سرپرست مدیریت امور اراضی یزد:

تغییر کاربری اراضی کشاورزی جان آب‌ها را می‌گیرد

سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان یزد با تاکید بر این که حفاظت از زمین‌های کشاورزی یک وظیفه همگانی است، تاکید کرد: کاهش کمی و کیفی غذا، آلودگی منابع آبی و مزارع همجوار، بروز بیماری‌ها و افزایش قیمت زمین و غیراقتصادی شدن کشاورزی، از پیامدهای تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

«مهدی مروتی»  اظهار کرد: رشد جمعیت و توسعه حریم شهرها و افزایش بی‌رویه و غیراصولی استفاده از اراضی همواره سبب روی آوردن افرادی سودجو و فرصت‌طلب به سوی اراضی مرغوب کشاورزی می‌شود به طوری که با تغییر کاربری و قطعه‌قطعه کردن آنها برای منافع خود،‌ این اراضی را از چرخه تولید خارج و لطمه‌ای جدی بر تولیدات کشاورزی وارد می‌کنند.

وی در ادامه حفاظت از اراضی را نه تنها برای حمایت از اقتصاد کشاورزی بلکه برای حمایت از تمام اقتصاد کشور امری ضروری خواند و افزود: تهدید امنیت غذایی جامعه و در نتیجه کاهش کمی و کیفی محصولات غذایی و افزایش قیمت آن‌ها از تبعات تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای همه جامعه است و به همین دلیل نیز حفاظت از اراضی کشاورزی در همه کشورها از اولویت‌های جدی دولت‌ها محسوب می‌شود.

مروتی با بیان این که آگاهی کافی از پیامدهای تغییر کاربری از جمله کاهش غذا، کاهش سرانه اراضی کشاورزی، آلودگی مزارع همجوار و بروز بیماری‌های مختلف و همچنین افزایش قیمت زمین و غیراقتصادی شدن کشاورزی، موضوعاتی است که می‌تواند مانع از تغییر کاربری اراضی کشاورزی شود، عنوان کرد: حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری آنها یک وظیفه همگانی است چرا که بی‌توجهی به این مقوله می‌توانند همه جامعه را متضرر کند.

وی با اشاره به برخی عوارض بلندمدت تغییر کاربری اراضی کشاوری علاوه بر تاثیرات آنی این اقدام، از جمله این عوارض را تهدید سلامت غذا در جامعه خواند و تصریح کرد: با تغییر اراضی کشاورزی، امنیت غذایی یا به عبارتی کاهش کیفیت غذا و افزایش قیمت آن در کشور را خواهیم داشت.

مروتی ادامه داد: همزمان با کاهش مساحت اراضی کشاورزی، کشاورزان مجبور به استفاده از کود و سموم بیشتر یا استفاده از روش‌های غیرمتعارف برای افزایش میزان تولیدات خود خواهند شد که همین موضوع نیز باعث کاهش ارزش غذایی محصولات کشاورزی و در برخی موارد ایجاد مضراتی در محصولات می شود.

سرپرست امور اراضی استان در ادامه با تاکید بر این که تغییر کاربری اراضی کشاورزی حتی جان آب‌ها را نیز می‌گیرد، خاطرنشان کرد: جایگزین شدن خانه‌ها و ویلاها به جای زمین‌های کشاورزی، موجب آلایندگی منابع آب زیرزمینی و انتقال فاضلاب به زمین‌های کشاورزی مجاور و در نهایت بروز انواع بیماری‌ها و تهدید سلامت مصرف‌کنندگان مواد غذایی و محصولات کشاورزی می‌شود.

وی همچنین تغییر کاربری اراضی کشاورزی را باعث کاهش اشتغال روستاییان و افزایش مهاجرت آن‌ها به شهرها خواند و گفت: این موضوع مشکلات و آسیب‌های جبران‌ناپذیر اجتماعی را با خود به دنبال دارد.

مروتی به تاثیر این اقدام بر افزایش قیمت اراضی کشاورزی و به تدریج بالارفتن قیمت مسکن نیز می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر اثرات جبران‌ناپذیر اقتصادی و اجتماعی باید به این مسئله نیز توجه داشت که شاید تبدیل زمین‌های زراعی و باغ‌ها به خانه‌ در شهرها اقدامی راحت باشد ولی این خانه به هیچ وجه قابلیت تبدیل مجدد به زمین‌های کشاورزی را نخواهند داشت.

وی با بیان این که تغییر کاربری اراضی کشاورزی از گذشته ممنوع بوده ولی به صورت خاص از سال ۱۳۷۴ به صورت قانونی ضروری به تصویب رسیده است، گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تخریب محیط‌زیست و باغ های کشاورزی از جمله موارد مجرمانه است و برطبق قانون با متخلفان در این موارد برخورد جدی می‌شود.

سرپرست امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان یزد در پایان اعلام کرد: طی سه سال اخیر موارد قابل توجهی از تخلفات در حوزه اراضی استان شناسایی شده به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۶ تعداد ۶۸۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز، در سال ۱۳۹۷ تعداد یک هزار و ۱۱۳ مورد و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۲۹ مورد از این تخلفات شناسایی و مورد برخورد قانونی قرار گرفته است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..