توسط دو کارگردان اردکانی؛

مستند «شهرآورد سکوت» به تصویر کشیده شد

فیلم مستند شهرآورد سکوت با هدف به تصویر کشیدن علاقه طرفداران دو تیم بزرگ پایتخت و واکنش‌های مردم در روز برگزاری شهرآورد، توسط دو کارگردان اردکانی تولید شد.

حمیدرضا مستوفی، کارگردان شهرآورد سکوت اظهار داشت: شهرآورد سکوت، عنوان فیلم مستندی است که در گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه اول سیما، تهیه و از رسانه ملی پخش شد.

وی عنوان کرد: تهیه کنندگی این مستند را پیمان یوسفی برعهده داشته و حمیدرضا مستوفی و حسین شکراللهی به طور مشترک کارگردانی و تدوین آن را انجام داده‌اند.

مستوفی درباره اهداف تولید این مستند بیان کرد: برای به تصویر کشیدن حال و هوای مردم ایران در روز برگزاری شهرآورد ۹۴، همچنین انعکاس واکنش های طرفداران دو تیم در هنگام تماشای بازی و تاکید بر جایگاه و ظرفیت های ویژه فرهنگی و اجتماعی فوتبال در ایران، ۱۲ گروه تصویربرداری متشکل از یک تصویربردار و گزارشگر به مناطق مختلف پایتخت و دیگر شهرهای کشور از جمله مشهد، بندرعباس، فومن، فاریاب کرمان و رشت اعزام شدند.

وی افزود: در تهران هم چهار گروه تصویربردار به بیمارستان خاتم الانبیاء، فروشگاه های خیابان جمهوری، شرکت خدمات شهری و پسماند تهران (محدوده ستارخان)، استودیو ورزش شبکه سه و شبکه ورزش و سازمان اورژانس کشور رفتند تا حال و هوای کارکنان برخی از ارگان ها و واحدهای تجاری را در این کلانشهر به تصویر بکشند.

مستوفی تصریح کرد: برای ما به عنوان سازندگان فیلم، نمایش تنوع و تکثر اقشار و اقوام مختلف مردم ایران که طرفداران پر و پاقرص این دو تیم به شمار می روند، از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

این تدوینگر اظهار داشت: دوست داشتیم مخاطبان شبکه اول سیما ببینند که در ایران اسلامی، فوتبال از چه جایگاهی در بین مردم برخوردار است و علیرغم کری خوانی‌ها و شور و اشتیاق و هیجانی که شهرآورد ایجاد می کند، چگونه این رویداد ورزشی می تواند به افزایش همدلی، اتحاد، تحرک و شادابی در جامعه کمک کند.

مستوفی گفت: نود و چهارمین شهرآورد تهران در حالی برگزار شد که طرفداران دو تیم به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستند برای تشویق بازیکنان به استادیوم بروند و برخلاف این سال ها، سکوت بر ورزشگاه صد هزار نفری آزادی تهران حاکم بود.

این کارگردان افزود: طرفداران دو تیم بزرگ پایتخت به ناچار دربی ۹۴ را در شهرها و روستاهای محل سکونت خود به نظاره نشستند. محدودیت های اعمال شده در خصوص ممنوعیت حضور تماشاچیان در استادیوم آزادی، باعث شد که مدیران برخی از سازمان ها، مراکز درمانی، تولیدی و خدماتی از جمله پالایشگاه نفت پاسارگاد بندرعباس، سازمان اورژانس کشور، استودیو برنامه گزارش ورزشی و فوتبال برتر، ایستگاه خدمات شهری و پسماند شماره دو تهران (شعبه زنجان)، بیمارستان خانم الانبیاء تهران و پایگاه بسیج فاریاب با رعایت فاصله گذاری در چینش صندلی ها و درنظر گرفتن اصول و پروتکل های بهداشتی امکاناتی برای دورهمی کارکنان خود جهت تماشای شهرآورد در کنار یکدیگر فراهم کنند. این موضوع کلید انگیزه ما برای ساخت فیلم بود.

وی بیان کرد: ۱۲ تصویربردار و هفت گزارشگر در تولید این مستند نقش آفرینی کرده اند و بیش از ۲ هزار دقیقه فیلمِ ضبط شده، در اختیار گروه تدوین قرار داده شد.

این تدوینگر فیلم گفت: تمام هم و غم ما در مرحله تدوین، این بود که فیلم گویای تمامی زوایا، صحنه ها و ابعاد اجتماعی، فرهنگی و ورزشی این رویداد بزرگ باشد. همچنین عدالت و انصاف تصویری و محتوایی در پرداختن به این دو تیم محبوب و طرفدارانش رعایت شود که خدای نکرده مخاطبان بعد از پخش، احساس نکنند سازندگان فیلم به یکی از این دو تیم، گرایش بیشتری داشته اند.

حسین شکراللهی دیگر کارگردان و تدوینگر این مستند هم گفت: شهرآورد سکوت پیش از آنکه یک مستند ورزشی باشد، یک فیلم اجتماعی و مردمی است و راوی بخشی از تاریخ شفاهی مردمان این سرزمین است.

این کارگردان افزود: این اثر، گویای همبستگی و ظرفیت بالای طرفداران استقلال و پرسپولیس است. متاسفانه در برخی از کشورها، طرفداران تیم های بزرگ حرکات و واکنش های زننده ای از خود نشان می دهند که حتی به درگیری فیزیکی و تلفات جانی هم ختم می شود. اما در این مستند اخلاق و منش طرفداران استقلال و پرسپولیس در شهرها و روستاهای کشور را می بینید و اینکه چگونه از این فرصت برای نشان دادن یکرنگی، مهر و محبت و همبستگی خود با هموطنانشان استفاده می کنند.

این فیلمساز تاکید کرد: در زمان تصویربرداری، صحنه های زیبا و عجیبی از هیجان و دوستی و تفاهم کم نظیر طرفداران دو تیم ثبت و ضبط کردیم که ممکن نیست به فراموشی سپرده شود.

مهدی شریفی مجری و گزارشگر ورزشی هم گفت: ایرانیان مردم مهربان و شایسته ای هستند که از هر بهانه ای برای شادی بیشتر و همنشینی و همبستگی با یکدیگر استفاده می کنند.

مشاور کارگردان این فیلم افزود: برای تدوین فیلم و رسیدن به موقع آن به پخش شبکه اول سیما، بیش از ۳۰۰ ساعت زمان صرف شد اما واکنش های مثبت و سازنده مردم بعد از پخش، باعث شد خستگی از تن عوامل تهیه و تولید فیلم بیرون برود و این دستاورد و هدیه بزرگی برای ما بود.

در این فیلم پرهام بیجان بیک مدیرتولید و سینا قدرتی مسئول هماهنگی بوده و محمدرضا نجف زاده، محمد شریفی، نعیم فرج پور، میلاد تلاوتی، علی عمویی، علی رفعتی، بابک نویسی، سیدجمشید مرتضوی، کاظم رئوف، امین رستگار، محمدرضا ابراهیمی، رضا رحمانی، مهدی فیروزی و حسین شکراللهی به عنوان تصویربردار همکاری داشته اند.

شهرآورد سکوت ۴۱ دقیقه است و علاقمندانی که نتوانستند جمعه شب این فیلم جذاب را از شبکه اول ببینند، می توانند آن را از تلوبیون تماشا کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..