مدیر کل آی سی تی یزد:

کرونا مصرف پهنای باند یزد را ۳ برابر کرد

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد از افزایش سه برابری مصرف پهنای باند اینترنت استان در جریان شیوع کرونا خبر داد و گفت: حداکثر مصرف داده در استان تاکنون تنها ۴۴ درصد ظرفیت ۲۲۰ گیگابایتی فعلی بوده ولی توان افزایش ظرفیت استان تا ۴۰۰ گیگابایت برثانیه را نیز داریم.

«محمدرضا پاکدل»  در نشست با خبرنگاران که در بستر سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان یزد برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و شاخص‌های حوزه ICT در این استان، تصریح کرد: خوشبختانه جهت‌گیری راهبردی استان و حوزه ارتباطات به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتالی شکل گرفته و استان یزد از نظر شاخص‌های توسعه یافتگی فاوا رتبه سوم کشور را پس از استان‌های تهران و سمنان به خود اختصاص داده است.

وی در همین رابطه با بیان این که استان یزد جایگاه‌ دوم شاخص‌های دسترسی و مهارت و جایگاه ششم را در شاخص استفاده را دارد، افزود: استان یزد به لحاظ شاخص دسترسی، در بخش مشترکان تلفن ثابت با ضریب ۴۶ درصد رتبه سوم کشور را در اختیار دارد و در حوزه تلفن همراه نیز از وضعیت بسیار مطلوبی در سطح کشور برخودار است، همچنین شاخص استان یزد از نظر درصد خانوارهای دارای کامپیوتر در جایگاه نخست کشور است و ۷۵.۶ درصد جمعیت استان نیز دسترسی به اینترنت دارند.

پاکدل با بیان این که ۹۴.۶ درصد جمعیت استان به زیرساخت‌های پهنای باند سیار دسترسی دارند، جایگاه استان به لحاظ پهنای باند ثابت را چهار کشور خواند و گفت: یکی از مهمترین عوامل توسعه ارتباطات در استان ارتقای پهنای باند است که خوشبختانه در حال حاضر برابر با ۲۲۰ گیگابایت در ثانیه است.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته پهنای باند مصرفی استان در اوج مصرف ۹۸ گیگابایت در ثانیه یعنی معادل ۴۴ درصد ظرفیت استان بوده است و این در حالیست که امکان تامین تا ظرفیت ۴۰۰ گیگا بایت در استان نیز فراهم است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به افزایش سه برابری مصرف پهنای باند استان در جریان شیوع کرونا اشاره و تاکید کرد: معمولا هرگاه مردم در قرنطینه کرونایی بوده‌اند مانند روز ۱۳ فرودین ماه امسال با پیک مصرف داده مواجه بوده‌ایم و تلاش داریم به هر نحو نیازهای مردم استان در این شرایط را پاسخگو باشیم.

وی با بیان این که خوشبختانه تمامی ۲۳ شهر استان از پوشش ارتباطی برخوردار هستند، گفت: هم‌اکنون ۹۷ درصد از جاده‌های اصلی استان و ۸۲ درصد از جادهای ریلی استان تحت پوشش ارتباطی قرار دارند.

به گفته وی، در حال حاضر تمام ۱۱۲۷ آبادی و رسوتای استان دارای ارتباط هستند و استان یزد بیش از برنامه دارای عملکرد بوده است به نحوی که اکنون ۹۳۰ روستا دارای ارتباط و ۷۸۳ روستا نیز دارای ارتباط خانگی هستند و علاوه بر این نیز ۳۸۰ روستا دارای ارتباط اینترنتی ADSL می‌باشند.

پاکدل گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان باید دارای اینترنت پرسرعت شوند که هم‌اکنون استان با برخورداری ۵۸۶ روستا از زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت جلوتر از برنامه است و براساس برنامه ۱۸ روستای کم‌جمعیت استان که تقاضای اینترنت پرسرعت داشتند، تا پایان سال از این امکان برخوردار خواهند شد.

وی با بیان این که در حال حاضر ۹۹.۷ درصد مردم استان از اینترنت پرسرعت برخوردار هستند، افزود: ۶۴۲ نقطه دسترسی به خدمت نیز در قالب مراکز مخابرات، پست و پست بانک، دفاتر پیشخوان ودولت و ICT روستایی در استان وجود دارد.

این مسئول از جایگاه سوم استان در ارائه خدمات دولت الکترونیک با ارائه ۷۸۰ سرویس خدماتی به مردم و جلوگیری از شش میلیون تراکنش فیزیکی خبر داد و در ادامه به اقدامات صورت گرفته در جهت استفاده از ظرفیت سازمان فضایی ایران به منظور توسعه کسب و کارها و افزایش بهره‌وری در بخش‌های مرتبط مدنظر استان اشاره کرد.

وی در رابطه با توانمندسازی فعالان حوزه ICT در استان نیز گفت: امسال ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات جهت ۱۲ طرح از محل وجوه اداره شده اختصاص یافته و در قالب تفاهم نامه ای با صندوق کارآفرینی امید به طرح‌های شرکت‌های فعال در این حوزه تسهیلات پرداخت می‌شود و همچنین براساس تفاهم نامه توسعه شبکه اقتصاد دیجیتال از طرح‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و شرکت‌های نوپا حمایت می‌شود.

پاکدل از دیگر اقدامات این دستگاه اجرایی به پایش ارتباط روستاها وزیرساخت‌های روستایی و رفع نواقص در این باره اشاره اظهار کرد: هم‌اکنون ۹۹ درصد روستاهای استان تحت پوشش ارتباطی هستند و برترین کشور از لحاظ این شاخص محسوب می‌شویم.

وی عمده خدمات مدنظر جهت ارتباطات روستایی در استان را شامل توسعه تلفن همراه، فیبر نوری، هوشمندسازی مدارس و خودپردازهای روستایی ذکر کرد و افزود: تاکنون ۲۷ خودپرداز در روستاهای استان فعال شده و امسال نیز فعال‌سازی ۵۵ دستگاه ATM در دستور کار است و همچنین در سال گذشته ۱۳۲ کیلومتر فیبر نوری روستایی در استان اجرا شد که امسال با اجرای ۱۵۰ کیلومتر دیگر منطقه شیرکوه از خدمات این بخش بهره‌مند می‌شود.

این مسئول در بحث هوشمند سازی مدارس با توجه به شیوع کرونا نیز اعلام کرد: هم‌اکنون ۵۰۴ مدرسه روستایی و ۱۰۸۰ مدرسه دولتی در شهرهای استان از اینترنت رایگان بهره‌مند هستند.

وی به رسیدگی به شکایات مردمی در رابطه با خدمات حوزه ICT از طریق سامانه ۱۹۵ اشاره کرد و افزود: بیشترین شکایات در ارتباط با کیفیت نامطلوب اینترنت بوده است که با راه‌اندازی سامانه نت سنج پلاس برای مشاهده میزان کیفیت و پوشش اینترنت در هر مکانی اقدام و حتی شکایت کنند.

پاکدل در پایان یکی از برنامه‌های آتی استان در این حوزه را پیگیری اختصاص شبکه پایلوت اینترنت نسل پنجم ۵G ذکر کرد و گفت: رایزنی‌هایی صورت گرفته تا قبل از هر استانی در کشور این شبکه در اختیار استان یزد قرار گیرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..