پای صنایع‌دستی ابرکوه به ادارات باز شد

رئیس اداره میراث فرهنگی ابرکوه گفت: آثار هنرمندان شهرستان توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به منظور آشنایی و شناساندن این تولیدات، در ادارات مختلف و در ویترین‌های مخصوص چیدمان شد.

«حمید مشتاقیان» ضمن اعلام این خبر، تصریح کرد: صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه دارای طیف گسترده‌ای از رشته‌های هنری و سنتی گوناگون است به طوری که ساخت سازهای سنتی، گیوه‌دوزی، قفل‌سازی، چنته بافی، نمدمالی، هنرهای چوبی، تولیدات چرمی، پته‌دوزی و گلیم‌بافی از جمله رشته‌های پر رونق این شهرستان به شمار می‌آیند.

وی اظهار کرد: تولیدات چرمی، نمدی، سفره پنبه‌ای، عروسک جلی و گیوه از جمله آثار هنرمندان ابرکوه است که در ویترین‌های ادارات در معرض نمایش قرار گرفته و هر کدام با تلفیق هنر، ذوق و خلاقیت بیانگر قدمت دیرینه و کهن این شهرستان است.

مشتاقیان همچنین از راه‌اندازی بخش سفال در موزه مردم‌شناسی(خانه صولت) ابرکوه خبر داد و افزود: اولین نمونه‌های سفالی‌ در این موزه متعلق به قبل از میلاد مسیح یعنی مربوط به هشت هزار سال قبل است که بدون استفاده از چرخ و در کنار آتش و بدون کوره پخته شده است.

این مسئول یادآور شد: پس از کشف چرخ سفال، لعاب‌دار کردن، اجرای انواع تکنیک‌ها روی سفال همانند نقاشی و حکاکی، از مهم‌ترین تحولات در زمینه سفالگری محسوب می‌شود.

وی با بیان این که سفالینه‌ها از جمله آثار ارزشمند هنری و فرهنگی باقی‌مانده از ادوار گذشته است که تصویری گویا از جامعه پیشین را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: فن ساخت سفالینه‌های موجود در موزه مردم‌شناسی ابرکوه به صورت چرخ سفال با دور تند و کند و دست‌ساز است.

مشتاقیان همچنین ادامه داد: نمونه‌هایی از کاسه، کوزه، گلدان، ابریق، پیاله، بشقاب، پیه‌سوز، فنجان، دو دسته، چهار دسته، قیف سفالی، در پوش، سرقلیان و جام که نقوش هندسی و گیاهی همانند کنده، افزوده، فشاری، نیشگونی و نقوش زیر لعاب روی آن‌ها نقش بسته شده است، در اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه جهت نگهداری موجود است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..