رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس:

بخش‌نامه‌های بانک مرکزی ثبات ندارد/ بی‌ثباتی صادرات را زمین زد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس از بی‌ثباتی در بخش‌نامه‌های بانک مرکزی انتقاد کرد.

به گزارش یزدی نیوز، محمدصالح جوکار،  در نشست شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: این نامگذاری نشان از اهمیت بحث تولید در رشد اقتصادی کشور و نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به این مقوله دارد.

وی با تاکید بر اینکه این نامگذاری‌ها در سال‌های متوالی در حوزه تولید حکمتی دارد، افزود: رهبر معظم انقلاب بر موضوع تولید به شکل ویژه تاکید و توجه دارند بنابراین باید بسیار جدی‌تر از قبل به این مقوله ورود شود.

جوکار با اشاره به اینکه ایشان سال گذشته را به نام سال جهش تولید نامگذاری کردند، عنوان کرد: البته در جهش تولید موفقیت چندانی کسب نکردیم اما امیدواریم امسال بتوانیم با رفع موانع و بسترسازی برای تولید بیشتر، موفق‌تر از سال‌های قبل عمل کنیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس تصریح کرد: حمایت از تولید تنها منحصر به حمایت‌های مالی نیست بلکه معرفی نخبگان به صنایع، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و … نیز می‌تواند گامی مهم در تولید بیشتر و مانع زدایی در مسیر تولید باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد: در این قانون پیش بینی شده که بخش مهمی از سهام کارخانجات دولتی و حتی خصولتی‌ها واگذار شود و بخشی از منابع بودجه قرار است که از این طریق تأمین شود که این اقدام آغاز خوبی در راستای واگذاری امور به دست مردم است.

جوکار با اشاره به مشکلات صنایع و تولیدکنندگان استان یزد ادامه داد: در شش ماه دوم سال گذشته مراجعات تولیدکنندگان اغلب با گلایه از شرایط بانک مرکزی بود و بر این موضوع نقد داشتند که بانک مرکزی امروز بخش نامه‌ای می‌دهد که کسی درجریان آن نیست و کاملاً با بخش‌نامه‌های قبلی متضاد است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این اقدامات صادرات را با مشکل جدی روبرو کرد، عنوان کرد: این موضوع اصلاً قابل قبول نیست و باید ثباتی در بحث بخش‌نامه‌ها داشته باشیم و بر اساس آن عمل کنیم.

جوکار ادامه داد: این که هر روز بخشنامه‌ای داده شود که بخش خصوصی در موضوع صادرات به وسیله این بخش‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌ها با مشکل مواجه شود، اصلاً قابل قبول نیست.

پیگیری برای تبدیل یزد به استان پایلوت اقتصاد دانش بنیان کشور

استاندار یزد نیز در این نشست اظهار داشت: افرادی که از نزدیک درگیر مسائل و موضوعات هستند و نمونه آن را در شورای گفت‌وگو داشتیم بهتر از خیلی از مدیران دولتی درک واقع بینانه‌ای از موضوعات مبتلابه بخش صنعت و تولید در استان دارند و بهتر می‌توانند به جمع‌بندی مباحث در این شورا کمک کنند.

محمدعلی طالبی عنوان کرد: همه ما در چهارچوب اولویت‌هایی که در استان داریم بحث شرکت‌های دانش‌بنیان را دنبال می‌کنیم و امروز بخش خصوصی همکاری بسیار خوبی با دولت در این زمینه دارد.

استاندار یزد گفت: نشستی هم در مجلس با نمایندگان و فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس داشتیم و در حال پیگیری این موضوع هستیم که یزد پایلوت اقتصاد دانش‌بنیان کشور شود.

طالبی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان در کشور و با محوریت استان یزد فراگیر شده است، گفت: امروز تمام کشور یزد را با اقتصاد دانش‌بنیان می‌شناسند و این ظرفیت بسیار خوبی است که به همه ما کمک می‌کند در این مسیر حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از این جهت باید برای رفع مسائل و مشکلات پیش روی اقتصاد دانش‌بنیان اقدامات لازم را انجام دهیم و به دو موضوع تأمین اجتماعی و مالیات بسنده نکنیم و همه مسائل را در دستور کار قرار دهیم.

استاندار یزد با اشاره به پیشنهادات مطرح شده در این نشست ادامه داد: برخی از پیشنهادات با این نگاه که مشکلات برطرف شود باید بررسی بیشتری صورت پذیرد تا در راستای تقویت صنایع دانش‌بنیان در استان از آن استفاده شود.

طالبی خواستار پیگیری بیشتر برای رفع مشکلات موجود در این راستا شد و گفت: در خیلی از حوزه‌ها ما می‌توانیم بحث آموزش را با جدیت دنبال کنیم و جاهایی که شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری می‌بینند ما می‌توانیم این موضوع را پیگیری کنیم.

وی بیان کرد: زمینه عضویت شرکت‌های دانش‌بنیان در کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف در استان فراهم شود تا بتوانیم از ظرفیت بسیار بالایی که دارند در تمام زمینه‌ها بهره بیشتری ببریم.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..