خسارت میلیاردی شن‌های روان به منابع زیستی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حداقل سالانه سه هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از شن‌های روان به منابع زیستی داریم.

به گزارش یزدی نیوز وحید جعفریان در حاشیه بازدید از منطقه بیابانی قطرم بافق اظهار داشت: کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی، جغرافیایی و خاک و در کنار آن چالش‌های کمبود آب و رطوبت، با چالش‌هایی از جمله طوفان‌های گرد و غبار روبروست.

 

وی با بیان اینکه ۲۹ میلیون هکتار از عرصه‌های مناطق بیابانی مستقیم تحت فرسایش‌های بادی هستند، افزود: حداقل سالانه سه هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از شن‌های روان به منابع زیستی داریم.

 

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: تنوع شرایط اکوسیستم مناطق بیابانی کشور ایجاب می‌کند که جایگزین‌های متعددی برای تثبیت ماسه‌های روان داشته باشیم.

 

جعفریان تصریح کرد: اخیرا فعالیت‌های صورت گرفته و اقدامات مشارکتی می‌تواند زمینه ساز تثبیت ماسه‌های روان و پیامد‌های آن از جمله پایداری کشاورزی، بهبود کیفیت زندگی در روستا‌ها و امنیت جاده‌ها باشد.

 

تثبیت خاک کانون‌های بحرانی استان یزد در آینده‌ای نزدیک

 

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد هم گفت: اراضی بیابانی استان یزد حدود ۲ و ۶ دهم میلیون هکتار است که عملیات بیولوژیک ۷۰۰ هزار هکتار انجام شده است.

 

محمدرضا آخوندی با بیان اینکه ۱۳ کانون بحرانی در ۵۳۰ هزار هکتار از سطح استان داریم، افزود: بسیاری از این کانون‌های ساختار تثبیت کننده دارند، اما برای دیگر کانون‌ها برنامه ریزی‌هایی در حال انجام است که با شکل‌های مختلف از جمله مالچ پاشی و نهال کاری تثبیت شوند.

 

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ادامه داد: پارسال از صندوق توسعه اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری و بیابانی حدود ۳۵ میلیارد تومان تخصیص یافت که امروز قریب به ۱۰۰ درصد تخصیص اعتبار صورت گرفته و طبق قول‌های داده شده این میزان باتوجه به عملکرد استان به بیش از ۱۰۰ درصد می‌رسد.

 

آخوندی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه دو ساله با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، گفت: این تفاهم نامه به منظور همکاری و مسئولیت اجتماعی برای اجرتی طرح‌های مختلف در محدوده شهرستان منعقد شده است.

 

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با انعقاد این تفاهم نامه اهداف سازمان را در حوزه تثبیت پوشش گیاهی و سفره‌های زیر زمینی، جلوگیری از سیلاب و مقابله با بیان زایی را شاهد باشیم.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..