مدیر کل محیط زیست یزد خبر داد

راه‌اندازی مجهزترین مرکز پایش سیستماتیک آلایندگی کشور در یزد

مدیر کل محیط زیست استان یزد با اشاره به صدور ۴۸۶ اخطاریه به صنایع آلاینده استان از ابتدای سال تاکنون، گفت: به زودی مجهزترین مرکز پایش سیستماتیک آلایندگی کشور در استان راه‌اندازی می‌شود.

«نیره پورملائی‌» در نشست با خبرنگاران که از طریق سامانه برخط خانه مطبوعات استان برگزار شد، با تاکید بر این که اجرای قانون هوای پاک نیازمند مشارکت جمعی است، تصریح کرد: قانون هوای پاک برای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف وظایفی را تعریف کرده و دستگاه محیط‌زیست، تنها متولی در این زمینه نیست لذا لازم است که برای حفظ محیط زیست و داشتن هوای پاک همه بخش‌ها و مردم همکاری کنند.

وی یکی از بحرانی‌ترین مناطق استان را دشت یزد – اردکان به لحاظ استقرار بیشترین صنایع و سکونتگاه‌های مردمی ذکر کرد و گفت: متاسفانه علاوه بر توسعه نامتوازن شکل گرفته در استقرار صنایعی مانند فولاد و کاشی در این محور، واقع شدن این محور در شاهراه اقتصادی شمال – جنوب کشور و تردد بالای جاده‌ای آن بر شدت آلایندگی در این منطقه افزوده است.

پورملائی به کانون‌های اصلی تولید گرد و غبار در این محور نیز اشاره کرد و گفت: با توجه بادهای غالب استان آلودگی‌های ناشی از این کانون‌ها در عرصه‌های طبیعی به شهرهایی مانند یزد، اشکذر و میبد و دیگر شهرهای این مسیر می‌رسد.

وی یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات در رابطه با کنترل آلاینده‌ها را تعیین سهم آلاینده‌ها از منابع مختلف در استان ذکر کرد و گفت: هرچند این سهم در کلانشهرها تعیین شده ولی در یزد نیز این مهم در دستور کار گرفته و اعتبار آن تامین شده که امیدواریم طی یکی دو سال آینده آماده شود.

این مسئول در ادامه اقدامات محیط زیست در خصوص کنترل آلایندگی‌ها را در سه حوزه‌ی نظارتی، اصلاحی و اقدامات آمایشی دسته‌بندی کرد و گفت: در مقوله اقدامات آمایشی خوشبختانه مصوبات خوبی طی چند سال گذشته اجرایی شده که از مهمترین آنها ممانعت از صدور مجوز و استقرار صنایع آلاینده در مناطق بحرانی مانند یزد – اردکان می‌توان نام برد.

وی با اشاره به افزایش سه برابری نظارت‌ها و پایش‌های شبانه‌روزی از صنایع با وجود محدودیت نیروی انسانی و وسعت بالای صنایع در استان از سال ۹۷ تاکنون، گفت: قطعاً اگر تعهد صنایع در خصوص کنترل آلایندگی‌ها نباشد، کار بسیار سخت خواهد بود و امیدواریم صاحبان صنایع به حوزه محیط‌زیست و انسان سالم به عنوان محور توسعه پایدار اهتمام داشته باشند.

وی اعلام کرد: به زودی مجهزترین مرکز پایش سیستماتیک آلایندگی در کشور برای استان یزد راه‌اندازی خواهد شد که اطلاعات تکمیلی در این خصوص در آینده نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گفته‌ی پورملائی‌، از ابتدای امسال تاکنون ۴۸۶ اخطاریه به صنایع آلاینده استان داده و در سامانه ثبت شده که غالبا منجر به اصلاح آلایندگی‌ها شده ولی در صورت رعایت نشدن منجر به صدور اخطار دوم و در صورت بی‌توجهی به هشدار دوم، منجر به پلمب واحد متخلف و وارد شدن نام این واحد به لیست واحدهای آلاینده استان می‌شود که در حال حاضر ۱۶۲ واحد صنعتی استان در این لیست قرار دارند.

وی با اشاره به استقرار ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در برخی مناطق استان و فعالیت ۲۴ ساعته‌ی آنها جهت اطلاعرسانی شرایط آلایندگی‌های هوا به عموم مردم، گفت: متاسفانه تغییر چندانی را در بهبود حجم آلایندگی‌های استان در سال‌های گذشته نداشته‌ایم ولی قطعاً بروز بارندگی در کنترل کانون‌های گرد و غبار و کنترل آلایندگی صنایع از سوی صاحبان این حوزه، بسیار تاثیرگذار در حجم الاینده‌هاست.

مدیر کل محیط زیست استان در ادامه یاداور شد: البته طی یک ماه اخیر وضعیت اقلیمی و سکون هوا در برخی شهرهای صنعتی استان باعث افزایش حجم آلایندگی‌ها مانند برخی کلانشهرها شد به نحی که در دیماه شهر اردکان ۱۶ روز و میبد ۱۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشت ولی شهر یزد روز ناسالمی نداشت.

وی در مورد اقدامات اصلاحی صورت گرفته در جهت کاهش آلایندگی‌ هوای استان، ابراز کرد: خوشبختانه قانون هوای پاک، قانون خوبی است و کارگروه‌هایی در قالب مواد ۱۱ و ۱۲ در استان تشکیل شده و پیروی آن خیلی از واحدهای صنعتی استان، اقدام به اصلاح سیستم‌های معیوب خود کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به اصلاح سیستم ۹ واحد شهرک فولاد به عنوان یکی از شهرک‌هایی که مشکلات زیادی داشت، اشاره کرد.

وی همچنین از اصلاح سیستم ۳۳ درصد از واحدهای کاشی مستقر در دشت یزد – اردکان خبر داد و با اشاره به قانون یک درصد عوارض صنایع آلاینده‌، گفت: شناسایی واحدهای واجدالشرایط این قانون در استان از سال ۹۷ حدود ۱.۵ برابر رشد داشته هرچند که خیلی از صنایع به سمت پیشرفت جهت اصلاح سیستم‌ها خود اقدام کرده‌اند.

پورملائی در پایان با بیان این که ۳۵ درصد درآمد حاصل از عوارض یادشده به استان بازگشت داده می‌شود، گفت: خوشبختانه این اعتبار در ساختاری مناسب به عنوان تسهیلات به صنایع آلاینده جهت اصلاح سیستم و رفع آلایندگی ها می‌شود که در این باره دو واحد این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..