مدیر کل انتقال خون یزد عنوان کرد

ارسال ۵۰ هزار واحد خون به مراکز درمانی یزد و دیگر استان‌ها

مدیر کل انتقال خون استان یزد از ارسال حدود ۵۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی یزد و استان‌های همجوار از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

«نقی تقوائی» از مراجعه ۳۶ هزار و ۲۸۶ نفر به مراکز انتقال خون استان طی ۹ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۹ هزار و ۴۶۲ نفر موفق به خون‌دهی شدند که ۶۱.۳ درصد اهداکننده مستمر، ۲۵.۱ درصد اهداکننده باسابقه و ۱۳.۶ درصد نیز برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرده بودند.

وی با بیان این که بیشترین اهداکنندگان خون در استان را مردان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: فقط ۳.۶ درصد از اهدا کنندگان استان، زن و مابقی آنها که حدود ۹۶ درصد هستند را مردان شامل می‌شوند.

تقوائی افزود: خوشبختانه طی ۹ ماهه امسال موفق به ارسال حدود ۴۶ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی استان شده‌ایم و علاوه بر نیز قریب به چهار هزار واحد خون به استان‌های همجوار نیازمند خون ارسال شده است.

این مسئول با اشاره به کاهش اهدای خون همزمان با فصول سرد سال، گفت: با توجه به این که در فصل سرد سال قرار داریم، تعداد مراجعین به مراکز اهدایی خون کاهش یافته و نیاز به اهدای خون را افزایش داده است که این نگرانی همانند گذشته تنها به دست مردم برطرف می‌شود.

وی به برگزاری پویش‌های مختلف در رابطه با اهدای خون، گفت: از آن جایی که شیوع ویروس کرونا، اهدای خون را با مشکل مواجهه کرده بود، پویش‌هایی مانند پویش محرمی «نذر خون» باعث جمع‌آوری مقدار قابل توجهی خون شد.

وی همچنین اظهار کرد: طی ۹ ماه گذشته، یک هزار و ۵۶۸ واحد پلاسما نیز از بیماران دریافت شده است و کماکانی که بیمارستان‌ها برای درمان بیماران کرونایی درخواست نیاز به پلاسما داشته باشند، دریافت پلاسما از افراد واجد شرایط تداوم خواهد داشت.

مدیر کل انتقال خون استان در پایان راجع شرایط اهدای پلاسما نیز بیان کرد: افرادی که در گذشته به کرونا، مبتلا و یک ماه از دوره نقاهت آن‌ها می‌گذرد و سن بالای ۱۸ سال دارند می‌توانند برای اهدای پلاسما اقدام کنند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..