رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس:

منابع اعلام شده دولت برای بودجه ۱۴۰۰ تحقق پیدا نمی‌کند

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ انقباضی و تورم‌زاست، گفت: منابع اعلام شده دولت برای بودجه ۱۴۰۰ تحقق پیدا نمی‌کند.

به گزارش یزدی نیوز، محمدصالح جوکار در حاشیه دیدار مردمی شهرستان اشکذر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در بحث بودجه نظر ما این بود که باید کل بودجه رد شود، اظهار داشت: این اتفاق در کمیسیون تلفیق نیفتاد.

وی بودجه ۱۴۰۰ را کاملاً استقراضی دانست و تصریح کرد: در بودجه فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفتی در نظر گرفتند که به طور قطع در سال ۱۴۰۰ با توجه به سابقه ۲ سال قبل، تحقق پیدا نمی‌کند همچنان‌که در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ هم محقق نشد.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی افزود: با این رقمی که دولت وارد بودجه کرد از هم اکنون پیداست که منابع آن تحقق پیدا نمی‌کند.

جوکار تصریح کرد: فروش اوراق هم که در دو سه سال گذشته در قانون بودجه آورده شده و مجوزی هم در برنامه پنج ساله ششم داشته، بحث دیگری است که در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده اما نکته مهم این است که سررسید بخشی از همین اوراق در سال آینده می‌رسد و ما باید آن را پرداخت کنیم به علاوه اینکه تا سال ۱۴۰۳ هم اوراق، پیش فروش شده و دولت بعدی تا چند سال بابت این موضوع بدهکار است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: در ارتباط با بودجه ۹۹ هم ما عدم تحقق منابع را به میزان زیادی داریم و همین موضوع هم به استقراضی بودن بودجه ۱۴۰۰ دامن می‌زند.

وی افزود: جدولی هم در تبصره چهار در بحث منابع ارزی دستگاه‌های مختلف آورده شده بود که می‌بایست از صندوق توسعه ملی برداشت شود و مخالف سیاست‌های کلی نظام است؛ این جدول هم مشکلات بسیاری دارد به همین دلیل این بودجه بودجه‌ای نیست که اهداف در نظر گرفته آن تحقق یابد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به هر حال اعضای کمیسیون تلفیق بیان می‌کنند که ما موافقت دولت و مجلس را گرفتیم که یک تغییرات کلی در بودجه وارد کنیم که اگر این کار انجام شود احتمالاً با همین توجیه، نمایندگان به آن رأی بدهند و کلیات آن تصویب شود.

جوکار تاکید کرد: با این وجود من به این بودجه اعتقاد ندارم و سال آینده قدر مسلم با یک بودجه انقباضی روبرو می‌شویم و تورم‌ها هم مثل سال ۹۹ خواهد بود و این موضوع که ساختار بودجه باید تغییر کند، موضوعی جدی است.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..