ارائه خدمات در ادارات دولتی و بانک‌ها فقط با سند تک برگ

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد: هیچ خدمتی توسط ادارات و بانک‌ها به اسناد دفترچه‌ای تعلق نگرفته و شهروندان می‌توانند سند تک برگ را در طرح برون سپاری دریافت کنند.

به گزارش یزدی نیوز، علی کریمی در ششمین نشست خبری جشنواره عدلیه و رسانه اظهار داشت: همه تلاش خود را کرده ایم تا اداره ثبت اسناد و املاک استان در همه بخش‌ها پیشتاز باشد که در این زمینه به موفقیت رسیده است.

وی از طراحی برنامه املاک به صورت مکانیزه و سامانه شمیم به عنوان اقدامات صورت گرفته در استان یاد کرد و افزود: این برنامه‌ها ابتدا در استان یزد مطرح شده و سپس در کشور به آن پرداخته شد. همچنین به عنوان اولین ارگان در کشور هستیم که برداشت هوایی با پهباد انجام داده و نقشه تهیه کرده ایم که هم اکنون به صورت کشوری در حال انجام است.

مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان درباره قانون جامع حدنگار یا کاداستر گفت: بر اساس این قانون همه صاحبان اسناد مکلف شده بودند که در بازه زمانی پنج ساله یعنی تا پایان سال ۹۸ اسناد دفترچه‌ای را به ادارات تحویل داده و سند تک برگی دریافت کنند.

کریمی ادامه داد: قرار بود به سند‌های دفترچه‌ای هیچ خدمتی در ادارات و بانک‌ها ارائه نشود، اما به دلیل شیوع کرونا تا پایان سال این مهلت را داده ایم که سند دفترچه‌ای به سند تک برگ مبدل شود. مالکینی که سند مالکیت آن‌ها حدنگار نیست، می‌توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی از طرح برون سپاری تهیه نقشه عرصه اراضی و املاک استفاده کنند و سند مالکیت حدنگار به آدرس آن‌ها ارسال شود.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان به قانون کاداستر و عدم فراهم نشدن بودجه و زیرساخت‌های لازم برای آن تصریح کرد: مردم با ماده هشت قانون حدنگار و ماده ۹ آیین نامه آن دیگر نیازی به مراجعه ندارند و با اجرای طرح برون سپاری می‌توانند اسناد خود را به دفاتر اسناد رسمی ارائه داده و اگر نقشه ملک آن‌ها در بانک کاداستر باشد، سند تک برگی برایشان ارسال می‌شود.

کریمی افزود: چنانچه نقشه ملک آن‌ها در بانک کاداستر اداره کل ثبت اسناد وجود نداشته باشد، پرونده به نقشه بردار در قالب طرح برون سپاری ارجاع و یک پیامک، همراه با مشخصات و تلفن به نقشه بردار و متقاضی ارسال می‌شود و مردم باید پیگیری آن را بدون مراجعه حضوری به ادارات ثبت اسناد انجام دهند و با این روند با سرعت بالا ظرف مدت تقریبا یک هفته سند تک برگ صادر می‌شود.

وی از رتبه سوم اداره ثبت اسناد استان یزد در خصوص اسکن اوراق پرونده‌های بایگانی خبر داد و گفت: تا اواسط سال آینده تمامی اوراق بایگانی اسکن شده و پرونده‌های فیزیکی حذف خواهند شد.

منبع :خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..