری بخش دانشگاهی و تحقیقاتی، اقداماتی را برای تولید برخی نهاده‌های کم آبخواه و تولید علوفه در دست اقدام داریم و در حوزه تامین بذر گلخانه‌ها که عمدتاً از خارج استان و کشور تامین می‌شود نیز برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به پتانسیل استان در زمینه تولیدات بخش طیور، از فعالیت چهار واحد کشتارگاهی در این بخش استان خبر داد و گفت: تلاش داریم در جهت تکمیل زنجیره تولید، افزایش صنایع کشتارگاهی استان را با جذب سرمایه‌گذار دنبال کنیم.

وکیلی یکی از دغدغه‎های تولیدکنندگان بخش گلخانه‌ای استان از سال‌های گذشته را با توجه به تولید سالانه ۵۴۰ هزار تن تولید در این بخش، نبود پایانه صادراتی ذکر کرد و گفت: در همین راستا نیز طی جلساتی مکان‌یابی جهت ایجاد سامانه منسجم صادراتی برگزار شده و امیدواریم با پتانسیلهای موجود در استان شاهد صادرات محصولات گلخانه‌ای استان به صورت ترانزیت هوایی، ریلی و حتی دریایی با توجه به فعالیت بندرخشک پیشگامان در آینده باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با پاسخ به سئوالات خبرنگاران، علت افزایش قیمت برخی فرآورده‌های دامی مصرفی مردم مسائل مربوط به تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی، افزایش هزینه های نیروی کار و تامین واکسن و سایر عوامل دخیل بوده است.

به گفته وی، این که استان یزد در تولید مازاد و صادرات برخی محصولات در جایگاه کنونی قرار دارد بیانگر عملکرد مطلوب بخش کشاورزی استان است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه جهت برنامه‌ریزی و سیاست گذاری بخش کشاورزی استان طی اردیبهشت ماه با بهره‌برداران و ذی‌نفعان برای شناسایی دغدغه‌های آنان نشستهایی برگزار شده و امیدواریم تا پایان خردادماه برنامه راهبردی بخش کشاورزی استان برای اجرا طی چهار سال آینده تدوین و در دستور کار قرار گیرد تا اهداف اسناد بالادستی عملی شود و هم مسائل ذی‌نفعان لحاظ شود.

حجت الاسلام «سید محمود موسوی» نماینده ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان یزد ضمن تبریک فرارسیدن هفته ملی جهادکشاورزی، یکی از اهداف مهم نهاد نمایندگی این حوزه تبیین و اشاعه احکام اسلامی در جامعه کشاورزی خواند.

وی با بیان این که جهادکشاورزی یکی از سازمانهای کلیدی و مهم استان است که در معیشت مردم به طور مستقیم دخالت دارد، وظایف نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان را به دو بخش عمومی و تخصصی دسته بندی کرد و گفت: حفظ و گسترش احکام و موازین دینی در جامعه بخش کشاورزی محور اصلی برنامه‌های عمومی این نهاد در سازمان جهادکشاورزی است.

موسوی در مورد وظایف این نهاد در بخش تخصصی نیز به نظارت شرعی بر صید و ذبح، آموزش ناظرین برای نظارت بر مراکز تولید مواد پروتئینی، نظارت بر انطباق صید آبزیان و پرندگان با احکام و موازین دینی، برگزاری دوره‎های معرفت افزایی برای فعالان این بخش، ارتقای بینش فرهنگی عشایر، ترویج فرهنگ تعاون، سلامت غذایی و نظارت بر نحوه واگذاری اراضی دولتی، اشاره کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهره برداران سختکوش این دیار در سال ۹۸ زمینه‌ی تولید بالغ بر ۱.۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را فراهم کرده‌اند و هم‌اکنون،استان یزد با سطح ۱۸۴۰ هکتار گلخانه و تولید ۵۴۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای، ۲۰ درصد سهم تولید کشور در این بخش را به خود اختصاص داده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..