نکات مهم پیرامون خرید و نگهداری ماهی قرمز در آستانه نوروز

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه با اشاره به اینکه ترشحات روی پوست ماهی‌های قرمز می‌تواند موجب بروز حساسیت‌های جلدی، اگزما و خارش پوستی در کودکان و بزرگ‌سالان شود، توصیه کرد که به علت انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و آبزیان، کودکان و افراد حساس و دارای آلرژی، به ماهی قرمز بدون هیچ واسطه‌ای دست نزنند.

«سعید امیدسالاری» در ابتدا راجع به ماهیان خوراکی خاطرنشان کرد: عرضه فرآورده‌های خام دامی به‌خصوص ماهی که فسادپذیری سریعی دارد باید در مکان‌های بهداشتی، با داشتن وسایل خنک کننده لازم از جمله یخچال ویترینی یا استفاده از پودر یخ در واحدهایی که از نظر بهداشت محیط مناسب هستند صورت گیرد.

وی در این باره اظهار کرد: دست‌فروشانی که با ماشین‌های سیار و یا راه‌های مختلف مبادرت به فروش ماهی می‌کنند به دلیل رعایت نکردن شرایط نگهداری و عرضه غیربهداشتی، منجر به فساد آن در زمان بسیار کوتاهی می‌شوند که احتمال مسمومیت و آلودگی برای مصرف‌کننده وجود دارد.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه ضمن درخواست از مردم شهرستان نسبت به اینکه ماهی و سایر فرآورده‌های خام با منشأ دامی را از مراکز مجاز و تحت نظارت اداره دامپزشکی تهیه کنند، به بیان چند نکته مهم و ضروری در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز پرداخت.

امیدسالاری تصریح کرد: بهتر است مردم ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت شبکه‌های دامپزشکی از جمله مراکز عرضه ماهیان زینتی(آکواریوم فروشی‌ها) و میادین شهرداری‌ها خریداری و تا حد ممکن از دست‌فروشان، ماهی قرمز نخرند.

وی با اشاره به اینکه ترشحات روی پوست ماهی‌های قرمز ممکن است وارد آب تنگ یا آکواریوم شود، ادامه داد: این ترشحات موجب بروز حساسیت‌های جلدی، اگزما و خارش پوستی در کودکان و بزرگسالان می‌شود لذا توصیه می‌شود به علت انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و آبزیان، کودکان و افراد حساس و دارای آلرژی، به ماهی قرمز بدون هیچ واسطه‌ای دست نزنند.

این مسئول اسهال و استفراغ در کودکان را عوارض لمس کردن ماهی قرمز عنوان کرد و گفت: توصیه می‌شود در صورت دست زدن به ماهیان زینتی، دست‌ها با آب و صابون خوب شسته شود و از دست زدن به چشم، پوست و دهان خودداری شود.

امیدسالاری ظاهر و تحرک مناسب و نریختن فلس ماهی را از جمله ویژگی‌های ماهی قرمز سالم دانست و ادامه داد: از قرار دادن ماهی قرمز در کنار ماهی‌های آکواریوم خودداری نمایید زیرا این ماهی‌ها از نظر شرایط نگهداری و شرایط زیستی با هم متفاوت هستند.

وی یادآور شد: در فضله ماهی‌ها عامل بیماری‌زایی به نام «سالمونلا» وجود دارد که با ورود به بدن موجب ایجاد بیماری «تیفوئید» و سایر بیماری‌های انتقالی از ماهی قرمز به کودکان می‌شود، لذا هنگام تعویض آب ماهی مراقب باشید، از دستکش استفاده کنید و از ریختن آب آن در معابر عمومی خودداری کنید.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه اضافه کرد: پوسیدگی دم و باله، آبله پوستی، تجمع مایعات در بدن یا آب‌آوردگی شکم، بیماری چشمی، بیماری چرخش، خونریزی پوست، ایجاد انحنا در دم ماهی قرمز، تغییر محوطه دهان، ایجاد لکه‌های سیاه در دم ماهی قرمز، شنای غیرطبیعی، کمرنگ شدن پوست، ریزش فلس ماهی و بلند شدن پوست، برآمدگی‌های غیرطبیعی در آبشش، خونریزی آبشش، کاهش وزن، کمی تحرک، تحلیل شکم و رنگ‌پریدگی و انحنا در قسمت قدامی ستون مهره‌ها، کدورت چشم، بیرون‌زدگی چشم‌ها، لکه‌های پوستی همه از علائم بیماری‌های میکروبی هستند.

امیدسالاری در پایان تأکید کرد: پس از ایام نوروز ماهی‌های قرمز را به محیط‌ها و مکان‌های مشخص شده توسط شهرداری انتقال داده و از رهاسازی در رودخانه‌ها، محیط‌های طبیعی و سدها اکیداً خودداری کنید.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..