نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس:

مجلس به دنبال راهکاری برای نظارت بر عملکرد شوراهاست

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: قانون انتخابات شوراها نیازمند اصلاح است ضمن اینکه مجلس به دنبال راهکاری برای نظارت بر عملکرد شوراهاست.

به گزارش یزدی نیوز، محمدصالح جوکار  در دیدار با تشکل‌های دانشجویی استان یزد با اشاره به اینکه قانون انتخابات ریاست جمهوری باید اصلاح شود، اظهار داشت: قانون برای فردی که کاندیدا می‌شود، تنها معیار رجال سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن را لحاظ کرده و شرایط دیگری مدنظر قرار نداده اما نمایندگان مجلس معتقدند باید شرایط دیگری نیز مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: هر سال ۳ هزار نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند و سالهای گذشته حتی برخی افراد برای سرگرمی نیز اقدام به ثبت نام کردند در حالی که معتقدیم باید آزمونی در نظر گرفته شود تا افرادی با صلاحیت‌های اولیه اقدام به ثبت نام کنند.

جوکار در مورد برنامه ششم توسعه نیز عنوان کرد: مجلس وقت، بسیاری از این قوانین را ابلاغ نکرده و تنها ۳۰ درصد این برنامه‌ها اجرا شده و این امر اکنون مدنظر نمایندگان مجلس قرار گرفته و بابت این موضوع برای وزرا طرح سوال کرده‌ایم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در مورد اهمیت نظارت بر انتخابات شوراها نیز اظهار داشت: مجلس هیچ ابزار و وسیله و ساختاری برای نظارت بر انتخابات شوراها ندارد.

وی تصریح کرد: در طول چهار سال گذشته، هیچکس نظارتی بر عملکرد شوراهای اسلامی شهرها نداشته و حتی دستگاه‌ها نیز می‌گویند آنها شورای مردمی هستند و نظارتی نداریم و حتی دستگاه‌های نظارت دولتی هم در این زمینه امکان ورود ندارند.

جوکار افزود: معتقدیم همین هیئت نظارت بر انتخابات، بر عملکرد اعضای شوراها نیز نظارت داشته باشد تا سلامت آنها هم حفظ شود و این امر از اولویت‌های ما بوده که از طریق کمیسیون آن را دنبال کرده‌ایم.

یزد فاقد امکانات تفریحی مناسب است

دبیر سیاسی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این جلسه با اشاره به بحث واکسن کرونا اظهار داشت: جای بحث حمایت از تولید واکسن و خرید آن از خارج در مجلس و در ستاد ملی کرونا خالی است.

هادی زارع در مورد نبود امکانات تفریحی مناسب در یزد نیز بیان کرد: این موضوع مطالبه اکثر جوانان یزدی است.

یکی از اعضای انجمن اسلامی مستقل نیز به افراطی بودن پذیرش دانشجویان و عدم تناسب پذیرش دانشجویان با رشته‌های مورد نیاز جامعه اشاره کرد.

محمد جواد خوشاب با اشاره به اینکه متأسفانه راحت طلبی از آفات جامعه و جوانان است، اظهار داشت: متأسفانه شاهدیم که دانشجویانی که در کنکور سراسری رتبه‌های چند ۱۰ هزار را کسب کرده‌اند، می‌توانند با تحصیل به مدت دو سال در دانشگاه‌های خارج از کشور درس بخوانند و به میهن برگردند و در همان رشته ادامه تحصیل دهند و این امر در اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده می‌شود.

ساختار بودجه‌ای کشور دچار مشکل است

دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کلیات بودجه باید رد شود زیرا بخشی از مشکلات فعلی کشور به دلیل ساختار غلط بودجه‌ای است، افزود: با این پیش‌بینی غیرواقعی دولت از درآمدهای نفت، اکنون نیز با افزایش ۲۰ درصدی لایحه بودجه کل کشور از طرف دولت روبرو هستیم.

روح الله حاتمی با اشاره به عضویت نماینده مجلس یزد در کمیسیون امنیت ملی مجلس در دوره نهم و تخصص وی در امور نظامی و امنیتی، افزایش طول مدت سربازی به دو سال را هم از چالش‌های پیش روی جوانان و مانعی برای ازدواج و اشتعال آنان دانست و مدیریت و ساماندهی و به کارگیری سربازان با توجه به تخصص رشته‌های تحصیلی خود در این مدت را لازم الاجرا دانست.

وی گفت: طبق اصل‌های ۴۹ و ۵۰ قانون نظام وظیفه حقوق دریافتی سربازان باید بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق پایه افسران باشد و مبلغ پرداختی سربازان متأهل هم حداقل دو برابر پرداختی دیگر سربازان باشد که مطابق گفته فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح، تنها ۱۳ درصد از حقوق مصوب تمامی سربازان پرداخت می‌شود.

در این نشست دانشجویان عضو تشکل‌های فعال دانشجویی به بیان مسائل و دیدگاه‌های مختلف خود در مورد موضوعاتی همچون آب، قانون انتخابات، نظام مالیاتی و…. پرداختند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..