استقبال شهرداری یزد از تقویت همکاری‌ها با جهاددانشگاهی

شهردار یزد با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استان از ان جمله به اعتبار بالای مرکز افکارسنجی این مجموعه اشاره کرد و آن را ابزاری تصمیم گیری دقیق مدیران شهری جهت رفع مشکلات شهر و شهروندان دانست.

«جمال الدین عزیزی» در نشست مشترک با سرپرست و معانین سازمان جهاددانشگاهی استان که در محل شهرداری برگزار شد، مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی را مرکزی معتبر خواند و گفت: خدمات این مرکز می‌تواند به کمک مدیریت شهری بیاید و مدیران شهر را در تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر یاری کند.

وی با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی یزد، اظهار کرد: یزد برای عضویت در شبکه شهرهای یادگیرنده باید به سه اصل برسد؛ کاربردی شدن آموزش‌های کلاسیک، بسیج همه نیروها و امکانات در حوزه آموزش و همچنین این که شهر همواره در حال یادگیری باشد.

شهردار با تاکید بر این که حرکت جدی آموزشی در سیستم شهرداری ضروری اما بعضاً به درستی تعریف نشده است، گفت: برخی از آموزش‌های تخصصی در این سیستم تعریف نشده که مجموعه‌هایی مانند جهاددانشگاهی می‌تواند در این خصوص خدمات مطلوبی ارائه کند.

وی بر لزوم ایجاد دپارتمان آموزش شهروندی از سوی جهاد دانشگاهی یزد تاکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی در قالب این دپارتمان می‌تواند رشته‌ها و حوزه‌های مختلف آموزش شهروندی را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت با ارائه مدرک تحصیلی به متقاضیان ارائه و حتی برخی از این دوره‌های آموزشی مانند خدمات فضای سبز را برون‌سپاری کند.

عزیزی به فعالیت کانون ارزیابی شایستگی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جهاددانشگاهی استان نیز اشاره و بیان کرد: باید آموزش‌های این مقوله نیز کاربردی، قابل اجرا و تخصصی شود تا مدیران به شایستگی‌های لازم دست یابند.

شهردار یزد با تاکید بر لزوم بررسی پنجره واحدی در راستای تسهیل قراردادها از سوی معاونت استانداری و در قالب نشستی مشترک، ادامه داد: طرح زیباسازی دو زیرگذر شهر به جهاددانشگاهی واگذار شده تا از ایده‌ها و تکنیک‌های هنری این مجموعه بهره گرفته شود.

 

«فاطمه سعادت جو» سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این مجموعه سترگ در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، گفت: خوشبختانه از سالیان گذشته ارتباط خوبی بین بخش‌های شهرداری و جهاددانشگاهی برقرار بوده که امیدواریم با برقراری تعامل بیشتر، شاهد گسترش همکاری‌های طرفین باشیم.

 

«سیدحسین میرحسینی» مسئول پژوهشگاه مواد نوین سرامیکی جهاددانشگاهی نیز در این نشست به دستاوردهای قابل توجه این سازمان در خصوص زیباسازی شهری اشاره و اظهار کرد: جهاددانشگاهی با تولید سیمان‌های رنگی ثابت و با ماندگاری بسیار بالا می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در شهرداری کمک کند.

وی تولید سرامیک‌های جاذب نور و آلودگی را از دیگر دستاوردهای جهاددانشگاهی که قابلیت استفاده در فضاهای شهری است، نام برد و گفت: این دستاوردها می‌تواند در فضاسازی و زیباسازی شهر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این مسئول به سازه‌های مقاوم بتنی در مقابل خوردگی ایجاد شده در جهاددانشگاهی استان و قابل استفاده بودن آنها در فعالیت‌های عمرانی شهرداری، افزود: ارائه آموزش‌های چهره به چهره جهت شهروندان در خصوص پسماند با همکاری شهرداری‌ها که گاهاً بز آنها متوقف شده، از دیگر خدمات جهاددانشگاهی بوده که امیدوار به تداوم آنها هستیم.

 

«احمد افروزیان» معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان یزد هم به برگزاری دوره‌های آموزشی پرسنل شهرداری توسط این مجموعه اشاره و ابراز امیدواری کرد با ارائه پیشنهادات لازم در این رابطه مجدداً شاهد دایر شدن این دوره‌ها باشیم.

این مسئول به فعالیت کانون ارزیابی شایستگی مدیران رده‌های پایه و میانی استان در جهاددانشگاهی اشاره کرد و افزود: سازمان جهاددانشگاهی استان امادگی دارد مرکز آموزش شهروندی را با مشارکت میراث فرهنگی و ‌شهرداری دایر کند.

 

«علی محمد اسماعیلی» معاون پشتیبانی سازمان جهاددانشگاهی نیز با اشاره به قراردادهای مشترک شهرداری با مرکز خاک و مصالح ساختمانی و آزمایشگاه بتن جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: یکی از طرح‌های جهاد دانشگاهی به عنوان «پنجره» مربوط به تسهیل اخذ مجوزها با محوریت دولت الکترونیک در برخی از استان‌ها اجرایی شده و در استان یزد نیز آمادگی لازم در این خصوص وجود دارد.

وی شهرداری را بستر مناسبی برای اجرای پایلوت این طرح در استان خواند و در این باره خواستار جلسه مشترک با معاونت عمرانی استانداری شد و ادامه داد: این طرح حرکت در مسیری دانش بنیان است و از طریق آن بسیاری از مشکلات شهروندان مرتفع خواهد شد.

 

«سیدمحمدعلی شبانی» معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری یزد هم در این نشست به طرح‌های جهاد دانشگاهی در حوزه محیط زیست اشاره و تصریح کرد: متاسفانه برخی از این طرح‌ها به واسطه بروکراسی اداری به تعویق افتاده که قابلیت اجرا در مدیریت کنونی شهرداری را داراست.

وی از گواهی‌زدگی پرسنل شهرداری و مشکلات مربوط به اخذ مجوزها خبر داد و گفت: مسائل مربوط به اخذ مجوزها از سوی استانداری در مورد محتواسازی و دوره‌هاست و باید به دوره‌های تخصصی که موجب ارتقای پرسنل می‌شود، پرداخته شود.

وی بسیاری از دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی را دارای کارایی مناسب و مطلوبی خواند و در ادامه خواستار تعریف ساز و کاری برای پرورش مدیران و متخصصان و معرفی آنان به کانون ارزشیابی مدیران در جهاددانشگاهی شد.

این مسئول بر ایجاد مراکز آموزش شهروندی در محلات نیز تاکید کرد.

 

«جعفر امین مقدم» سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری یزد هم به ظرفیت کمیسیون ملی یونسکو در شهر یادگیرنده برای ایجاد برندی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: این بستر مناسب می‌تواند برای ارائه طرح‌های جهاددانشگاهی به مجامع بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.

وی توانمندی‌های جهادداانشگاهی استان در مسائلی مانند محیط زیست و شهر جهانی را ستود و با بیان این که جهاددانشگاهی در حوزه‌ کسب درآمد صاحب نظر است، گفت: صدور مجوز و سایر ملزومات از طریق جهاد دانشگاهی به علت ارتباط با حاکمیت، موثرتر است.

امین مقدم به طرح‌های مشترک قبلی شهرداری و سازمان جهاد دانشگاهی مانند آموزش شهروندی اشاره کرد و گفت: بازخورد مثبت این مشارکت‌، محسوس بوده است.

وی با اشاره به فعالیتهای مرکز خلاقیت‌های شهرداری و همکاری آن با جهاددانشگاهی، لزوم توانمندسازی جوامع محلی در مسائلی مانند مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را یادآور شد و گفت: جهاددانشگاهی تجربه و دانش کافی را در این حوزه با برخورداری از ظرفیتهای شبکه سازی داراست.

 

این مسئول گفت: جهاددانشگاهی ظرفیت بسیار قابل توجهی در حوزه فضای سبز دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد چرا که اساسا در این حوزه عملکرد یزد نسبتاً ضعیف بوده است.

وی افزود: ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در خصوص تخصصی شدن و اهتمام به محتوای بوستان‌ها و پارک‌ها و همچنین تنوع بخشی در این حوزه قابل استفاده است و در این باره آماده همکاری هستیم.

امین مقدم خواستار هدف‌گذاری در حوزه‌های آموزشی پرسنل شهرداری با استفاده از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در این حوزه شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..