خدمات هوافضای پهپادی یزد سراسری شد؛

پهپادهای پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد در هوافضای پژوهش

پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد برای خدمات داده‌کاوی، نظارت بر بناهای تاریخی، منابع طبیعی و نقاط بحرانی، پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور را به خدمت گرفت.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، مهدی رضاییان، استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد با بیان اینکه در سال‌های اخیر، در حوزه‌های غیرنظامی شروع به توسعه و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین شده است، اظهار داشت: از این پهپادها برای انجام وظایفی مانند عکس‌برداری به منظور نقشه‌برداری و به‌روزرسانی اطلاعات مکانی، نظارت بر خطوط لوله و تجهیزات آن، عملیات جستجو و نجات و نیز برای عکاسی و فیلم‌برداری تجاری استفاده ‌می‌شود.

رضاییان با اشاره به امتیاز در اختیار گرفتن نرم‌افزار درون‌ سازمانی AImage که حاصل تجربه بیش از ۲۰ سال همکاری‌های بین دانشگاهی و صنعتی است، یادآور شد: این امکان فراهم شده تا با بکارگیری تکنیک‌ها و آلگوریتم‌های هوش مصنوعی و با دقت مناسب، مدل سه‌بعدی و دقیق ساختمان‌ها استخراج شود.

وی اضافه کرد: از این نرم‌افزار برای کاهش هزینه‌ها و ایجاد مزیت رقابتی استفاده ‌می‌شود و با توجه به بهره‌گیری از دانش و نیروهای دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی گسترش این بسته نرم‌افزاری در مرکز توجه است.

رضاییان با توجه به ارتباط نسبتا قوی و ساختارمند دانشگاه با صنایع و ارگان‌های علاقه‌مند به داده‌های پهپاد، اظهار داشت: این امکان برای ما فراهم شد تا بتوانیم مدل کسب و کار مرتبط با داده‌کاوی و بازرسی با پهپاد را در شهر یزد طراحی کنیم و نقاط بحرانی و استانداردهای لازم را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: مشارکت با سازمان نقشه‌برداری کشور در طراحی و ساخت اولین ایستگاه کاری فتوگرامتری دیجیتال همکاری با شهرداری جهانشهر یزد در اجرای پروژه تولید و به‌روزرسانی نقشه‌های شهری، اجرای پروژه‌هایی در زمینه سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی و برگزاری دوره‌های آموزش مقررات و هدایت پهپادها از دیگر اقدامات برجسته این مجموعه است. ارتباط نزدیک این شرکت با گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد نیز زمینه‌ساز بهره‌مندی از توانایی‌های علمی دانشگاه شده و یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این شرکت است.

پهپادها، پرنده‌های بدون سرنشینی هستند که برای نظارت و جمع‌آوری اطلاعات تصویری استفاده می‌شوند و در ابتدا عمدتا کاربردهای نظامی داشته‌اند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..