رئیس سازمان بهزیستی خبر داد:

صرفه‌جویی ۳ میلیاردی در هزینه‌های بهزیستی/۱۰ هزار فرزندخوانده

رئیس سازمان بهزیستی گفت: طی دو سال اخیر، ۳ میلیارد تومان در هزینه‌های اضافه بهزیستی صرفه‌جویی و صرف جامعه هدف شد.

به گزارش یزدی نیوز، وحید قبادی دانا،  در سفر خود به استان یزد در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد اظهار داشت: سازمان بهزیستی یک سازمان خدمت رسان تخصصی و فنی است که دو محور پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و توانمند کردن جامعه هدف را در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر شاهد جهشی چشمگیر در بروز توانمندی‌های معلولان در سطح کشور بوده‌ایم، عنوان کرد: ۲۰ هزار مددجوی بهزیستی در حال حاضر دانشجو هستند و مدارج تحصیلی را با موفقیت طی می‌کنند.

قبادی دانا در مورد اقدامات انجام شده در مورد مسکن نیز بیان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان قرار گرفته که ۳۰ هزار واحد آن در دو سال اخیر احداث شده و ۲۷ هزار مسکن دیگر نیز اکنون در دست اقدام است.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد بحث اشتغال نیز افزود: به دنبال ایجاد اشتغال پایدار هستیم و برخی رایزنی‌ها و تفاهم‌نامه‌ها در این زمینه امضاء شده و با کارفرمایان در مورد پرداخت حق بیمه و بخشی از حقوق و … هماهنگی شده است.

وی یادآور شد: در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها نیز بحث مشاوره‌های ژنتیکی با جدیت در حال انجام است به ویژه در ازدواج‌های فامیلی که منشأ بسیاری از معلولیت‌هاست، آزمایش‌ها و مشاوره‌ها به صورت رایگان در حال انجام است.

قبادی دانا ادامه داد: بهزیستی ارائه خدمات توانبخشی را نیز در دستور کار دارد و تلاش ما فراهم کردن بستر یک زندگی مستقل عزتمندانه در خانواده و بستر جامعه برای معلولان است.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد مناسب سازی شهری نیز بیان کرد: شورای شهر یزد پیشنهادی مبنی بر انتخاب یزد به عنوان پایلوت شهر دسترس‌پذیر ارائه کرده که بر اساس آن، مناسب سازی در شهر آغاز شده و یزد یکی از پیشتازان در این زمینه است.

وی گفت: معتقدیم مناسب سازی باید از خانه‌های معلولان آغاز شود و در شهرها نیز بستر مناسب برای تردد و انجام فعالیت‌های روزانه معلولان فراهم شود.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ترکیب جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود، عنوان کرد: بهزیستی در این زمینه ورود کرده اما لازم است همه سیاستگذاران در تمام سطوح از همه امکانات خود برای رشد جمعیت استفاده کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط بهزیستی در این زمینه عنوان کرد: بهزیستی، خانواده را محور قرار داده و یکی از محورها، پرداخت مستمری به تمام اعضای خانوار ۱۸۷ هزار معلول مستمری بگیر است در حالی که در گذشته، تنها فرد معلول سرپرست خانوار مستمری دریافت می‌کرد.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین از پرداخت مستمری به خانواده‌های دارای سه قلو و بیشتر در کشور خبر داد و گفت: در تلاش برای ارائه خدمات بیشتر به این خانواده‌ها هستیم.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش برای شفاف سازی و جلوگیری از ایجاد زمینه فساد در سازمان بهزیستی خبر داد و تصریح کرد: در دو سال اخیر هر سال ۲۵ درصد صرفه جویی در هزینه‌ها داشته‌ایم و این میزان صرف جامعه هدف شده ضمن اینکه در این مدت، ۳ میلیارد تومان پولی که صرف هزینه‌های غیرضروری می‌شد، ساماندهی و صرف جامعه هدف شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول زیر پوشش بهزیستی هستند و در مجموع ۷ میلیون نفر در کشور از این سازمان خدمات دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۶ هزار فرزند بی‌سرپرست زیر پوشش بهزیستی است که ۱۰ هزار نفر از آنها در شیرخوارگاه‌ها و مراکز شبه خانواده و ۱۶ هزار نفر در خانواده‌های جایگزین زندگی می‌کنند.

قبادی دانا عنوان کرد: هدف ما این است که فرزند بی‌سرپرست نداشته باشیم و این فرزندان را با حفظ شرایط موجود به خانواده‌ها واگذار کنیم زیرا تلقی ما این است که بدترین خانواده از بهترین مراکز شبه خانواده بهتر است.

وی افزود: در دو سال اخیر ۱۰ هزار فرزند به فرزندخواندگی به خانواده‌ها داده شده و تلاش شده این روند به صورت الکترونیک انجام شود.

قبادی دانا همچنین یادآور شد: در حال حاضر ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار که به نوعی با معلولیت سر و کار دارند، زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی، یکی از مسائل عمده کشور را آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: بار بیشتر این آسیب‌ها بر دوش سازمان بهزیستی است و گرچه یزد مشکلات کمتری دارد اما بسیاری از استان‌ها به شدت با این معضلات دست به گریبانند.

وی با اشاره به اینکه زمانی ام المصائب در کشور ما اعتیاد بود اما اکنون این جایگاه در حال جابجایی است و فضای مجازی به ام المصائب تبدیل شده که امیدواریم با چاره اندیشی و اجرای طرح‌های شاخص، بتوانیم از این فضا به عنوان یک فرصت در پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..