توسط خانه فرهنگ صدوقی:

مجموعه آثار شیخ صدوق(ره) به زودی منتشر می شود

دکتر شهاب وحیدی خانه فرهنگ صدقی

خانه فرهنگ صدوقی، مجموعه آثار شیخ صدوق (ره)  را در قالب دوره ۳۴جلدی به زودی به بازار نشر عرضه میکند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهاب الدین وحیدی مدیر پروژه انتشار آثار شیخ صدوق(ره) در خانه فرهنگ صدوقی از نهایی شدن روند انتشار این مجموعه آثار خبر داد.

وحیدی افزود: شیخ صدوق از علمای شیعه در قرن چهار هجری قمری و از بزرگان علم حدیث است. شیخ صدوق از طرف رکن الدوله دیلمی پادشاه ری به آن شهر دعوت شد. در دوره ای، شیعیان از او تقاضای نوشتن کتاب در احكام فقهی کردند. او نیز کتاب مهم و معروف خود «من لایحضره الفقیه» تألیف کرد .

وی خاطرنشان کرد: با گذشت بیش از ده قرن از وفات این عالم شیعی و با توجه به فراز و نشیب تاریخ تشیع و صدمات متعددی که به فرهنگ مكتوب شیعی در این اعصار وارد آمده، از میان بیش از سیصد تألیف شیخ صدوق تنها تعداد کمی از آثار این عالم بزرگوار برجای مانده که آثاری  من لا یحضره الفقیه، الهدایة، علل الشرایع از آن جمله اند.

دکتر وحیدی یادآور شد: خانه فرهنگ صدوقی با همكاری موسسه فرهنگی هنری شمس الضحی در طی بیش از پانزده سال اقدام به تحقیق و پژوهش و احیاء این آثار عنوان نموده و این آثار در ۲۰ عنوان کتاب در قالب ۳۴ جلد و حدود ۱۷ هزار صفحه برای اولین بار به صورت تصحیح، تطبیق و مقابله با نسخه های موجود پرداخته و هم اکنون در حال چاپ است.

مدیر پروژه انتشار آثار شیخ صدوق(ره)  با اشاره به روند تصحیح و چاپ این آثار گفت: در این روند، ابتدا اقدام به نسخه شناسی آثار و تهیة نسخ خطی آنها شد و از میان نسخه های انبوه، معتبرترین و نفیس ترین نسخ موجود را جهت تحقیق و تصحیح آثار آن فقیه مورد انتخاب قرار گرفت. در این تحقیق افزون بر مقابله ی کتابها با این نسخه ها، از چاپهای پیشین آنها نیز استفاده  و به ثبت اهم اختلافات نسخ و عبارات پرداخته شده است. پس از استخراج آیات و روایات از دیگر تألیفات مرحوم صدوق و مصادر کهن دیگر، به شرح و توضیح لغات و موارد نیازمند به توضیح دست یازیده شده که از مهم ترین موارد در تحقیق و احیای تراث می باشد. هم چنین استخراج فهارس فنی هر کدام از آثار در دستور کار قرار گرفته و انجام شده است.

دکتر وحیدی تاکید کرد: مجموعه آثار شیخ صدوق (ره) در قالب یک دوره ۳۴ جلدی برای اولین بار توسط انتشارات خانه فرهنگ صدوقی هم اکنون در حال چاپ است و به زودی به بازار نشرارائه می شود.

بخش نظردهی بسته شده است..