مردم «همیجان» نگران نابودی منابع آبی/به اکتشاف معدنی اعتراض داریم

مردم روستای همیجان در شهرستان بهاباد از آغاز اکتشاف معدن در این روستا به شدت ابراز نگرانی کرده‌ و با امضای طوماری، نگرانی خود از نابودی منابع آبی را به مسئولان اعلام کرده‌اند.

عبدالله خواجه‌ای، دهیار روستای همیجان با اشاره به اینکه همیجان یکی از روستاهای محروم شهرستان بهاباد به شمار می‌رود، اظهار داشت: معیشت مردم این منطقه بیشتر از طریق کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود و بنابراین منابع آبی برای آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به آغاز حفاری‌های معدن سنگ آهن در این روستا عنوان کرد: این معدن کوهی است که تمام آب شرب و کشاورزی این روستا از چشمه‌های موجود در این کوه تأمین می‌شود.

خواجه‌ای تاکید کرد: بهره برداری از این معدن، این چشمه‌ها را تخریب می‌کند و منابع آبی همیجان از بین می‌رود و این امر نگرانی مردم روستا را به دنبال داشته است.

دهیار همیجان ادامه داد: در دامنه این کوه، جنگلی به طول پنج کیلومتر وجود دارد که بالغ بر ۳۰ هزار درخت بادام و گردو در آن وجود دارد و بهره برداری از معدن، این جنگل را به شدت تهدید می‌کند.

خواجه‌ای تصریح کرد: مسئولان شهرستان بهاباد از مردم همیجان انتظار همراهی دارند در حالی که از نزدیک از این منطقه بازدید نکرده‌اند بنابراین از آنها درخواست می‌کنیم ابتدا از منطقه بازدید کنند سپس در مورد بهره برداری از معدن تصمیم گیری کنند.

وی یادآور شد: در سال ۹۳ پس از اینکه مردم از آب منطقه‌ای درخواست بررسی موضوع را داشتند، کارشناس آب منطقه‌ای وجود ۳۵ قنات در این منطقه را تأیید و اعلام کرد که هرگونه فعالیت معدنی و اکتشاف در این منطقه مردود است اما اکنون دوباره بعد از چند سال شاهد آغاز برخی فعالیت‌ها در این زمینه هستیم.

خواجه‌ای تاکید کرد: بهره برداری از این معدن نه تنها روستای کمیجان بلکه ۲۰ روستای اطراف آن را نیز نابود می‌کند بنابراین از مسئولان درخواست رسیدگی به موضوع را داریم.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..